افول بهینه‌سازی مصرف در بخش خانگی؛

چرا باید مشترکان پرمصرف نقره‌داغ شوند؟!

ناترازی گاز در کشور ما یکی از مهم‌ترین موضوعات حوزه حکمرانی کشور است. مسئله ناترازی گاز به حدی جدی است که مسئله اول حوزه انرژی کشور است. برای حل این مسئله و ناترازی، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کار، بهینه‌سازی مصرف و تنوع سبد سوختی کشور است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، با بررسی مصارف گازی کشور در سال ۱۴۰۰، بخش خانگی با بیشترین مصرف جهت گرمایش و همچنین پخت و پز در رده نخست مصرف گاز در کشور است. نکته بسیار مهم دیگر در این زمینه این است که عامل اصلی ناترازی مقطعی گاز در فصول سرد سال، افزایش شدید مصرف مشترکان بخش خانگی به خصوص مشترکان پرمصرف است.


ناترازی گازی

تصویر۱- سهم مصرف گاز در بخش‌های مختلف کشور در سال ۱۴۰۰-گزارش ناترازی گاز کمیسیون انرژی مجلس

این در حالی است که سهم مصرف گاز در بخش خانگی در پیک مصرفی و اوج ناترازی مقطعی گاز کشور، به بیش از ۷۵ درصد خواهد رسید.

ردیف

عنوان بخش مصرف‌کننده

درصد تخمینی از مصرف گاز در پیک مصرف گاز

۱

خانگی و تجاری

بیش از ۷۵ درصد

۲

نیروگاهی

کمتر از ۵ درصد

۳

صنایع عمده

کمتر از ۳ درصد

۴

پتروشیمی

کمتر از ۳ درصد

۵

صنایع غیرعمده

کمتر از ۵ درصد

۶

حمل و نقل

۵

تصویر۲- سهم مصرف گاز در بخش‌های مختلف در پیک مصرفی و اوج ناترازی مقطعی گاز کشور

بر طبق همین موضوع نیز مجلس در طی دو سال گذشته برای جبران ناترازی گاز به خصوص با تکیه بر اصلاح الگوی مصرف غیربهینه مشترکان پرمصرف، اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی موثر پرمصرف‌ها را در قانون بودجه به دولت تکلیف کرد. این موضوع در نهایت در آذر ۱۴۰۰ برای اولین بار اجرایی شد و اثرات بسیار مهمی در کاهش مصرف مشترکان پرمصرف داشت تا جایی که طبق آمار شرکت ملی گاز ایران، مصرف مشترکان پرمصرف نسبت به سال قبل با کاهش ۲۵ میلیون مترمکعبی در روز مواجه بوده است.

مسئله بسیار مهم در این زمینه، اجرای فاز به فاز این مدل تعرفه‌گذاری بوده است که در نهایت قیمت هر مترمکعب گاز برای مشترکان پرمصرف به قیمت وارداتی گاز خواهد رسید. فاز دوم اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی با وجود ابلاغ قانون بودجه از ابتدای سال ۱۴۰۱، با عدم تمکین دولت و شرکت ملی گاز برای ابلاغ سریع تر فاز دوم تعرفه‌ها، در نهایت در ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ابلاغ شد که طبق فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها تعرفه گاز ۷۰ درصد مشترکان در پله‌های اول و مصرف درون الگوی بهینه، هیچ تغییری نکرده اما مشترکان پرمصرف افزایش قیمت داشته اند و مشترکان پله آخر و بسیار پرمصرف که ۴درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند، نقره‌داغ شده‌اند.

در فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها تنها دو پله آخر مصرفی یعنی مشترکان بسیار پرمصرف تعرفه گاز شدیدا افزایش یافته است و به میزان تعرفه گاز تجاری رسید که گویای سه برابر شدن هزینه گاز مصرفی آن هم تنها برای مصارف بالاتر از الگوی بهینه مشترکان بسیار پرمصرف به نسبت سال قبل است.

با همه این اوصاف مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راهکار برای کنترل مصرف افسارگسیخته مشترکان پرمصرف اصلاحات قیمتی از طریق عدم اعمال فشار بر بیش از ۹۵ درصد از مشترکان تحت سیاست تعرفه‌گذاری پلکانی موثر پرمصرف‌ها بوده است که عملا با تصمیم روز جمعه رئیس‌جمهور، بهینه سازی مصرف در بخش خانگی به عنوان اصلی ترین عامل ناترازی مقطعی گاز رو به محاق رفت.

روز جمعه رحمانی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز اعلام کرد که با توجه به ارقام چند میلیونی در برخی از قبوض گاز، رئیس جمهور محترم دستور دادند که ۷۰ درصد از افزایش قبوض گاز از بازه زمانی ۱۶ آذرماه تا ۱۵اسفندماه امسال به مردم بخشیده شده و تخفیف داده شود.

اعمال تخفیف ۷۰ درصدی بر تعرفه‌های جدید گازی در عمل به معنای بی اثر کردن سیاست قیمتی جدید در زمینه اجرای فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی است و این موضوع سبب خواهد شد که بهینه سازی مصرف در بخش خانگی به عنوان اصلی ترین عامل ناترازی مقطعی گاز رو به محاق رفت. هدفمندسازی یارانه‌ها و سیاست قیمتی برای اصلاح مصرف مشترکان پرمصرف با این تصمیم به حاشیه رفته است و از سوی دیگر مشترکانی که مصرف بهینه داشتند و یا نسبت به سال گذشته کاهش مصرف داشتند و صرفه‌جویی انجام دادند، در این تخفیف ۷۰ درصدی رئیس جمهور هیچ سهمی ندارند چون عملا عمده دریافت‌کنندگان تخفیف ۷۰ درصدی، مشترکان با مصرف خارج از الگوی بهینه و بسیار پرمصرف هستند.

در این بین گزارش وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی پیرامون رابطه مستقیم بین مصرف بسیار بالا گاز و ثروتمند بودن مشترکان بسیار پرمصرف، بار دیگر اشتباه بزرگ دولت در بی‌اثر کردن فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی موثر پرمصرف‌ها نشان می‌دهد که با اعمال تخفیف ۷۰ درصدی بر تعرفه‌های جدید گازی به وقوع پیوست

تصویر ۳- توزیع مشترکین در پله بسیار پرمصرف در شهر تهران

طبق گزارش «بررسی الگوی رفاهی مصرف گاز طبیعی در مشترکین خانگی، توزیع مشترکین بسیار پرمصرف بین مناطق ۲۲گانه تهران نشان می‌دهد که حدودا ۸۰ درصد از این مشترکین تنها در سه منطقه مرفه ۱ ،۲ و ۳ تهران ساکن هستند. حال آنکه مجموع سهم مشترکان بسیار پرمصرف مناطق نیمه شمالی تهران به ۹۳ درصد می‌رسد. بدین ترتیب ســهم مناطــق نیمــه جنوبــی تهران تنهــا ۷ درصد از کل پرمصرف‌ترین مشــترکین تهرانی اســت.

نکته بسیار مهم عاملیت مشترکان پرمصرف گاز در ناترازی بالا گاز در فصول سرد سال است که موجب قطعی گاز صنایع و همچنین قطعی چند روزه گاز مشترکان خانگی شهر تربت جام شده بود ولی حال با این تصمیم این سیگنال صادر خواهد شد که حتی اگر پرمصرف و مرفه هم باشید، قبض‌تان با تخفیف به دستتان می‌رسد!

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 339448
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا