بازار سهام سال خوبی خواهد داشت اگر... ؛

صعود بورس ادامه‌دار خواهد بود؟

بورس سال گذشته ناامیدکننده بود، اما امسال را طوفانی آغاز کرد. اما آیا این روند صعودی ادامه دار خواهد بود یا فاز اصلاحی آغاز می‌شود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، بورس تهران معاملات آخرین روز هفته گذشته را متعادل و در محدوده مثبت به پایان برد. هر چند در ابتدای کار فشار عرضه‌ها افزایش یافته بود اما در ادامه شاهد بهبود نسبی تقاضا بودیم. این در حالی بود که اصلاح بازار در روز دوشنبه این نگرانی را ایجاد کرده بود که احتمالا بورس وارد فاز اصلاحی حداقل برای کوتاه مدت شده است.

موضوعی که همچنان ادامه روند صعودی بورس را محتمل می‌کند، عقب ماندگی آن نسبت به تورم و همچنین سایر بازارهای دارایی است. در حقیقت طی یک سال گذشته و به طور مشخص در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، عملاً بازدهی حقیقی منفی داشت. این در حالی است که سایر بازارهای دارایی همچون دلار،‌ طلا و مسکن، افزایش قیمت قابل توجهی نسبت به بورس ثبت کردند.

حالا در حالی که نوسان قیمت در سایر بازارها محدود شده و عملا در یک کانال نوسان می‌کند، بورس توانسته بازدهی خوبی را طی یک ماه گذشته از خود به جا بگذارد. این روند متعادل در بازارها موجب شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران، جاماندگی بورس از رقبای خود را به عنوان فرصتی برای کسب بازدهی قلمداد کنند و سرمایه‌های خود را به سمت سهام حرکت دهند.

شرایط خوب بورس پس از سه سال کابوس وار

وضعیت تورم سال گذشته، چشم‌انداز تورمی برای سال جاری، نبود نگاه مثبت به بودجه ۱۴۰۲، تثبیت نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومانی، سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی با راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی و… همگی موجب شده‌اند تا اکنون بازار سهام بتواند پس از گذشت نزدیک به ۳ سال، شرایط مساعدی را برای صعود پیش روی خود ببیند. این موضوع موجب شده تا سرمایه‌گذاران با قدرت نسبتا خوبی به خرید سهام در قیمت‌های منفی روزانه بپردازند و اجازه کاهش قیمت را به نمادهای بازار ندهند.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که فعلا بورس تهران بتواند هرچند آرام اما به مسیر صعودی خود ادامه دهد.

برخی کارشناسان معتقدند همه متغیر‌ها و عوامل رشد بازار سرمایه برای سال ۱۴۰۲ فراهم است. با توجه به خروج سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای، ناآشنا و کم‌تحمل از بازار سرمایه امیدوارند که سال ۱۴۰۲ سال طلایی بورس باشد. اما لازمه این اتفاق آن است که بحران‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی دامنگیر بورس نشود.

ضربه بی ثباتی و ناهماهنگی اقتصادی به بازار سهام

اتفاقات اخیر گروه خودرویی در رابطه با افزایش نرخ محصولات خودروسازان، فارغ از هر نتیجه‌ای که داشت، یک پیام روشن را بار دیگر به اهالی بازار سرمایه مخابره کرد. آن نیز تلاطم و نبود یک مسیر مشخص در سیاستگذاری اقتصادی کشور بود. به طوری که هیچ‌گونه هماهنگی و خط فکری یکسانی بین نهادهای تصمیم‌گیرنده دیده نشد.

این اتفاق که طی سالیان گذشته بارها شاهد آن بوده‌ایم به دفعات موجب ضربه زدن به بورس تهران شد و طی سه سال گذشته نیز روندهای نزولی شدیدی را نتیجه داد. اگرچه اکنون به دلیل روند مثبتی که بازار سهام دارد، انتظار نمی‌رود دیگر چنین فشار عرضه‌ای تکرار شود. اما می‌تواند فعلا یکی از تهدیدها برای کاهش سرعت صعود بورس باشد.

البته در این میان همچنان مسائل دیگری نیز همچون ابهام در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع، ارز ۲۸۵۰۰ و… وجود دارد که می‌تواند فعلا به افزایش احتیاط در معاملات فعالان بورس تهران دامن بزند.

مجید علیزاده‌آرانی به ناهماهنگی‌های ایجادشده برای عرضه خودرو در بورس اشاره کرد و به ایرنا گفت: متاسفانه در خصوص برخی عوامل مانند عرضه خودرو به بورس هماهنگی‌های لازم اقتصادی وجود نداشته و بازخواستی برای گفتمان‌های متضاد و متناقض انجام نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: تعدد نهاد‌های موازی و قوانین و مقررات شکننده باعث ضرر و زیان جبران‌ناپذیری بر پیکر اقتصاد شده است. شورای رقابت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باعث ایجاد ضرر فراوان بر تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است.

وی معتقد است که در کل عرضه خودرو به بورس کالا می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های مالی و تبدیل زیان انباشته شرکت‌های خودروساز به سودآوری منجر به جلوگیری از ورشکستگی آنها خواهد شد.

بورس سال خوبی خواهد داشت اگر…

مهرناز سلطانی، کارشناس و مدرس بازار سرمایه در تحلیلی که از روند بازار بورس در سال ۱۴۰۲ ارائه داد، اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ می‌تواند سال خوبی برای بازار بورس باشد. به شرطی که موانع سیاسی و اقتصادی قبلی و تصمیمات یک شبه مدیران، گریبان آن را نگیرد.

سلطانی می‌گوید: یکی از مشکلات اصلی بازار، تحریم‌ها است که باعث شده تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شود. همچنین فروش محصولات صادراتی نیز درگیر مشکلات زیادی شود.

این کارشناس بازار سرمایه نوسانات نرخ ارز و قیمت دلار دستوری را مشکل مهمی خواند. موضوعی که مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان و علی‌الخصوص گروه شیمیایی، فلزی و معدنی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه اثرات نرخ دلار دستوری را از زمان احمدی‌نژاد در کشور و صنعت شاهد بوده‌ایم، افزود: نرخ دلار دستوری یک بار دیگر توسط دولت قبل و ارز ۴۲۰۰ تومانی تست شد و گویا بانک مرکزی و دولت فعلی نیز مجدد این بار با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی قصد آزمایش این سیاست غلط را دارد. در واقع شرکت‌های بورسی برای تامین منابع، با دلار آزاد ۴۰ هزار تومان بیشتر هزینه کرده و در فروش با فشار دولت مجبور به استفاده از دلار دستوری می‌شوند که باعث زیان شدیدی به آنها و سهامدارانشان می‌شود.

سلطانی در ادامه گفت: حل این دو مشکل راه را برای پیش‌بینی‌پذیری بازار که مهم‌ترین رکن بازار است هموار کرده و باعث صعود منطقی بورس خواهد شد.

این مدرس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه گروه خودرویی در گروه‌های بازار با توجه به صحبت‌ها در مورد افزایش قیمت خودروها می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و سودهای خوبی را برای سهامداران بسازد، افزود: لازمه این روند برقراری آرامش در این گروه است در عین اینکه التهابات عجیب انتهای سال گذشته و بحث‌هایی چون بورس کالا، قرعه‌کشی و‌… برای این گروه بسیار گران تمام خواهد شد.

سلطانی همچنین با اشاره به گروه شیمیایی بیان داشت: گروه شیمیایی با توجه به صادراتی بودن محصولات آن نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد ولی لازمه آن مشخص شدن نرخ خوراک است، نرخ خوراک بسیار گران‌قیمت‌تر از میانگین جهانی در سال گذشته و دستورات فروش به نرخ ارز ارزان قیمت و‌… مشکلاتی هستند که باید در این گروه مرتفع شوند. همچنین مشکل دیگر این گروه بدهی‌های سنگین دولت به اوره‌سازهاست که عدم پرداخت آنها به این شرکت‌ها در واقع برداشت از جیب سهامداران است.

دکتر سلطانی در نهایت برای بازار بورس در سال ۱۴۰۲، اوضاع خوبی را متصور دانست و خاطرنشان کرد: انتظار داریم بازار بورس با توجه به شرایط سال‌های گذشته رشد بیشتری نسبت به سایر بازارها داشته باشد اما این رشد لزوما به معنای رشدهای چند صددرصدی همانند سال ۹۹ نیست، بلکه بازدهی بیشتر از سایر بازارها و تورم مدنظر است.

پیش بینی بورس در روزهای آینده

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس در حال رشد نیست، بلکه در حال اصلاح عقب‌ماندگی خود نسبت به بازار‌های مالی دیگر است.

وی با بیان اینکه سال گذشته شاهد آتش‌بازی در بازار‌های دلار و ارز، طلا و سکه، خودرو و املاک و مستغلات بودیم، ادامه داد: بورس در سراسر سال ۱۴۰۱ در حالِ درجا زدن بود. با توجه به اینکه لوکوموتیو تمام این بازار‌ها تورم است و در حال حاضر افزایش قیمت در بازار‌های مالی دیگر کُند شده است. ازآنجا که بازار سهام از این موج تورمی عقب مانده بود این بازار در شرایطِ حال حاضر در حال جبران است.

دارابی افزود: احتمالا در بورس شاهد یک دوره رشد باشیم تا بازدهی بازار‌ها متعادل شود. به همین دلیل انواع سهم‌ها در بورس در حال جبران عقب‌ماندگی هستند. زیرا شرکت‌های بورسی از املاک و مستغلات، ماشین‌آلات و دارایی‌ها تشکیل شده و ارزش آنها در سال گذشته بالا رفته بود، ولی این ارزش در قیمت سهام منعکس نشده بود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، به‌طور قطع هر دوره رشد و افزایش شاخص با توجه به حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت و موارد دیگر، با اصلاح‌هایی همراه خواهد شد و بدون شک دوره اصلاح پس از رشد را شاهد خواهیم بود.

دارابی ادامه داد: به همین دلیل به سهامداران سفارش می‌کنیم که از طریق صندوق‌ها و مشاوره‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند تا ریسک کمتری متحمل شوند؛ بنابراین بهتر است سهامداران حقیقی از طریق صندوق‌ها وارد بورس شوند تا هم ریسک کمتری را تحمل کنند و هم زمانی که به پولشان نیاز دارند درگیر عدم نقدشوندگی سهامشان نشوند؛ چیزی که در گذشته بار‌ها شاهد آن بوده‌ایم.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 346343
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا