یک تحلیلگر بازارهای مالی مطرح کرد؛

سه عامل تاثیرگذار بر بازار ارز/ احتمال ریزش قیمت دلار تا پایان سال وجود دارد

زمستان سرد به بازار ارز ایران رسیده و هم نوسانات قیمت دلار را کاهش داده و هم به کوچ معامله گران از این بازار منجر شده است. اسکناس آمریکایی در این مدت تحرکات زیادی نداشته و عموما بین دو کانال 40 و 41 هزار تومانی در گردش بوده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ دامنه نوسان قیمت ارز حتی در بازار معاملات فردایی نیز محدود شده و پیش بینی افزایش قیمت دلار در این شرایط دور از انتظار به نظر می رسد. در این مدت هم فشار تقاضا برای خرید ارز کم شده و هم نظارت بازارساز بر روند معاملات بیشتر. فعالان بازار اصطلاحا می گویند که قیمت دلار فریز شده و انگیزه خرید و فروش بین معامله گران کمرنگ شده است. به گفته تحلیلگر بازارهای مالی، «آرامش این روزهای بازار ارز ناشی از گذشت پیک سال نو میلادی است».

همایون دارابی، تحلیلگر بازارهای مالی در این خصوص به «جهان صنعت نیوز» گفت: از آنجا که هفته پایانی سال میلادی زمان تسویه بازرگانان و پرداختهای خارجی آنهاست ما عموما اوج بازار ارز را تا یک هفته قبل از شروع سال نو میلادی می بینیم. بعد از آن اما بازار ارز آرام می گیرد و در نتیجه تغییر و تحول خاصی در قیمت ارز دیده نمی شود.

وی اظهار کرد: به طور کلی بازارهای مالی فراز و فرودهای قیمتی دارند که به آنها فراز و فرودهای تاریخی می گوییم. هفته پایانی سال میلادی معمولا پرتب و تاب ترین روزهای بازار ارز است و بعد از آن فضای این بازار آرام می گیرد. بنابراین آرامش این روزهای بازار ارز ناشی از گذشت پیک سال نو میلادی است. هرچند معاملات بازار ارز در هفته پایانی سال مالی میلادی به اوج می رسد و بعد از آن از تب و تاب ارزی بازار کاسته می شود، اما بازارساز نیز در این مدت اقدامات لازم را برای مدیریت نرخ ارز در پیش گرفته است.

دارابی در خصوص چشم انداز قیمت دلار تا پایان سال جاری گفت: قیمت دلار تابع عوامل مختلفی است. مهم ترین مساله اثرگذار بر قیمت دلار را باید لایحه بودجه دولت و منابع و مصارفی که در بودجه پیش بینی شده است بدانیم. عامل مهم دیگر کسری تراز تجاری کشور است و این موضوع حتی یکی از دلایل تلاطم بازار ارز در روزهای منتهی به پایان سال نو میلادی بود. کسری تراز تجاری چه در سایه نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی نیمایی و چه در نرخ های قبلی نیما باعث شده که واردات بیشتر از صادرات باشد. در نتیجه دولت ناچار شده ارزهای نفتی خود را به بازار تزریق و به تعادل قیمت ارز کمک کند. این وضعیت برای اقتصاد نگران کننده است و باید منتظر آمار تراز بازرگانی ماه های پایان سال باشیم.

این کارشناس مالی ادامه داد: عامل سومی که بر قیمت دلار اثر می گذارد قیمت جهانی نفت است که فاکتور مهمی در بازار ارز ایران محسوب می شود. اگر این سه عامل در ماه های باقی مانده از سال جاری تب و تابی نداشته باشند حتی انتظار داریم که ارز اندکی کاهش قیمت را نیز تجربه کند و دلار حتی به قیمتهای ۳۶ و ۳۷ هزار تومانی نیز برگردد. به ویژه آنکه قیمت بالای ۴۰ هزار تومانی برای دلار چندان منطقی به نظر نمی رسد.

وی در خصوص سیاست تثبیت نرخ ارز نیز گفت: شکاف زیاد نرخ نیما با نرخ بازار آزاد و تثبیت قیمت دلار نیمایی، همان چالش هایی را ایجاد می کند که دلار ترجیحی برای اقتصاد کشور ایجاد کرد. بنابراین دولت نباید سیاست درستی که در اصلاح قیمت ارز در پیش گرفت را رها کند و اقتصاد را به همان چالش دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتار کند.

اخبار برگزیدهطلا و ارز
شناسه : 324293
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا