وزارت صمت اعلام کرد؛

دستور العمل خرید خودروهای وارداتی اعلام شد+ جزئیات

وزارت صمت با صدور اطلاعیه نحوه ثبت نام و خرید خودروهای وارداتی را اعلام کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس اطلاعیه وزارت صمت، افراد متقاضی خرید خودروهای وارداتی باید سه مرحله را طی کنند.

سه مرحله فرآیند خرید خودروهای وارداتی:

۱- ثبت‌نام متقاضیان و انجام فرآیند نوبت‌ دهی

۲- انتشار آگهی عرضه خودروهای وارداتی و اقدام به خرید توسط متقاضیان حائز شرایط طبق نوبت

۳- تحویل خودروهای وارداتی به خریداران

شرایط ثبت‌ نام متقاضیان و انجام فرآیند نوبت‌ دهی

سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی saleauto.ir از روز شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ آغاز به کار خواهد کرد. متقاضیان تا روز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند فرصت دارند که در این سامانه ثبت‌نام کنند.

باید توجه داشت که زمان ثبت نام تاثیر بر اولویت افراد نخواهد داشت.

پیش شرط ثبت نام در سامانه فروش خودروهای وارداتی

موجودی حساب بانکی افراد متقاضی خرید خودروی وارداتی باید حداقل ۵۰ درصد قیمت خودرو باشد. در حقیقت این پیش شرط ثبت نام برای خرید خودروی وارداتی است.

وزارت صمت به طور علی الحساب این میزان را ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته است. به بیان دیگر افراد باید حداقل ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود به صورت نقد داشته باشند.

فرم مسدودی حساب بانکی

افراد متقاضی خرید خودروی وارداتی باید قبل از ثبت نام به بانک های منتخب مراجعه کنند. این بانک ها عبارت از تجارت، ملت، صادرات، ملی و قرض‌الحسنه مهر ایران است. با مراجعه به شعب این بانک ها افراد فرم مسدودی ۵۰۰ میلیونی خرید خودروی خارجی را تکمیل خواهند کرد. 

باید توجه داشت که مبلغ ۵۰۰ میلیون در حساب افراد به صورت بلوکه شده باقی خواهد ماند.

در ۴ سال گذشته نباید خودرو خریده باشید

یکی دیگر از شرط های خرید خودرو وارداتی،‌ نداشتن سابقه خرید خودروی صفر طی ۴۸ ماه گذشته است. افراد متقاضی نباید در چهار سال گذشته از خودروسازان داخلی به شکل های مختلف ( قرعه کشی یا بورس کالا) خودرو خریده باشند.

همچنین تا پایان مرحله قرعه کشی و مشخص شدن برندگان، افراد نباید در سایر برنامه های فروش شرکت کنند. این موضوع شامل خرید از طریق قرعه کشی خودرو و بورس کالا می شود.

گواهینامه و نداشتن پلاک فعال الزامی است

داشتن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودروهای وارداتی الزامی است.

همچنین متقاضیان نباید دارای پلاک انتظامی فعال داشته باشند. شایان ذکر است تا زمان تحویل خودروهای وارداتی، شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال، بررسی می‌شود.

قرعه کشی خودروهای وارداتی

پس از پایان مهلت ثبت‌نام در سامانه فروش خودروهای وارداتی، متقاضیان حائز شرایط عمومی، پالایش می شوند. پس از آن طبق قرعه کشی ، فرآیند نوبت‌دهی آنها انجام می‌شود. تا نوبت تخصیص خودرو به متقاضیان حائز شرایط مشخص شود.

نحوه عرضه خودروهای وارداتی

با اعلام نوبت متقاضیان برای تخصیص خودرو، بلافاصله عرضه خودروهای وارداتی با ذکر مشخصات کامل خودروها شروع می‌شود. هر کدام از واردکنندگان، تعداد مشخصی از خودروها را با موعد تحویل معین، عرضه می‌کنند.

در هر مرحله از عرضه خودروهای وارداتی، تمام متقاضیان حائز شرایط، طی مدت معینی که اعلام می‌شود می‌توانند در سامانه برای خرید خودروهای عرضه‌شده اقدام به ثبت‌ نام کنند. طبیعتاً افرادی که در نوبت بالاتری دارند، شانس بیشتری برای انتخاب این خودروها را خواهند داشت.

پس از پایان مهلت مذکور، اسامی خریداران قطعی خودروهای عرضه‌شده (به ترتیب نوبت متقاضیان) اعلام می‌شود.

ضمناً در صورتی که خودروی عرضه‌شده، مورد پسند افراد حائز شرایط و در نوبت‌های بالا نباشد، می‌توانند منتظر بمانند. در عرضه‌های بعدی شرکت کنند و نوبت آنها حفظ می‌شود.

به عنوان مثال اگر در اولین مرحله، ۲ هزار خودروی چانگان CS۵۵ پلاس عرضه شود. همه متقاضیان حائز شرایط امکان ثبت‌نام برای این خودرو را خواهند داشت. اما پس از پایان ثبت‌نام، سامانه طبق نوبت اختصاص‌یافته به افراد، ۲ هزار متقاضی که نوبت بالاتری قرار دارند را به عنوان خریداران قطعی معرفی خواهد کرد.

فرآیند تحویل خودروهای وارداتی

برخلاف روش‌های گذشته فروش خودروهای وارداتی که متقاضیان، کل پول را در همان زمان ثبت‌نام پرداخت می‌کردند، در سامانه یکپارچه، خریداران قطعی تا زمان تحویل خودرو طی سه مرحله اقدام به تکمیل وجه می‌کنند.

لازم به ذکر است طبق بخشنامه مذکور، تضامین محکمی از واردکنندگان برای تحویل خودرو در زمان مقرر گرفته شده است. در صورت هرگونه تاخیر، جرائم قابل توجهی به طور قطعی به خریداران پرداخت خواهد شد.

ضمن اینکه در صورت تاخیر بیش از ۳ ماه واردکننده برای تحویل خودرو به مشتری و ابطال قرارداد، واردکننده علاوه بر پرداخت جریمه ماهانه ۵.۷ درصدی (نسبت به قیمت خودرو)، مکلف به پرداخت ۵ درصد جریمه فسخ قرارداد به مشتری است.

برخلاف سال‌های گذشته که واردکنندگان در تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی،‌ خودمختار بودند. در شیوه جدید، قیمت نهایی هر مدل خودرو برآورد و تعیین می‌شود. و با احتساب سود عادلانه واردکننده، هزینه تمام‌شده از خریدار اخذ می‌شود.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 336888
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا