خواص اعجاب انگیز جو؛ ضد سرطان تا لاغری

جو دوسر، طبیعتی معتدل دارد؛ سبب کاهش کلسترول خون می‌شود؛ تقویت‌کننده بدن و مقوی اعصاب است. همچنین این گیاه اثر ضدسرطانی دارد و مصرف مداوم آن سبب لاغری نیز می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، جو، گیاهی علفی و دارای آب، مواد آلبومینوئیدی، قندها، مواد چرب، فسفر، آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آنزیم‌های مختلف است. نان و غذاهایی که با جو تهیه می‌شوند، بسیار مغذی بوده و حاوی ویتامین‌ها و ترکیبات بسیار مفید هستند. جو دوسر دارای مواد چرب و مواد نشاسته‌ای است. علاوه بر آن ارسنیک، اسیداگزالیک و ید هم دارد.


خواص درمانی جو

در عین حال جو که دارای طبیعت سرد و خشک است و به مصارف خوراکی می‌رسد، حاوی یکسری خواص درمانی نیز هست که در ادامه می‌آیند:

– مداومت در مصرف جو، برای رفع چاقی بدن مفید است.

– جو، ماده‌ای مغذی است که خاصیت نرم‌کننده دارد. جوشانده جو دارای اثر مقوی است و از نظر طبی مورد استفاده زیادی دارد.

– جوشانده جو سبب رفع مشکلات التهابی، تب، اسهال، بواسیر، اسکوربوت و نقرس می‌شود. در دوره نقاهت و هنگام ضعف، استفاده از جو همراه با گندم یا جو دوسر می‌تواند بسیار مفید باشد.

– جو بهترین غذا برای مبتلایان به تب، کم ‌خونی و سوءهاضمه است.

– جو ماده‌ای است مغذی و مدت‌هاست به عنوان داروی قلب شناخته شده است. کلسترول خون را کاهش می‌دهد و دارای ترکیباتی است که از تولید کلسترول بد LDL در کبد جلوگیری می‌کند. دانه‌های جو به دلیل دارا بودن نوعی آلکالوئید، اثری مقوی بر قلب داشته و به عنوان کمک در درمان تنگی نفس نیز به کار می‌رود.

– جو دارای ارزش غذایی بالایی است و به علت داشتن فسفر یکی از غذاهای تقویت سلول‌های عصبی است و به واسطه داشتن آهن، قوای از دست رفته را به بدن باز می‌گرداند.

– دانه جو با طبیعت سردی که دارد، سبب رفع عطش شده و تب را برطرف می‌کند.

– جو از گذشته‌های دور به عنوان دارویی مفید برای بیماران قلبی، اختلالات هضمی و یبوست شناخته شده است.

– جو از چند طریق باعث کاهش کلسترول بد می‌شود. در روش اول مانند داروهای شیمیایی ضدکلسترول که بیماران استفاده می‌کنند، در مکانیسم ساخت کلسترول در کبد دخالت کرده و کلسترول را کاهش می‌دهد. محققان آمریکایی در طی تحقیقات‌شان سه ترکیب جدید در جو کشف کرده‌اند که قابلیت کبد را در ساختن کلسترول نوع LDL مهار می‌کند. مصرف جو در کاهش کلسترول خون انسان مؤثر است.

– تحقیقات دانشمندان نشان داده که خوردن جو به صورت نان جو، کلسترول خون را به میزان محسوسی پایین آورده است.

– جو به عنوان یک عامل ضدسرطان شناخته می‌شود، زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. دانشمندان معتقدند که در دانه‌های جو، مواد شیمیایی ضدسرطان وجود دارد. مواد شیمیایی معروف به مهارکننده‌های پروتئاز موجود در جو، موجب سرکوب عوامل ایجادکننده سرطان است، به این دلیل جو در ردیف مواد ضدسرطان قرار دارد.

– جو یک عامل بسیار مناسب برای رفع یبوست و کاهش دردهای شکمی است. اگر همراه با سبوس مصرف شود، اثرش قوی‌تر است.

– مالت جو، دارای مقدار زیادی ویتامین C است و برای سلامتی پوست، لثه، مو و ترمیم زخم‌ها می‌تواند مفید واقع شود.

– عصاره مالت، دارای خاصیت ضدعفونی کننده است و در داروسازی کاربرد وسیعی دارد. در تهیه غذای اطفال به کار می‌ رود و برای رشد کودکان بسیار مفید است.

– اگر مادران شیرده از عصاره مالت استفاده کنند، ترشح شیرشان افزایش پیدا می‌کند.

– مالت جو به هضم غذا کمک می‌کند و سبب پاکسازی دستگاه گوارش می‌شود.

– جوانه جو مانند جوانه گندم تهیه می‌شود و در طی جوانه‌ زنی، نشاسته درون به قند مالتوز تبدیل می‌شود. استفاده از جوانه جو به هضم مواد غذایی، بسیار کمک می‌کند و دستگاه گوارش را به حالت متعادل در می‌آورد.

– جوانه جو، دارای انسولین گیاهی زیادی است و می‌تواند قند خون را پایین آورد و نیز از ابتلای افراد به مرض قند جلوگیری می‌کند.

– جو به صورت موضعی نیز استفاده‌های طبی دارد. اگر آرد جو را با شیر یا آب به حالت خمیر درآورده، بر روی ورم‌ها و کوفتگی‌ها قرار دهند، ورم‌ها را برطرف می‌کند و اگر همین خمیر را بر روی دمل‌ها و آبسه‌ها قرار دهند، سر باز می‌کنند و درد آن‌ها برطرف می‌شود.

– جو دوسر، طبیعت معتدل دارد، سبب کاهش کلسترول خون می‌شود، تقویت‌کننده بدن و مقوی اعصاب است. ملین است و یبوست را برطرف می‌کند. این گیاه اثر ضدسرطانی دارد و مصرف مداوم آن سبب لاغری می‌شود.

– جوی دوسر به ثابت نگه داشتن میزان قند خون کمک می‌کند و اعمال آنتی‌اکسیدانی و استروژنیکی دارد. محتوی ترکیبات محرک اعصاب است و می‌تواند اشتیاق به نیکوتین را در بدن سرکوب کند و خاصیت ضدافسردگی دارد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، البته در برخی افراد، مصرف زیاد جوی دوسر می‌تواند به گاز، نفخ شکم و درد منجر شود.

منبع: ایسنا

خواندنی
شناسه : 342728
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا