با جهش قیمت دلار؛

بنزین ۶ سنتی در ایران؛ قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟

تفاوت قیمت بنزین در ایران و سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه، موضوع افزایش قیمت بنزین را بیش از گذشته مطرح کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، جهش قیمت دلار و همچنین عدم تغییر قیمت بنزین طی چند سال گذشته، منجر شده که قیمت دلاری بنزین در ایران به شدت کاهش پیدا کند. در حال حاضر با فرض دلار ۵۰ هزار تومانی، قیمت‌هر لیتر بنزین آزاد در ایران حدود ۶ سنت است.

این در حالی است که قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران تفاوت قابل توجهی دارد. به عنوان مثال قیمت‌هر لیتر بنزین در ترکیه حدود یک دلار و ۱۶ سنت است. با در نظر گرفتن قیمت دلار در ایران، هر لیتر بنزین در ترکیه حدود ۶۰ هزار تومان است. شرایط در سایر کشورها نیز تقریبا مشابه است.

به عنوان مثال قیمت‌هر لیتر بنزین در پاکستان حدود ۹۵ سنت یا به عبارتی حدود ۴۸ هزار تومان است. در عراق نیز قیمت‌هر لیتر بنزین بیش از ۵۱ سنت یا بیش از ۲۵ هزار تومان است.

موضوعی که ضمن افزایش هزینه‌های دولت در شرایط کنونی، تشدید قاچاق‌ بنزین را به همراه داشته است. در این شرایط زمزمه افزایش قیمت‌بنزین بیش از گذشته به گوش می‎‌رسد. با این وجود یک عوض کمیسیون انرژی در گفتگو با ایسنا افزایش قیمت‌بنزین در سال جاری را رد کرده است.

دولت برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

رمضانعلی سنگدوینی تاکید کرد: همان طوری که بارها اعلام شده است تاکنون دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت‌بنزین نداشته است.

تاکنون چندین بار شایعه افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی منتشر شده است. هم اعضای کمیسیون انرژی و هم شخص وزیر نفت و هم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی این موضوع را تکذیب کرده اند. بارها تاکید شده که دولت برنامه ای برای افزایش قیمت‌بنزین ندارد.

از سوی دیگر با افزایش قیمت‌بنزین منابع جدیدی حاصل می شود که باید برای آن مصارف در نظر گرفته شود. اگر بنا بود که دولت قیمت‌بنزین را تغییر دهد در لایحه بودجه این موضوع را پیش بینی می کرد. اما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز قیمت‌بنزین افزایشی نداشته است. عده ای با پخش این شایعات سعی در ملتهب کردن جامعه دارند.

دولت اعلام کرده که فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. چنین موضوعی در کمیسیون انرژی مجلس نیز طرح نشده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلاننفت و پتروشیمی
شناسه : 346092
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا