تلاش الیزه برای متقاعد کردن ایران

جهان صنعت نیوز| دکتر صلاح‌الدین هرسنی- به نظر می‌رسد ماموریتی که الیزه و مشخصا ماکرون به مشاور ارشد خود در آمدن به تهران داده است، بر‌خلاف پیش‌بینی‌ها و انتظارات ساده و آسان نیست. در واقع این دشواری و پیچیدگی در ماموریت الیزه قبل از هر چیز ناشی از شرایطی است که بر وضعیت اروپا حاکم شده است.

در این ارتباط و در بحبوحه تحرکات دیپلماسی پاریس برای حل بحران، ما شاهد گسیختگی و ناهماهنگی اروپا در قبال تهران در مساله برجام هستیم. در این ارتباط بریتانیا درگیر بحران جبل‌الطارق شده و به نوعی بر پیچیدگی و وخامت اوضاع افزوده است.

در آلمان نیز مرکل صدر‌اعظم آلمان بدان جهت که برای انتخابات آینده از حزب دموکرات‌مسیحی کاندیدا نخواهد شد، دچار انفعال و تردید در مساله برجام شده است.

در سطح دیگر نیز مدیریت فدریکا موگرینی در هدایت سیاست خارجی اتحادیه اروپا رو به پایان است و قرار است به زودی پست و مسوولیت خود را به جانشینش تحویل دهد. به این ترتیب پاریس تنها باقیمانده و البته فعال عضو اروپایی برجام است که قرار است در منازعه تهران و غرب در ماجرای برجام و در نهایت در کاهش تنش تهران- واشنگتن نقش‌آفرینی کند.

افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم

جدا از ناهماهنگی و تشتتی که در رفتار اروپا در حل منازعه برجام در قبال تهران مشاهده شده است، عزم ایران در افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم آن‌هم با عبور از مرز ۶۷/۳ درصد خبر خوبی برای اروپا و واشنگتن نیست، ضمن آنکه ایران قویا و صریحا اعلام کرده است که اگر در مهلت بعدی به راه‌حلی با اروپا دست پیدا نکند، گام سوم را برخواهد داشت و به روشی شفاف برای پیش بردن اقدامات خود روی خواهد آورد.

نظر به آنکه تلاش الیزه در متقاعد کردن ایران برای عقب‌نشینی و منصرف کردن تهران در پروژه غنی کردن اورانیوم جدی است، به نظر می‌رسد که هر گونه انتظار برای تغییر در تصمیم تهران در پروژه غنی‌سازی، بسته به انعطاف و نرمش واشنگتن در امتیاز دادن به ایران است و چه ماکرون و چه مشاور ارشد دیپلماتیک وی باید خبر آمادگی و انعطاف واشنگتن را به مقامات تهران انتقال دهد.

اصرار بر حفظ مواضع 

به عبارت دیگر‌ ماکرون باید امتیاز مورد نظر واشنگتن را به تهران مخابره کند تا موجب نرمش تهران بابت مذاکره و کاهش تنش در روابط شود. در این ارتباط‌ مقامات الیزه به خوبی آگاهند که اگر بخواهند تنها از تهران برای منافع واشنگتن چانه‌زنی کنند و بدون دادن امتیاز از تهران امتیاز بگیرند، تلاش‌شان کارساز نخواهد شد و چه بسا ممکن است مانند شینزو آبه تهران را دست خالی ترک کنند.

حال با توجه به اصرار تهران بر مواضع خود، اگر ماموریت الیزه و مقامات آن معطوف به نتیجه مورد نظر اروپا نشود، قرار گرفتن قدرت‌های اروپایی در مقابل تهران قطعی است و ممکن است اروپا طبق بند ۳۷ برجام، مکانیسم بازگشت خودکار یا همان مکانیسم ماشه علیه تهران را به کار اندازد.

به این ترتیب بازگشت و اعاده و احیای تحریم‌های بین‌المللی به ویژه تحریم‌های اروپا و همچنین فعال شدن مجدد تمامی قطعنامه‌های پیشین علیه تهران ناممکن و غیر‌منتظره نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 33354
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا