ناکارآمدی نرم‌افزارهای آموزشی داخلی ادامه دارد؛

شاد همراه با اختلال فراوان

روز ۲۴ و ۲۵ دی‌ماه، همزمان با مشکلات در تامین گاز و امکان استفاده از وسایل گرمایشی، مدارس هم در کنار دانشگاه‌ها و ادارات دولتی غیرحضوری شدند تا باز هم فضای مجازی و در رأس آنها سامانه «شاد» بستر برگزاری کلاس‌های درس شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، خانواده‌ها از اختلال در پلتفرم «شاد» و تعطیلی آموزش مجازی خبر می‌دهند. تیم فنی و پشتیبانی شبکه «شاد» با اشاره به بروز اختلال مختصری در زیرساخت‌های فنی مربوط به این اپلیکیشن و تاخیر در ارسال و دریافت پیام‌ها در این شبکه، از تلاش برای رفع این اختلال خبر داد و توصیه‌هایی برای تشکیل کلاس‌های نوبت عصر مدارس داشته است.

شبکه «شاد» در کانال رسمی اطلاع‌رسانی این پلتفرم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با فراگیر‌شدن موج سرما و برودت هوا و غیرحضوری‌شدن کلاس‌ها و مدارس بسیاری از استان‌ها، به استحضار می‌رساند؛ اختلال مختصری در زیرساخت‌های فنی مربوط به «شاد» به وجود آمده است که ارسال و دریافت پیام‌ها را با تاخیر مواجه ‌کرده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که وزارت ارتباطات از پایداری سطح ارتباطات در کشور با وجود برودت سنگین هوا خبر داده بود. در ادامه این اطلاعیه آمده: «تیم فنی و اجرایی در تلاش هستند که اختلال به وجود آمده را برطرف کنند.»

این اطلاعیه ضمن پوزش از کاربران خواسته به منظور سرویس‌دهی بهتر و افزایش سرعت تبادل داده‌ها، مدارس نوبت عصر و دوره متوسطه دوم، کلاس‌های خود را منحصرا از ساعت ۱۴ هر روز تشکیل دهند.

این اختلال در حالی رخ می‌دهد که تا به امروز برنامه‌ای همراه با زمان‌بندی از سوی مسوولان وزارت آموزش و پرورش و خاصه شهر تهران درباره برگزاری کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان ارائه نشده است و از سوی دیگر اوضاع اینترنت در کشور نیز مانع از کارایی آموزش‌های مجازی می‌شود.

شنیده‌ها حکایت از این دارد برخی مدارس دانش‌آموزان را مجاب به تشکیل اکانت در پیام‌رسان‌های دیگر بومی کرده تا بتوانند کلاس‌ها را در این پلتفرم‌ها برگزار کنند؛ پلتفرم‌هایی که مناسب تشکیل کلاس نیستند.

برخی مدارس از والدین مدارس خواسته‌اند که به صورت آفلاین با فرزندان خود دروس را تمرین کنند. این اختلال‌ها کاری کرده که کلاس‌ها نه به صورت مجازی و نه فیزیکی برگزار نشوند و دانش‌آموزان از برنامه درسی خود به طور کامل عقب بمانند.

هر نرم‌افزار و اپلیکیشنی باید طبق معماری درستی نوشته شود

در همین خصوص سعید امینیان کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات به «جهان‌صنعت» گفت: شبکه‌ای مانند «شاد» که برای بحث آموزش دانش‌آموزان استفاده می‌شود و تعداد بسیار زیادی از کاربران به صورت همزمان از آن استفاده می‌کنند، چند نکته مهم را باید در زیرساخت‌های آن رعایت کرد.

 یکی از این نکات بحث تجهیزات سخت‌افزاری مورد استفاده برای این زیرساخت‌هاست که باید بتواند تحمل تعداد زیاد کاربران همزمان را داشته باشد. دومین نکته بخش خود اپلیکیشن و نرم‌افزاری است که باید طبق معماری درستی نوشته شده باشد که بتواند این امکانات را پشتیبانی کند تا کاربران به راحتی و سرعت بالا از آن استفاده کنند. همچنین این نرم‌افزار باید رابط کاربری مناسبی داشته تا یاد گرفتن آن برای کاربران سهل و استفاده از آن آسان باشد.

او در ادامه افزود: از طرف دیگر باید در حوزه امنیت هم این زیرساخت‌ها کاملا تامین و به درستی ساپورت شوند. برداشت من این است که با توجه به شرایط کشور در حوزه تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن، متخصصان بسیار خوبی که دانش فنی مناسبی دارند را در اختیار داریم.

همان‌طور که آمار مهاجرت متخصصان حوزه نرم‌افزار و شروع به کار آنها در کشورهای خارجی نشان می‌دهد که توان خوبی در این حوزه  داریم. اینکه این متخصصان را نمی‌توانیم حفظ کنیم دلایل دیگری دارد. ولی دانش فنی در این حوزه کم نداریم و توان بالایی را در نوشتن زیرساخت‌های مناسب در این حوزه در اختیار داریم.

این اختلالات باعث بدبین شدن کاربران به زیرساخت‌های داخلی می‌‌شود

سعید امینیان در ادامه بیان کرد: به نظر من مشکل جدی‌ای که در این حوزه وجود دارد این است که در حوزه زیرساخت‌های سخت‌افزاری به خوبی نمی‌توانیم کار کنیم؛ یک دلیل آن بحث تحریم‌هاست که جلوی دسترسی ما به بعضی از زیر‌ساخت‌ها را می‌گیرد و باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. یعنی زمانی که قرار است این تجهیزات وارد کشور شود، چند دست می‌چرخد و سرانجام به دست ما می‌رسد. این افزایش هزینه‌ها و بودجه‌ سازمان‌های مختلفی همانند آموزش‌و‌پرورش که برای آن در نظر گرفته شده بسیار کم است و نمی‌توانند تمام بودجه را صرف این موارد کنند.

 در اینجا به نحوی مجبور می‌شوند از سخت‌افزار‌هایی که قیمت و کیفیت پایین‌تری دارند استفاده کنند. این موضوع باعث می‌شود زیرساخت سخت‌افزاری تحمل و توان پذیرش این تعداد کاربران به صورت همزمان را نداشته باشد. همین مساله عاملی است که کاربران و دانش‌آموزان تجربه خوبی را هنگام استفاده از این نرم‌افزار‌ها نداشته باشند و نسبت به استفاده از زیرساخت‌های تولید داخل و بومی بدبین شوند. در کنار این موارد زمانی که کاربران هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی و بومی همانند «شاد» دچار مشکل شوند، باعث می‌‌شود تا این شبکه‌ها در بین مردم اعتبار کمتری را به دست ‌آورند.

شبکه و نرم‌افزاری که به آن حد از توانایی نرسیده را وارد میدان عمل نکنید

امینیان در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر من بسیار مهم است کسانی که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی هستند، این موارد را حتما ببینند و به آن توجه داشته باشند. صرفا این‌طور نباشد که یک زیرساختی با امکانات پایین، بالا بیاید و فقط بگویند این کار انجام شده است. دود این کار به چشم مردم می‌رود چون این هزینه‌ها از بیت‌المال پرداخت شده است. این کارشناس در پایان گفت: باید مدیران توانمند و دانایی وجود داشته باشند که تمام ابعاد سیستم‌های نرم‌افزاری را با هم مدیریت کنند. همچنین اگر واقعا شبکه و نرم‌افزاری به آن حد از توانایی نرسیده را وارد میدان عمل نکنند تا کاربران به آن بدبین نشوند و در آینده هم استفاده‌ای از آنها نکنند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 324093
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا