نوسان بهاری بازار ارز؛

بندبازی قیمت دلار در کانال ۵۰ هزار تومانی

با وجود کاهشی شدن قیمت دلار در پایان سال گذشته، از ابتدای سال شاهد تغییر جهت‌گیری قیمت‌ها در بازار ارز بودیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دلار که نرخ‌های زیر ۵۰ هزار تومانی را در اسفند به خود دید، در دو هفته ابتدایی فروردین عمدتا بین دو کانال قیمتی ۵۳ و ۵۴ هزار تومانی نوسان می‌کرد.

با این حال از روز دوشنبه و همزمان با آغاز به کار رسمی معاملات بازار ارز پس از تعطیلات نوروز، عقب‌نشینی قیمت دلار نیز آغاز شده است. اسکناس آمریکایی در معاملات دیروز توانست تا ابتدای پله کانال ۵۰ هزار تومانی پایین بیاید. پیش‌بینی‌ها نیز حکایت از تداوم این روند کاهشی است.

کارشناسان می‌گویند طرح ادعای توافق موقت آمریکا با ایران دلیل اصلی ریزش قیمت دلار در چند روز گذشته محسوب می‌شود. با این حال این موضوع همچنان از سوی تحلیلگران مطرح می‌شود که کسری بودجه بالای دولت، افزایش نقدینگی و تورم می‌تواند زمینه‌ساز رشد دوباره قیمت دلار در سال جاری باشد.

تلنگر اخبار سیاسی به قیمت دلار

قیمت دلار از روز دوشنبه و همزمان با انتشار اخباری در مورد همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیر نزولی قرار گرفت. دیروز نیز بازار ارز روند کاهشی خود را ادامه داد به طوری که دلار توانست نرخ‌های ۵۰ هزار تومانی را به خود ببیند. هر چند نوسانات قیمتی در بازار همچنان ادامه دارد اما به نظر می‌رسد خبرهای مثبت سیاسی همچنان می‌تواند به ریزش قیمت دلار کمک کند.

برای مثال عضو هیات‌رییسه اتاق ایران گفته است که با پیگیری اتاق ایران به‌زودی اتاق مشترک بازرگانی دو کشور ایران و عربستان راه‌اندازی می‌شود. در عین حال پایگاه خبری اکسیوس در گزارشی نوشت: «دولت بایدن طرح توافق موقت با ایران که موجب رفع برخی تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود را مطرح کرده است.»

اگرچه بازار ارز پیش از این نیز در معرض خبرهایی از این دست قرار گرفته و به نظر می‌رسد نسبت به آنها بی‌حس شده است، اما تاثیر روانی و کوتاه‌مدت آن بر کاهش نرخ دلار قابل چشم‌پوشی نیست. کارشناسان با این حال می‌گویند این‌گونه خبرها دیگر نمی‌تواند تاثیری بلندمدت بر قیمت ارز داشته باشد و اکنون بازار منتظر خبری واقعی در زمینه بهبود ورود ارز به کشور است. برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که روند قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۲ افزایشی خواهد بود و این‌گونه گشایش‌ها در زمینه بین‌المللی تنها می‌تواند از شدت آن بکاهد یا برای مدتی قیمت دلار را با نوسانات محدود نگه دارد.

اسکناس دلار نایاب می‌شود  

حسین محمودی‌اصل، کارشناس اقتصادی درباره سیاست‌های ارزی بانک مرکزی به خبرآنلاین گفت: تغییر روند سیاست‌ها به‌طور معمول التهاب‌زاست. بانک مرکزی دوباره تغییر شیوه عرضه می‌دهد و ۵ هزار سهمیه برای هر فرد را ۲ هزار تا می‌کند و به جای اسکناس، به حساب ارزی واریز می‌شود. این اقدام باعث کاهش اسکناس در بازار و رشد قیمت ارز می‌شود.

در نبود چشم‌انداز روشن از مذاکرات، شاید موضوع سفارت عربستان و… برجسته شود، اما آنچه اقتصاد و تجارت نیاز دارد، رفع تحریم‌هاست.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: البته بنده با ارزپاشی مخالف هستم. اما شرط حذف آن، افزایش حاشیه سود تولید و هدایت منابع به سمت تولید و بورس است. همچنین قانون مالیات بر عایدی و دلالی در جهت محدودسازی دلالی اجرا شود. بعد از چند روز تعطیلی، دیروز بازارساز با عرضه سنگین، درصدد کاهش قیمت‌ها بود؛ البته در تعطیلات افزایش قیمت‌ها واقعی نبود و در نبود معاملات معقول، نرخ‌سازی انجام شده بود. کاهش و تثبیت، روند بازار را در دو روز آینده مشخص می‌کند.

قیمت سکه پابه‌پای قیمت دلار نوسان می کند

اما نوسانات قیمتی تنها محدود به بازار ارز نیست. این روزها بازار طلا و سکه نیز در مسیر کاهشی قرار گرفته است. محمد کشتی آرای، رییس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره علل نوسان قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز به بازار گفت: قیمت طلا و در پی آن سکه به دلیل افزایش نرخ انس جهانی در هفته‌های گذشته افزایشی بود. چرا که شاهد افزایش ۲۵ دلاری انس جهانی طلا در آن روزها بودیم.

بنابراین پیش‌بینی می‌شد قیمت طلا و سکه دچار تغییر شود. اما جالب اینجاست که نرخ ارز بدون اینکه بازار رسمی فعال باشد و در زمان تعطیلی صرافی‌ها و واحدهای مجاز فروش همچنین دادوستدهای مالی و بازرگانی در ایام تعطیلات نوروز با ایجاد قیمت‌سازی‌های کاذب توسط دلالان انجام و قیمت‌ها در بازار سکه و ارز افزایشی گزارش می‌شد.

وی با بیان اینکه نرخ کاذب دلار تا ۵۵ هزار تومان نیز در کانال‌های تلگرامی نامعتبر اعلام و سکه نیز تا ۳۳ میلیون تومان در روزهای گذشته نرخ‌گذاری می‌شد، گفت: این نرخ‌ها غیر‌واقعی بود. اما با توجه به انجام مسافرت‌های خارجی در نوروز برخی‌ها به دلیل تعطیلی بازار رسمی اقدام به خرید و فروش ارز با قیمت غیر‌واقعی و البته گران می‌کردند. این موضوع باعث شد تا نرخ‌ها در بازار ارز طی دو هفته گذشته دستخوش تغییر شوند.

رییس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران به افزایش قیمت سکه طی روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: سکه نیز به سرنوشت دلار در هفته‌های گذشته مبتلا شد و از آنجایی که برخی‌ها در ایام و اعیاد ماه مبارک رمضان و عید نوروز متقاضی سکه بودند، بنابراین برای تهیه این کالا و در شرایطی که بازار رسمی تعطیل بود اقدام به خرید آن از دلالان می‌کردند، این موضوع تاثیر زیادی بر رشد قیمت سکه در دو هفته گذشته برجای گذاشت.

کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: با بازگشایی بازارهای رسمی طلا، سکه و ارز قیمت‌ها هم‌اکنون بر مدار نزول قرار گرفته‌اند به طوری که نرخ‌ها دیگر توسط دلالان و نرخ‌سازها تعیین نمی‌شود بلکه بازار رسمی اعلام نرخ می‌کند. به همین دلیل است که سکه ۳۳ میلیون تومانی هم‌اکنون به ۳۱ میلیون تومان و هر گرم طلایی که روز گذشته ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود امروز به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. وی ادامه داد: به احتمال زیاد کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در روزهای آینده ادامه خواهد داشت و چنانچه اتفاقات خاص سیاسی با حفظ چارچوب‌ها انجام شود، شاهد افت قابل‌توجه نرخ ارز و طلا در بازار خواهیم بود.

احتمال تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

ابراهیم محمدولی رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در این خصوص به بازار گفت: قیمت طلا در اسفند ماه کاهشی بود آنطور که هر مثقال طلا به کمتر از ۹ میلیون تومان رسید اما با افزایش قیمت اونس جهانی به مرز ۲ هزار دلار بهای طلا افزایشی شد به طوری که هر مثقال طلا اکنون مرز ۱۱ میلیون تومان را رد کرده است. از طرفی با توجه به کاهش قیمت دلار نسبت به روزهای گذشته این موضوع تاثیر خود را بر کاهش نرخ سکه و طلا در بازار بر جای گذشته است.

وی با بیان اینکه انتظار این است که در روزهای آینده با تداوم تدریجی کاهش نرخ ارز، قیمت طلا و سکه نیز بیش از این افت کند افزود: بازار نیاز به ثبات قیمت دارد و چنانچه ثبات به بازار طلا و ارز بازنگردد نباید گفت که نوسان قیمت در این بازار پایان یابد، از طرفی مردم به خصوص سرمایه‌گذاران به انتظار ثبات قیمت‌ها در بازار نشسته‌اند، امید است با سیاست‌های کارشناسانه این بازارها به ثبات و رونق برسند.

اخبار برگزیدهطلا و ارز
شناسه : 344601
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. چه امیدی از کجا از عربستان؟ قطری که دوستمونه چقدر بهمون کمک دلاری کرده که عربستان رقیب بکنه ولی امسال سال طلاست نه دلار چون جهانی بالا میره دلیلشم فدرال رزرفه که داره نرخ بهرشو کمتر میکنه و طلایه سرکوب شده ناگهانی آزاد میشه ، فنرها فقط در ایران فشرده نمیشن آمریکا هم کلی فنره فشرده آماده در رفتن داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا