هفته پایانی بازار سهام به کدام سو می رود؟؛

شوک عربی به بورس تهران

روند شاخص کل بورس تهران در هفته اخیر پرنوسان بود. این هفته نیز به نظر می‌رسد شاخص کل دچار افت و خیزهای فراوانی شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، پایان هفته گذشته با وجود کاهش قیمت دلار، شاخص کل بورس توانست بازدهی مثبت را ثبت کند.

در این شرایط خبر توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، کاهش قیمت دلار را تشدید کرده است. در آخرین ساعت های روز گذشته،‌قیمت دلار به سطح ۴۷ هزار تومان نیز کاهش پیدا کرد.

چهارشنبه ای که بورسی ها را امیدوار کرد

هفته گذشته معاملات بورس چندان دلچسب نبود. با این وجود، چهارشنبه در آخرین روز معاملاتی، روند معاملات معامله گران را برای بازگشت بازار سهام اندکی امیدوار کرد. در نهایت شاخص در پایان هفته توانست به کانال ۱.۸ میلیونی برگردد.

همچنین ظرف چند روز گذشته شاهد ورود حجم گسترده نقدینگی‌های سرگردان به بازار سرمایه بودیم. علت این امر ناشی از آن بود که بازار سهام به تابعیت از بازارهای موازی رفتار مشابهی را مانند معاملات بازار دلار و طلا در پیش گرفته است. البته این روند را در مقایسه با دیگر بازارها با شدت کمتری دنبال کرده است.

با این حال، کارشناسان معتقدند به دلیل اشباع بازارهای دیگر این بار قرعه تورم به نام بورس افتاده است. در این شرایط می‌توان انتظار داشت که بورس به زودی سقف‌های قبلی خود را بشکند.

نکته اثرگذار دیگر این است که طی چند روز گذشته بانک مرکزی مصوبه‌ جدیدی را ابلاغ کرد. بر این اساس شرکت‌های پتروشیمی و فلزی می‌توانند نرخ ارز را تا حدی با نرخ بالاتر در بازار عرضه کنند. اعلام چنین خبری توانست اثر خود را بر معاملات بازار ایجاد کند و در ادامه نیز می‌تواند در سوسازی شرکت‌ها اثرگذار باشد.

بدبین ها در مقابل خوش بین‌های بورس

ناظران خوش‌بین معتقدند بورس همانند الگوی سالیان گذشته در اسفند ماه صعودی خواهد شد. ریزش‌های بازار اصلاح کوتاه‌مدت و نوسان‌های روزمره بازار هستند. در مقابل ناظران بدبین معتقدند خروج پول حقیقی در ۷ روز پیاپی نشانه انتظارات منفی معامله‌گران است. این گروه معتقدند سقف شاخص را حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد می‌بیند.

در این میان می‌توان ادعا کرد که مرز ۱.۸ میلیونی برای اهالی بازار مرز روانی مهمی است. بازگشت شاخص به کانال ۱.۸ میلیونی می‌تواند سیگنال مثبتی برای آخرین روزهای معاملاتی بازار باشد.

خبر یک توافق و اثر آن بر بازار سرمایه

در این میان شاید مهم ترین خبر آخر هفته،‌توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلملتیک باشد.

نوید رجایی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: بازار در آخرین هفته کاری اسفند ماه در حالی کار خود را آغاز خواهد کرد که خبر توافق ایران و عربستان بعد از سال‌ها بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه قطعا بر بورس و سایر بازارها تاثیرگذار خواهد بود.

وی می‌افزاید: در ابتدا این انتظار می‌رود که دلار تا ناحیه ۴۵ هزار تومان کاهش قیمت داشته باشد. پس در نتیجه تقاضا برای سهام کامودیتی‌محور نسبت به ریالی‌ها ضعیف‌تر خواهد بود. از سوی دیگر گروه‌هایی همچون بانک، خودرو و حمل‌و‌نقل قطعا با تقاضای بیشتری مواجه خواهند شد و این نکته بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: از سوی دیگر قیمت‌های کامودیتی با توجه به چشم‌انداز افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو با کاهش چشمگیری مواجه بوده است. این موضوع از دیگر دلایلی است که می‌توان چشم‌انداز شیفت پول از سهام دلاری به ریالی را داشت.

 اما باید توجه داشت تمام این نوسانات مقطعی است و تا زمانی که چشم‌انداز روشنی از برجام و توافق وجود نداشته باشد بعد از مدتی ارزش خبر از بین خواهد رفت. همین عامل باعث وجود نوسانات زیاد در بازارها خواهد شد.

بورس در هفته پیش‌رو به کدام سمت می‌رود؟

رجایی در خصوص پیش‌بینی شاخص نیز می‌گوید: به طور کلی حمایت شاخص در یک میلیون و ۷۹۵ هزار واحد است. اگر این ناحیه از دست برود باید شاهد نوسان بین یک میلیون و ۷۹۵ هزار واحد تا ۶یک میلیون و ۶۳۰ هزار واحد به مدت دو ماه باشیم.

وی تاکید می‌کند: اخبار مثبت روز جمعه، باعث می‌شود که حتی اگر گروه‌هایی با فشار عرضه مواجه شوند، کلیت بازار روند خوبی داشته باشد. در نتیجه همچنان بتوان از این بازار گین‌های خوبی گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می‌کند: سهامداران و معامله‌گران بهتر است از رفتار‌های هیجانی پرهیز کنند. جریان پول را نیز در نظر داشته باشند با توجه به اینکه بسیاری از افراد حقیقی برای هزینه‌های نوروز و زندگی نیاز به پول دارند احتمال عرضه‌های زیاد از روز دوشنبه زیاد است. همچنین بسیاری از شرکت‌ها نیز حقوق و عیدی کارمندان خود را تسویه نکرده‌اند که در نتیجه از این بعد هم می‌توان انتظار عرضه را داشت.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 340764
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا