رونق قاچاق تایر؛

دلار بازار لاستیک خودرو را بهم ریخت

در روزهای اخیر شاهد کمبود عرضه تایر و لاستیک خودرو در بازار هستیم. موضوعی که درگذشته نیز مشاهده شده بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، براساس اظهارات سخنگوی انجمن تایر، تولید و توزیع تایر (لاستیک خودرو) طبق روال گذشته ادامه دارد. اما عده‌ای به علت تفاوت شدید قیمت در دو سوی مرز، تایرهای دولتی را به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند.

مطابق با آمارهای رسمی تایرسازان داخلی، ۲۵۹ هزار تن انواع تایر را در سال ۱۴۰۰ تولید کردند. همچنین تولید انواع تایر از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، برابر با ۱۹۶ هزار تن بوده است. این آمار در هم‌سنجی با سال گذشته، رشد یک‌درصدی را نشان می‌دهد. در واقع این میزان تولید شامل ۱۸ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۷۶ حلقه تایر است. از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است.

با وجود این رشد، اما در روزهای اخیر شاهد شرایط عجیبی در بازار تایر هستیم. شرایطی که به فروش لاستیک دولتی منجر شد. حتی تارنماهایی نیز به جهت خرید تایر معرفی شد. اما همچنان مشکلات تایر در بازار مشهود است. اما علت کمبود لاستیک خودرو در بازار چیست؟

قاچاق لاستیک خودرو تحت‌تاثیر تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در خصوص کمبود عرضه تایر در بازار اظهار کرد: تولید و توزیع تایر در کشور کماکان طبق روال گذشته ادامه دارد. اما عده‌ای به علت تفاوت شدید نرخ ارز نیمایی و آزاد، لاستیک های دولتی موجود در بازار را به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند.

مصطفی تنها  افزود: انجمن صنعت تایر ایران چندین بار درخواست داشته است که انحصار صادرات تایر فقط در اختیار تولیدکنندگان داخلی باشد. زیرا این موضوع به دلیل خرید ریالی و فروش آن با دلار باعث اختلال در بازار داخلی خواهد شد.

تنها ادامه داد: متاسفانه، تاکنون درخواست‌های انجمن صنعت تایر در خصوص انحصار صادرات لاستیک مورد موافقت قرار نگرفته است. از طرفی اگر صادرات تایر در انحصار تولیدکنندگان باشد، بازار داخلی و همچنین صادرات به‌خوبی تنظیم خواهد شد.

هزینه‌های تولید دائما در حال افزایش است

به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، کاهش روزبه‌روز ارزش ریال و به‌تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه، باعث بالارفتن قیمت تمام‌شده تولید انواع لاستیک خودرو های سواری و سنگین شده است. وی تصریح کرد: به سبب افزایش هزینه‌ها، درخواست افزایش قیمت توسط انجمن تولیدکنندگان تایر ارائه شد، اما با این موضوع موافقت نشده است.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در ادامه پیرامون اینکه مجوز افزایش قیمت باید در اختیار انجمن صنعت تایر باشد، گفت: طبق قوانین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان می‌توانند ۱۷ درصد سود براساس قیمت تمام‌شده دریافت کنند. بهتر است افزایش قیمت نیز در اختیار انجمن صنعت تایر باشد و فقط نظارت به‌منظور مقابله با تخلف و دریافت سود بیش از حد، صورت پذیرد.

تنها تاکید کرد: اگر قیمت لاستیک در اختیار تولیدکنندگان باشد انگیزه تولید، سرمایه‌گذاری، جذب نقدینگی از بانک‌ها و توسعه صنعت تایر و همچنین تامین نیازهای روزافزون تایر در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

عدم حمایت دولت از تایرسازان 

مصطفی تنها در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در حال حاضر تایرسازان، لاستیک خودرو های سواری که اصلی‌ترین نیاز بازار است را به‌راحتی تولید و تامین می‌کنند. حتی به سبب تولید بیش از نیاز کشور، قادر هستند، مازاد لاستیک تولیدی را صادر کنند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در خصوص میزان تولید لاستیک خودروهای سنگین نیز اظهار داشت: تایر خودروهای سنگین دو نوع بایاس و رادیال دارد. تایرهای بایاس بیش از نیاز بازار تولید می‌شود. البته همه کارخانه‌ها از تمام ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند و این امر به علت عدم فروش است.

وی افزود: البته در خصوص لاستیک رادیال اوضاع متفاوت است و تنها دو واحد تولیدی مشغول به فعالیت هستند. در نتیجه به سبب پاسخگویی نیاز بازار، لازم است واردات صورت گیرد که این عمل نیز در حال انجام است.

تنها همچنین با اشاره به عدم حمایت دولت از تایرسازان گفت: دولت در تمامی صنایع به ‌منظور حمایت تمهیداتی را مدنظر قرار دهد. یکی از این موارد، حضور فعالان اقتصادی در سفرهای خارجی دولتمردان است. امید داریم به‌منظور بازاریابی صنایع این امر محقق شود.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 336666
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. سلام به چی نظر بدم .گرانی بیداد می‌کنه .کارنیست .لاستیک نیست .اونی که مانده آقازادها یااختلاسگران خودی چپاول می کنند فکر نکنم تاسه چهارسال آینده را می‌بینیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا