رکود کامل در بازار برنج؛

واردات بی برنامه برنج ایرانی را به زیر کشید

در حالی که کشور سالانه به حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج وارداتی نیاز دارد، اما طبق برخی آمارها امسال بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج وارد شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، واردات بی‌رویه برنج باعث شده تا برنج روی دست کشاورزان بماند. سال‌هاست عامل اصلی این واردات بی‌رویه را عده‌ای دلال و سودجو مطرح می‌کنند. اما تاکنون اقدام اساسی برای جلوگیری از این واردات بی‌رویه و یا محتکران برنج نشده است.

در این میان، عملکرد ناکارآمد مدیریت دولتی در بسیاری از موارد، نه تنها مشکلات را کاهش نداده، بلکه عملا موجبات تشدید چالش‌ها و گرفتاری‌ها را فراهم کرده است. از جمله در مورد بازار کالاهای اساسی و قیمت محصولاتی مانند برنج، روغن، محصولات کشاورزی و… برخی کارشناسان بر این باورند که دولت یا واردات و صادرات را به خوبی مدیریت نمی‌کند و واردات و صادرات در بدترین زمان آن رخ می‌دهد و یا قادر به تنظیم بازار و حمایت از حقوق مصرف‌کننده و واردکنندگان بخش خصوصی و تولید‌کننده برنج داخلی نیست.

برخی کارشناسان بر این باورند که دولت با افراط و تفریط مانع از تعادل و حفظ حقوق واردکننده بخش خصوصی، مصرف‌کننده و تولیدکننده برنج داخلی می‌شود و عملا با قیمت‌گذاری و واردات بی‌رویه یا محدود کردن بخش خصوصی در واردات، زمینه دلالی، فساد و پر کردن کیسه برنج مرغوب با برنج نامرغوب، قاچاق برنج را فراهم می‌کند. این در حالی است که این روزها به دلیل بازار آشفته برنج، زمزمه‌های استیضاح وزیر کشاورزی به گوش می‌رسد.

حسن تقی‌زاده رییس اتحادیه برنج‌فروشان بابل در باره وضعیت بازار برنج اظهار کرد: در حال حاضر بازار برنج ایرانی در رکود کامل است و خرید و فروش نمی‌شود.

وی با اشاره به قیمت برنج‌های سنتی افزود: قیمت برنج طارم و ‌هاشمی در منطقه حدود کیلویی ۸۰ هزار تومان است و با بسته‌بندی با نرخ ۹۰ هزار تومان به فروشگاه‌ها تحویل داده می‌شود. رییس اتحادیه برنج‌فروشان بابل با اشاره به قیمت برنج‌های پرمحصول گفت: قیمت هر کیلو برنج فجر ۶۰ هزار تومان، شیرودی ۴۰ هزار تومان و ندا ۳۶ هزار تومان است که بابت هزینه بسته‌بندی در هر کیلو ۱۰ تومان افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به افزایش تقاضا برای برنج خارجی تصریح کرد: برنج درجه یک پاکستانی سوپرکرنل با نرخ ۵۶ هزار تومان، برنج با برند ۳۸۶، ۳۵ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. تقی‌زاده با انتقاد از نحوه مدیریت بازار برنج خارجی و ایرانی عنوان کرد: قیمت برنج سوپرکرنل تا سال گذشته زیر قیمت برنج شیرودی بود اما در حال حاضر ۱۵ هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته است.

وی گفت: در حال حاضر برنج سنتی در فروشگاه با نرخ ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، در صورتی که کشاورز همین برنج را ۸۰ هزار تومان می‌فروشد، زیرا مافیا باعث افزایش قیمت برای مصرف‌کننده می‌شود، در نتیجه با توجه به قیمت سنگین برنج ایرانی در فروشگاه‌ها مردم به سمت برنج خارجی می‌روند.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان بابل تاکید کرد: عموم فروشگاه‌های زنجیره‌ای که برنج ایرانی می‌فروشند در واقع سودشان در واردات برنج خارجی است و برنج ایرانی را تنها برای سرپوش گذاشتن به این واردات انبوه عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه افزایش دلار و موضوع قیمت باعث شده مردم به سمت برنج خارجی تمایل داشته باشند، گفت: واردات نباید محدود شود بلکه باید مدیریت شود. طی چندین سال اوایل مرداد ورود خارجی ممنوع می‌شد اما امسال این کار را نکردند. البته مدتی کمبود مصنوعی ایجاد کردند. تقی‌زاده خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کمبود داریم اما واردات بیش از این میزان انجام و با این اقدام یعنی واردات بیش از نیاز به کشور، تنش ایجاد می‌شود.

واردات بی‌رویه برنج، بلای جان کشاورزان

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس با بیان اینکه برنج روی دست کشاورزان مانده است، واردات بیش از حد نیاز و بی‌رویه را دلیل آن ذکر کرد. علی‌اصغر باقرزاده با انتقاد از واردات بی‌رویه و بدون اعمال تعرفه مناسبت اظهار کرد: این مساله سبب شده برنج در دست شالیکاران باقی بماند و خریداری وجود ندارد. وی با بیان اینکه باغداران در حال قطع درختان خود هستند، خواستار توجه دولت شد و گفت: باید به داد کشاورزان و برنجکاران رسید.

وی با عنوان اینکه تیم اقتصادی دولت ضعیف عمل کرده است، نبود هماهنگی بین تیم اقتصادی را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: تیم اقتصادی ضعیف است و مردم نباید تاوان سوء‌مدیریت مسوولان را بدهند.

باقرزاده، تورم و گرانی در حوزه ارز، کالا و خودرو را از دیگر چالش‌های فراروی اقتصاد کشور ذکر کرد و گفت: دولت باید برای حل مشکلات اقتصادی تدبیر ویژه‌ای به خرج دهد. این مسوولان با اظهار اینکه کشاورزان و باغداران با چالش‌های زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند خواستار برنامه‌ریزی برای حل مسائل فراروی شد.

زمزمه‌های استیضاح ساداتی‌نژاد

طی روزهای اخیر نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، از دستور کار جدی نمایندگان مجلس برای استیضاح ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی به علت مدیریت نکردن درست در ساماندهی وضعیت برنج و حجم بالای گلایه کشاورزان خبر داده است.

رضا حاجی‌پور در این خصوص گفت: مازندران که قطب تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود و کشاورزان استان با همه سختی‌ها در فرآیند تولید و برداشت در شرایط سخت اقتصادی محصول تولیدی‌شان را روانه بازار مصرف می‌کنند، متاسفانه سوء‌مدیریت در عرضه و فروش محصولات کشاورزی کاملا مشهود است به همین خاطر نمایندگان مجلس به طور جدی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را در دستور کار و پیگیری دارند.

وی افزود: در حوزه بازار برنج، در حالی که در اواخر مرداد و شهریور ماه هر سال زمانبرداشت شالی و عرضه برنج داخلی شروع می‌شود، تا سال‌های قبل عرضه برنج خارجی در زمان عرضه برنج داخلی به منظور حمایت از شالیکاران ممنوع بود و در صورت نیاز واردات برنج حداقل ۵ ماه پس از برداشت برنج داخلی به وزارت جهاد کشاورزی و صمت اجازه واردات به مقدار نیاز کشور داده می‌شد.

نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه اقدامی که امسال از سوی وزارت جهاد کشاورزی اجازه داده شده بود، واردات برنج در زمانبرداشت و عرضه برنج داخلی بوده که این وضعیت سوء‌مدیریت و تصمیم نسنجیده باعث رکود کامل در خرید و فروش بازار برنج داخلی شده و تا الان که در اسفندماه و پایان سال هستیم، انبارها و شالیکوبی‌های برنج در مازندران از برنج تولید داخل دپو شده‌اند.

حاجی‌پور اضافه کرد: درحالی که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر همواره بر حمایت از تولید داخلی اعلام و تاکید می‌کنند، متاسفانه در بدنه دولت، وزارت جهاد کشاورزی که باید پرچم‌دار حمایت از تولیدات داخلی و کشاورزان باشد، به آینده تولید برنج و کشاورزی در استان‌های شمالی لطمه و خسارت جبران‌ناپذیری وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که تا کمتر از یک ماه آینده فصل زراعی جدید برای کشت برنج شروع می‌شود، کشاورزان استان برای کشت برنج با وضع موجود دچار تردید شده‌اند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری همچنان از نحوه توزیع نهاده‌های کشاورزی نیز گلایه و انتقاد کرد و گفت: اینکه اعلام می‌شود در سامانه‌ای مشخصات کشاورز ثبت شود و متناسب با مقدار زمین کود و سم در اختیار آنها قرار گیرد، پرسش این است که برخی از کشاورزان با سن بالا که دسترسی به کامپیوتر و سامانه و این فضاها را نمی‌دانند، اصرار بر انجام این کار هم آنها را نگران‌تر می‌کند و در زمان کاشت و نیاز به کود و سوم کشاورزی، بازار را وارد هرج و مرج و بازار سیاه می‌کند.

حاجی‌پور اضافه کرد: انتظار است مراکز خدمات جهاد کشاورزی در هر بخش با تهیه لیست و شرایطی که همه کشاورزان بتوانند به سهولت در سامانه نام‌نویسی کنند، اقدام کند و نگرانی‌ها را از کشاورزان کاهش دهد.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 337779
لینک کوتاه :

۵ دیدگاه

  1. چرا چرت میگین واردات بایدباشه،این طرزفکرغلط تودوران احمدی نژادتوسرشما افتاده،برنج مرغوب ایرانی روهمه ایرانیها ترجیح میدن کمی منصفنه ترباشه ،مردم فقیر برنج وارداتی میخرندوبیشترمردم ازبرنج ایرانی استفاده میکنن….(البته دراین اوضاع تورم هردوش مشکله خریدن پس کمی خودتون روآپدیت کنیدصرفا برای جذب مخاطب! نباشید!

  2. بلای جان کشاورز و مصرف کننده دلال است نه واردات ،وقتی قیمت برنج ایرانی خدا تومن شده از سفره ها پر کشیده و مردم دست به دامن برنج خارجی شده اند که آن هم به لطف دلالان در حال پر کشیدن است.
    مشکل مملکت سوء مدیریت در توزیع است.

  3. بهترین روش برای تعادل بازار در تمامی کالا ها واردات است و انتقاد یک عده دللال حامی کشاورزان منطقی نیست و برنج ایرانی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰درصد گران شده است قیمت واقعی آن بایستی ۶۰ تومان باشد آنهم درجه یک آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا