در صورت اصرار بر تخصیص ارز ترجیحی؛

هشدار مرکز پژوهش های مجلس؛ کسری بودجه سال آینده تشدید می شود

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس دولت در سال آینده ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه تامین نشده خواهد داشت. با این وجود تاکیده شده است در صورت ادامه سیاست پرداخت ارز ترجیحی، این عدد فراتر خواهد رفت.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ روز گذشته در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. بودجه‌ای که از همان ابتدا با حاشیه‌ها و نقدهای جدی همراه بود. در این میان شاید بتوان گفت که مهم‌ترین نقد به لایحه بودجه سال آینده، همان معضلی است که در سال‌های گذشته نیز همواره وجود داشته است؛ خوش بینی در پیش بینی درآمدها و کسری بودجه.

بر اساس لایحه بودجه به نظر می رسد برآورد خوش بینانه درآمدهای بودجه عمومی همچنان سال آینده ادامه خواهد داشت. موضوعی که در نهایت به کسری بودجه دولت منتج می شود. کسری بودجه ای که می‌توان از آن به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل شرایط ملتهب اقتصاد ایران نام برد.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارش بررسی لایحه بودجه بر ادامه روند معیوب بودجه ریزی تاکید شده کرده است.

کسری بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال ۱۴۰۱

آنگونه که در این گزارش آمده است، برآوردها حاکی از این بود که دولت امسال حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه تامین نشده داشته باشد. این در حالی است که طی هفته های گذشته وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه چندین بار بر شرایط خوب مالی دولت تاکید کرده بودند.

با این وجود بخشی از ناترازی بودجه امسال دولت به دلیل کسب مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی، اصلاحیه‌های قانون بودجه و تغییرات پیش بینی صادرات نفت و گاز به حدود ۱۱۴ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

هشدار در خصوص سیاست ارزی دولت

ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس از لایحه بودجه حاکی از این است که کسری بودجه تامین نشده سال آینده به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که نسبت به امسال حاکی از افزایش دو برابری است.

با این وجود نسبت کسری بودجه احتمالی تامین نشده از مجموع منابع عمومی دولت در سال آینده حدود ۱۰ درصد خواهد بود که نسبت به بودجه ۱۴۰۱ (۱۹.۵ درصد) کاهش یافته است.

نکته مهم گزارش مرکز پژوهش های مجلس این است که در صورت اصرار دولت بر سیاست پرداخت ارز ترجیحی،‌ ناترازی بودجه سال آینده از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر خواهد رفت.

کسری بودجه سال آینده تشدید می شود

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویژه اقتصاد کلان
شناسه : 326493
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا