زمستان رکودی بازار سهام؛

کف شاخص کل بورس کجاست؟

روز یکشنبه شاخص کل با افت بیش از ۱۲ هزار واحدی تا سطح یک میلیون و ۵۴۵ هزار واحد پایین آمد. به نظر می‌رسد معاملات بورس همچنان در رکود به سر می‌برد و سایه تصمیم های اشتباه هنوز بر سر آن است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، معاملات بورس حاکی از این است که بازار سهام در حالت رکودی قرار گرفته است. به نظر می رسد این روند فعلا ادامه ‌دار خواهد بود.

بورس از اوایل آبان‌ حرکت صعودی خود را آغاز کرد و تا اواخر دی، روند رو به رشد خوبی داشت. طی این مدت بسیاری از نمادها از ۳۰ الی ۸۰ درصد رشد کردند. البته برخی از نمادها هم رشد کمتر یا بیشتری داشتند. برخی تحلیلگران معتقدند که روند اصلاحی با توجه به این رشد طبیعی است.اما از سوی دیگر مساله بر سر تدوام این روند است. آیا این روند اصلاحی، هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت؟

سرعت گیر دلاری بورس

از سوی دیگر نکته مهم برای بورس، رشد قیمت دلار است. به نظر می‌رسد این وضعیت در نهایت بتواند تا پایان سال ادامه پیدا کند. چرا که به هر حال محرک قیمت دلار نمی‌تواند عدد شاخص را پایین‌تر از محدوده فعلی بیاورد. حداقل تجربه بورس طی سال‌های گذشته این را تایید می‌کند.

با این وجود نباید فراموش کرد که تعیین زمان دقیق روند نزولی تقریبا غیرممکن است. اگر طبق روال دوره‌های گذشته باشد، افت شاخص تا حدود ۵ ماه طول می‌کشد و می‌توان از اواخر بهار سال آینده انتظار برگشت بازار را داشت. اما این بار شاخص می‌تواند زودتر از دفعات گذشته هم روند نزولی را به پایان برساند و دوباره وارد مسیر صعودی شود.

ضربه مهلکی که به بورس خورد

نوید رجایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: برای بورس هیچ چیز بدتر از تردید نیست. با توجه به حاشیه‌هایی که برای سهام خودرویی‌ها به وجود آمد، می‌توان گفت یک ضربه مهلک دیگر به بورس وارد شد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: در حال حاضر اگر به بازارهای موازی دقت داشته باشید خیلی راحت طلا می‌خرند و سود‌های خوبی هم دارند. اما در بورس هرچقدر هم تحلیلگر خوبی باشید ممکن است یک اظهار نظر یا یک خبر غیرقابل پیش‌بینی وضعیت را دگرگون کند.

وی تاکید می‌کند: بورس نیاز به چشم‌انداز مثبت دارد که متاسفانه تصمیم‌ها به یک باره سرمایه‌گذاران را مردد می‌کند.

کف شاخص کل کجاست؟

رجایی در خصوص روند شاخص بورس نیز می‌گوید: اگرچه سطح حمایتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی دست رفته اما با توجه به قیمت دلار‌، پایین زدن خاصی را متصور نیستیم. ‌با توجه به وضعیت فعلی نهایت شاخص تا یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد پایین می‌رود.

این تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: در نتیجه حتی افراد کم ‌ریسک هم می‌توانند در این ناحیه به صورت پلکانی وارد بازار شوند.

از سوی دیگر ماجرایی که برای نفت روسیه رخ داد باعث شد قیمت نفت با افزایش مواجه شود. با توجه به آنچه در دسترس داریم، افزایش قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار را مجدد متصوریم. ‌

اما با توجه به تسویه اعتبارات که در ماه اسفند رخ می‌دهد می‌توان بیان کرد که شاخص بین یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد الی یک میلیون و ۷۲۰ هزار واحد نوسان خواهد داشت. هرچه به ناحیه پایین نزدیک‌تر بشویم برای خرید جذاب‌تر است. بالعکس وقتی به ناحیه بالا برسیم برای فروش جذاب‌تر است.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 333523
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا