بازگشت به نقطه صفر؛

حذف قرعه کشی خودرو به سبک وزارت صمت؛ ثبت نام سال ۱۴۰۱، تحویل ۱۴۰۶!

وزارت صمت بالاخره قرار است قرعه کشی خودرو را از طرح های فروش حذف کند. اما آیا واقعا این موضوع عملی خواهد بود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، طرح پیش فروش بزرگ خودرو قرار است از هفته آینده آغاز شود. آنگونه که وزارت صمت اعلام کرده،‌ در این مرحله حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو عرضه می شود. نکته مهم در پیش فروش ایران خودرو و سایپا این است که به گفته سخنگوی وزارت صمت، قرعه کشی خودرو از این مرحله پایان می یابد.

در حقیقت فاطمی امین از ابتدای دوران وزارت خود وعده حذف قرعه کشی خودرو را داده بود. حالا پس از حدود دو سال سعی در عملی کردن یکی از مهم‌ترین وعده های خود دارد.

قرعه کشی خودرو واقعا حذف می شود؟

اما آیا واقعا قرعه کشی خودرو از این مرحله پیش فروش ایران خودرو و سایپا به خاطرات می پیوندد؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا اظهارات امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت را مرور می کنیم. آنگونه که قالیباف گفته، در این مرحله از پیش فروش ایران خودرو و سایپا افراد ابتدا حساب وکالتی خود را به میزان ۱۰۰ میلیون تومان شارژ می کنند.

 سپس از ۲۶ تا ۲۸ اسفند در سامانه یکپارچه فروش خودرو داخلی به نشانی  esalecar.ir می توانند نسبت به انتخاب خودرو اقدام کنند.

پس از آن بر اساس برنامه تولید خودروسازان،‌ اولویت افراد بر اساس قرعه کشی تعیین و زمان تحویل خودرو مشخص می شود.

فرض کنید در پیش فروش سایپا برای خودرویی مانند کوییک ۲۰۰ هزار تقاضا وجود داشته است. برنامه تولید سایپا فرض کنید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه است. در این شرایط به نفر آخری که بر اساس قرعه کشی اولویت بندی شده در پایان سال ۱۴۰۳ خودرو تحویل داده می شود.

اما بیایید اعداد و ارقام را کمی واقعی تر کنیم.

ایرانی ها پژو دوست دارند ولی ایران خودرو نه!

گروه خودرویی پژو معمولاً پرتقاضاترین محصول در فروش فوری ایران خودرو و پیش فروش ایران خودرو محسوب می شود. به گونه ای که در مرحله چهل و دوم فروش فوری ایران خودرو از ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار متقاضی، ۵ میلیون و ۲۶۰ هزار نفر برای دو مدل از خودروی پژو پارس ثبت نام کردند.

به بیان دیگر، می توان حدود ۶۰ درصد از تقاضا برای محصولات ایران خودرو مربوط به گروه پژو درنظر گرفت.

بر اساس آمار تولید ایران خودرو، این شرکت حدود ۵۳۷ هزار دستگاه خودرو را در ۱۱ ماه ابتدایی امسال تولید کرده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.

سهم گروه پژو از کل تولید ایران خودرو در ۱۱ ماه ابتدایی امسال نیز حدود ۶۰ درصد بوده است. ایران خودرو تا پایان بهمن ماه حدود ۳۲۶ هزار دستگاه خودرو از خانواده پژو تولید کرده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

هرچند تولید خانواده پژو در ۱۱ ماهه امسال افزایش پیدا کرده اما سهم این گروه از کل محصولات ایران خودرو کاهش یافته است.

در یازده ماه ابتدایی سال گذشته خانواده پژو سهم حدود ۶۸ درصدی از تولیدات ایران خودرو داشت. اما امسال این رقم به ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد.

پیش فروش ایران خودرو بدون قرعه کشی با تحویل ۵ ساله!

حالا فرض کنید در پیش فروش ایران خودرو که قرار است هفته آینده برگزار شود،‌ حدود ۶ میلیون نفر ثبت نام کنند. همچنین ۶۰ درصد از این میزان یعنی حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز متقاضی محصولات پژو باشند.

از سوی دیگر فرض کنید ایران خودرو تا پایان سال حدود۳۵۰ هزار دستگاه از گروه پژو تولید کند. همچنین هر سال تولید محصولات پژو رشد ۲۵ درصدی را ثبت کند.

با این اعداد و ارقام، ۵ سال طول خواهد کشید تا ایران خودرو بتواند حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه از خانواده پژو تولید کند. به بیان دیگر در پیش فروش ایران خودرو بدون قرعه کشی نفر آخر، سال ۱۴۰۶ خودروی خود را تحویل خواهد گرفت!

سیاست خودرویی وزارت صمت به بن بست رسید

البته باید توجه داشت که بخش اعظمی از تقاضای خودرو در پیش فروش ایران خودرو و فروش فوری ایران خودرو، تقاضای سوداگرانه است. تقاضایی که برای کسب سود از اختلاف قیمت کارخانه و بازار شکل گرفته است.

به عنوان مثال در فروش فوری ایران خودرو به مناسبت نیمه شعبان،‌ دنا پلاس توربو اتوماتیک با قیمت ۴۱۱ میلیون تومان عرضه شده است. این در حالی که قیمت این خودرو در بازار آزاد حدود ۸۹۰ میلیون تومان است. همین اختلاف بیش از ۴۷۰ میلیونی منجر به شکل گیری تقاضا کاذب در فروش فوری ایران خودرو می شود.

موضوعی که کارشناسان طی چند سال گذشته بر روی آن تاکید کردند. بارها این مسئله مطرح شد تا زمانی که قیمت گذاری دستوری بر صنعت خودرو حاکم است، نباید انتظار آرامش در بازار را داشت.

اما وزارت صمت طی حدود دو سال گذشته تاکید داشت که با افزایش عرضه و همچنین افزایش بهره وری خودروسازان، از یکسو بازار به تعادل می رسد. از سوی دیگر، زیان خودروسازان کاهش پیدا می کند.

حالا پس از دو سال آزمون و خطا به نظر می رسد که وزارت صمت تصمیم به تعدیل قیمت گذاری دستوری گرفته است. احتمالا در هفته های پیش رو قیمت های جدید خودرو اعلام شود. برخی گمانه زنی ها حکایت از افزایش ۸۰ درصدی قیمت مصوب برخی خودروها دارد. در این شرایط احتمالا بخشی قابل توجهی از این تقاضای کاذب فروکش کند.

در هر صورت هرچه باشد،‌ حذف قرعه کشی خودرو را باید در لیست وعده های بی سرانجام فاطمی امین نوشت.

پیشنهاد ویژهخودرو
شناسه : 340598
لینک کوتاه :

۶ دیدگاه

  1. خدایا خودت به دادمان برس بااین گرونی های بی رویه،به کجا رسیدیم،پیش آپیش ۱۰۰میلیون بدیم،وتازه قرعه کشی کنند تا یک ماه تا تکلیف روشن بشه اونم باز گرونتر،تا به بازار آزاد نزدیک بشه،برعکس کاری کنید بازار آزاد بیاد پایین تا به قیمت کارخانه نزدیک بشه،وگرنه هر بی سوادی میتونه همین جور قیمت کارخانه را گرونتر کنه

  2. دقیقا این متن ها درست است وپیشگویی ها کاملا قابل قبوله که این تولیدات تا ۵ سال آینده ادامه داره و مردم بدبخت باید پولشون بره رو هوا پولهایی که درآمد ۱۰ ساله ویا وام های با سود خداتومن میباشد وگرنه تواین کشور هیچکس درماه یه میلیونم زیادتر نداره همش وامه برادر من خواهرمن، حالا چجوری میخوای این همه متقاضی جوابگو باشید سالها به این مسئله فکرکنید استثناها رو درنظر بگیرید بعد علنی کنید نه یه روزه و یه هفته ای میخواین کل کشور عوض کنید و عادلانه

  3. نه این که این همه طول بکشه درست نیست اگه طولانی بشه یجورکلاه برداری آشکار ازمردم میباشد این یعنی فاصله انداختن بین ملت ودولت اعتماد مردم رابکلی ازبین بردن ازدولت میشود باید سرحرفشون باشن بین سه ماه تا دورازده ماه کل ثبت نامیارا ماشیناشونو تحویل بدن اگرغیر این باشه یعنی یه آدم بی سواد نشسته این برنامه ریزیارا برای مردم وسرمایه کشورو مردم انجام داده که این بین کشورای دیگه هم باعث آبروریزی کشورمون میشه ازیه طرفم ارزش پول یه سریا که میمونن آخر بکلی ازبین میره باید بعدقرعه کشی تکلیف قیمتا رامشخص کنن تامردم تکلیف خودشونو بدونن واقعآ بعصیا وام باسودای بالا گرفتن تا تونستن ثبت نام کنن یهسریا طلاو اموال دیگه ای فروختن به نظرمن اگه بخوان دو دره بازی کنن یه سریا دوباره به خاک سیاه میشینن واقعآ بااین اوضاع اقتصاد دعا کنین که همه چی به خوبی تموم بشه آمین یارب العالمین

  4. سلام دروغ شاخ گوزنی دارند اما قابل دیدن نیست. خودرو بدون قرعه‌کشی در کار نیست حتی برای طراح حمایت از مادران قرار بود برای حمایت از جوان سازی جمعیت طرح های انجام شود هیچ یک از طرحها تا به امروز انجام نشده. شاید برای اینکه دروغ شاخدار بگویند به چند خانوار وام دادند به چند خانوار هم خودرو دادند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا