وزیر صمت خبر داد؛

مرحله بعدی فروش ایران خودرو و سایپا مشخص شد /فروش قسطی خودرو از نیمه دوم سال

فاطمی امین ضمن اعلام اینکه اردیبهشت ماه فروش ایران خودرو و سایپا دوباره برگزار می‌شود، خبر از آغاز فروش اقساطی خودرو داد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، وزیر صمت با حضور در شبکه خبر توضیحاتی را در خصوص شرایط بازار خودرو داد. فاطمی امین در این برنامه، خبر از برگزاری مجدد فروش ایران خودرو و سایپا در اردیبهشت ماه داد. همچنین به گفته وزیر صمت از نیمه دوم سال شاهد آغاز فروش اقساطی خودرو خواهیم بود. یکی دیگر از موضوعات مطرح شده افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد بود. فاطمی امین بر این باور است که تا پایان سال فاصله قیمتی میان بازار آزاد و کارخانه از میان خواهد رفت. مافیای خودرو، واردات خودروهای کارکرده و همچنین افزایش تولید خودرو  و قرعه کشی خودرو از دیگر موضوعات مطرح شده در این برنامه بود. مشروح این گفتگو را در ادامه می‎‌خوانید.

افزایش قیمت خودرو به دلیل تورم است

رضا فاطمی امین در خصوص افزایش شدید قیمت خودرو گفت: این موضوع هم مربوط به تورم ۱۰ سال گذشته است. در بخش خودرو چندین چالش وجود دارد.

 قبلا هم از من سوال شد و گفتم که بله مافیا داریم. چهار سال نیز کاهش تولید داشته ایم و تقاضا انباشته شده داشته ایم. در سال ۱۴۰۱ تولید نسبت به سال قبل از ۳۹ درصد افزایش داشت. تولید به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه رسیده است. لذا در خودرو با مشکل کمبود عرضه مواجه بودیم.

مرحله بعدی پیش فروش ایران خودرو و سایپا

وزیر صمت ادامه داد: مجددا در اردیبهشت امسال ثبت نام خودرو داریم. خودروسازان برای امسال وعده تولید ۲ میلیون دستگاه خودرو داده اند. اما ما روی عدد ۱.۷ میلیون دستگاه حساب می کنیم.

ما در بازار خودرو دو مساله همزمان داریم که این دو مساله با عرضه بیشتر و مالیات بر عایدی سرمایه قابل حل است.

مساله اول ناشی از شکاف عرضه و تقاضا است. زیرا با این شکاف خودرو خاصیت حفظ ارزش پول را می یابد. لذا وقتی مردم انتظار تورم دارند دنبال حفظ دارایی هستند. یکی از گزینه های خوب نیز برای این کار خودرو است و لذا در این بخش با تقاضای کاذب مواجه می شویم.

ضمن اینکه با توجه به مسائل دیگر از جمله عدم واردات و افزایش قیمت ارز و همچنین بحث مافیا در بازار خودرو مشکلات این حوزه زیاد می شود.

مافیای خودروسازی منجر به افزایش قیمت خودرو شد

فاطمی امین تاکید کرد بعضی از خودروسازان به ویژه مونتاژکاران به التهابات بازار دامن می زنند. به عنوان مثال مواردی بوده است که این خودروسازان خودرو می فروختند و بخشی از پول را سکه دریافت می کردند۰ یا ثبت نامی را اعلام می کردند و همان موقع هم مطالبه پول زیادی را مثلا ۸۰۰ میلیون می کردند. ثبت نام که مثلا ساعت ۸ آغاز می شد در نهایت یک ربع نیز به پایان می رسید.

 بنابراین عدم شفافیت در عرضه وجود داشت که این موضوع را حل کردیم. حل این موضوع این مافیا را به حرکت درآورده است و هجمه هایی را ایجاد می کنند.

واردات خودروهای کارکرده به کجا رسید؟

وی افزود: در مورد واردات خودرو نیز اقداماتی انجام شده است. از سال ۹۷ واردات خودرو ممنوع بود. لذا با چالش هایی مواجه بودیم. اما واردات خودرو کارکرده در دستور کار ما قرار دارد. معتقدیم واردات خودروهای نو و کارکرده در کنار افزایش تولید در سال جاری می تواند بازار را به تعادل برساند.

با افزایش عرضه و تولید خودرو و همچنین واردات خودروهای نو و کارکرده و تکمیل قواعد مالیاتی کشور از جمله قانون مالیات بر عایدی سرمایه می توان چالش های خودرو را حل کند.

فاطمی امین افزود: قیمت کارخانه ای خودرو شاهین با محاسبه مالیات و سایر هزینه ها ۴۰۰ میلیون تومان است.  متقاضیان خرید شاهین که در طرح یکپارچه ثبت نام کرده اند از هفته آینده خودروهای خود را تحویل می گیرند. تا سه ماه آینده تمام متقاضیان این خودرو، خودروی خود را خواهند گرفت.

 ضمن اینکه در اردیبهشت ثبت نام جدید خواهیم داشت. این در حالی است که خودرو شاهین در بازار ۷۰۰ میلیون تومان است.

 سوال اینجاست که این قیمت را چه کسانی در بازار رقم می زنند که باید بگویم مافیا.

سال گذشته شاهین روزانه ۶۰ دستگاه تولید می شد و امسال روزانه ۲۵۰ دستگاه تولید می شود. لذا این افزایش قیمت منطقی نیست.

در مجموع در حوزه خودرو یک عامل مردم است و تقاضای واقعی و غیر واقعی این بخش است. ضمن اینکه مافیا نمی خواهد که این قیمت های بالا شکسته شود. برای رفع این معضل باید تولید خودرو را افزایش داد و ضمن اینکه بر واردات متمرکز شویم.

 قیمت بازار و کارخانه به هم نزدیک می‌شود؟

وزیر صمت اظهار داشت: امیدواریم که امسال این قضیه حل شود، سال گذشته آمار تولید خودرو افزایش یافت. یک عده از این مساله زیان می برند. از شرایط ناپایدار در حوزه خودرو عده ای نفع می برند. اما ما پیش بینی می کنیم تا اواسط سال جاری در بسیاری از خودرو قیمت کارخانه و بازار به یکدیگر نزدیک شود. تا پایان سال نیز شکاف قیمت و فاصله قیمتی را دیگر نداشته باشیم.

برآوردهای ما نشان می دهد تقاضای جامعه و میزان تولید می تواند ما را به تعادل برساند. ضمن اینکه مردم در مورد قیمت سازی های کاذب در بخش خودرو دقت نکنند.

تورم خودرو تا آبان ماه گذشته تورم کاهشی بود. اما از آذر به بعد با توجه به جنگ ارزی طبیعتا فاصله بین قیمت کارخانه و بازار را ایجاد کرد و این موضوع تقاضا دلالی را ایجاد کرد.

وزیر صمت اظهار داشت: سال گذشته یک میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه تولید شد. برنامه امسال خودروسازان برای تولید بیش از دو میلیون دستگاه است. اما ما بر روی تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه حساب کرده ایم.

فروش قسطی خودرو آغاز خواهد شد

فاطمی امین افزود: به تمام کسانی که در این ساز و کار ثبت نام می کنند خودرو خواهد رسید. قرعه کشی به طور کامل کنار گذاشته شده است. از هفته آینده انعقاد قراردادها و تحویل خودروها آغاز می شود. با توجه به اینکه خودرو براساس نوبت دهی تحویل می شود، در نتیجه هر فردی که ثبت نام کند خودرو تحویل می گیرد.

در نیمه دوم هم در تلاش هستیم که فروش قسطی (لیزینگی) خودرو را فراهم کنیم. صف فروش خودرو در مورد خیلی از خودروها از بین می رود. ضمن اینکه در مورد بسیاری از خودروهای سایپا در مهرماه سال گذشته قرعه کشی حذف شد.

فاطمی امین درباره حساب وکالتی خودرو بیان داشت: برخی از بانک ها متاسفانه همکاری خوبی نداشتند. با وجود انصراف متقاضی نسبت به رفع مسدودی حساب ها اقدام نکردند. در دور بعدی ثبت نام این بانک ها را مشارکت نخواهیم داد.

ما هر روز پیگیر این مساله هستیم و امیدواریم بانک ها مشتری مداری را رعایت کنند و نسبت به رفع انسداد حساب وکالتی اقدام کنند.

خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است

خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است، نمی توانیم بگوییم الان وضعیت خوبی دارد. حتی من به عنوان وزیر صمت منتقد این صنعت هستم. اما این صنعت رو بهبودی است. بطوری که در تولید روند خوبی گرفته است و ضمن اینکه در پایداری تولید نیز روند خوبی گرفته است.

البته امسال در بحث رضایت مشتریان حساسیت خاصی خواهیم داشت. همچنین امسال ۹ محصول جدید مانند اطلس، ریرا و … در حوزه خودرو برای اولین سال منتشر می شود.

یکی از مسائل مهم در حوزه خودرو کاهش آلایندگی است و در این زمینه نیز برنامه هایی داریم.

جزئیات رفع انسداد پول خریداران خودرو

فاطمی امین اظهار داشت: متقاضیان خرید خودرو از طرح یکپارچه که نوبت دهی آن ها برای تحویل خودرو تا تابستان باشد با آنها قرارداد منعقد می شود. اما کسانی بعد از مهر خودرو به آن ها تحویل داده می شود می توانند نسبت به رفع انسداد پول هایشان در بانک اقدام کنند اما نوبت شان حفظ خواهد شد.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 346130
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا