با اعلام وزیر کار؛

حداقل حقوق سال آینده تعیین شد

پس از چند روز،‌ بالاخره حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ تعیین شد. با اعلام وزیر کار، میزان افزایش حداقل حقوق ۲۷ درصد در نظر گرفته شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی بعد از هشت ساعت مذاکرات سه جانبه به نتیجه رسید. در این جلسه حداقل حقوق کارگران با ۲۷ درصد افزایش تعیین شد.


سید صولت مرتضوی، وزیر کار گفت: حداقل دریافتی کارگران با بعد خانوار ۳.۳ نفر از مبلغ شش میلیون و ۴۳۳ هزار تومان به هشت میلیون و ۸۲ هزار افزایش یافت. این به معنای افزایش حدود ۲۷ درصدی نسبت به سال گذشته است.

وزیر کار در ادامه میزان افزایش حقوق برای سایر سطوح درآمدی را ۲۱ درصد عنوان کرد.

اقلام مصرفی کارگری و کمک هزینه مسکن به گونه ای افزایش یافت که حداقل دریافتی کارگران با افزایش یک میلیون و ۷۷۵ هزار تومان تعیین شد.

به دنبال افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۲ پایه حقوق کارگران از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار رسید. با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به هشت میلیون و ۸۲ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

مبلغ بن خواربار کارگران، یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حق مسکن ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد.

 حق مسکن جهت اجرا باید به تصویب هیأت دولت برسد.

میزان افزایش برای کارگران سایر سطوح مزدی نیز ۲۱ درصد به اضافه‌ مبلغ ۸۴ تومان روزانه تصویب شد.

 همچنین،  پایه سنوات ۲۱۰ هزار تومان تعیین شد.

قابل ذکر است که هزینه سبد معیشت خانوار که مبنایی برای تعیین حداقل حقوق است در حدود ۱۳ میلیون تومان برآورد شده بود. البته نمایندگان کارگران این عدد را در حدود ۱۸ میلیون تومان می دانستند. بنابراین حداقل حقوق سال آینده حدود ۶۰ درصد سبد معیشتی تعیین شد.

اقتصاد کلانویژه اقتصاد کلان
شناسه : 342477
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا