دو ایده متفاوت از آینده بازار ارز؛

قیمت دلار به کف رسید؟

بازار ارز روزهای آرامی را سپری می‌کند و محدوده نوسانات قیمتی دلار محدود شده است. در این میان دو ایده متفاوت برای آینده قیمت دلار وجود دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اسکناس آمریکایی این روزها بین کانال‌های قیمتی ۵۰ تا ۵۲ هزار تومانی در رفت و آمد است. معامله‌گران نیز انگیزه‌ای برای خرید دلار در حجم بالا ندارند. تحلیلگران می‌گویند آرامش این روزهای بازار ارز جنس سیاسی دارد و نمی‌توان دنباله ثبات قیمت دلار را در سیاست‌های دولت جست‌وجو کرد.

در خصوص چشم‌انداز قیمت دلار در ماه‌های پیش‌رو کارشناسان به دو دسته عوامل سیاسی و اقتصادی اشاره می‌کنند. برخی به بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان در اردیبهشت ماه اشاره و از آن به عنوان یکی از مولفه‌های اثرگذار بر قیمت ارز یاد می‌کنند. در صورتی که این موضوع زمینه‌ساز توافقات سیاسی بیشتر بین طرفین باشد، احتمال تداوم روند باثبات قیمت‌ها در بازار ارز وجود خواهد داشت.

برخی اما به وضعیت متغیرهای اقتصادی کشور اشاره و از آن به عنوان یکی از سکوهای پرتاب قیمت دلار در ماه‌های پیش‌رو یاد می‌کنند. با توجه به روند ادامه‌دار خلق پول و ثبت رکوردهای تورمی بالا، می‌توان نسبت به آینده بازار ارز در سایه شاخص‌های کلان اقتصادی ابراز نگرانی کرد.

حال پرسش اساسی این است که آیا زور خبرهای سیاسی برای حفظ ثبات قیمت ارز به اقتصاد خواهد چربید؟

آتش قیمت دلار فروکش کرد؟

 بعد از صعود هیجانی قیمت دلار در ابتدای سال، بازار ارز این روزها به ثبات نسبی رسیده است. اسکناس آمریکایی در روزهای اخیر عمدتا بین کانال‌های قیمتی ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی نوسان می‌کند. به نظر می‌رسد معامله‌گران تمایلی برای حضور پررنگ در بازار ندارند. دیروز تابلوی معاملات قیمتی بازار آزاد قیمت دلار را حدود ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان نشان می‌داد. نرخ دلار در بازار مبادله ارز نیز در کانال ۴۲ هزار تومانی قرار داشت. به این ترتیب می‌توان گفت که همچنان شکاف قیمتی بین نرخ‌های دولتی و نرخ‌های بازار آزاد به چشم می‌خورد.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل آرامش ارزی بازار در روزهای گذشته این بوده که خبر سیاسی جدیدی به معامله‌گران تزریق نشده است. با این حال اعمال اخباری مبنی بر بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان در اردیبهشت ماه می‌تواند زمینه‌ساز تحولات قیمتی در هفته‌های پیش‌رو شود. با این حال روایات کارشناسان از این خبر نیز دوگانه است، به طوری که برخی از اثرگذاری بالای این خبر بر قیمت ارز سخن می‌گویند و برخی نیز بر این باورند که دلار تنها به خبرهای سیاسی از جنس برجام واکنش جدی نشان می‌دهد.

از سوی دیگر نباید از یاد ببریم که وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور بسیار نگران‌کننده است. تورم پایان سال گذشته رکورد شکسته و نقدینگی به بالای ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. با توجه به اینکه روند خلق پول همچنان ادامه دارد می‌توان نسبت به تداوم روند رو به رشد نقدینگی و تورم نگران بود.

بدیهی است اگر سیاستگذار قادر به کنترل خلق پول و تورم نباشد، بازار ارز امکان صعود و حرکت در مسیر افزایشی را خواهد داشت. با توجه به اینکه سیاستگذار از سیاستگذاری خود برای کنترل تورم خبر داده باید دید که آیا تیر دولت برای تحقق وعده مهار تورم که در ادامه می‌تواند منجر به حفظ ثبات قیمتی در بازا ارز شود، راه به جایی خواهد برد.

عرضه و تقاضا دلار برابر شد

جمشید عدالتیان‌ شهریاری، اقتصاددان و عضو سابق اتاق بازرگانی ایران نیز در خصوص وضعیت بازار ارز به «جهان‌صنعت» گفت: رییس بانک مرکزی یکی از اهداف سیاسی خود را برقراری ثبات نسبی در بازار ارز اعلام کرده بود. به نظر می‌رسد او در حال نزدیک شدن به هدف یاد‌شده است.

ثبات قیمتی در بازار ارز اما دو نتیجه مثبت به همراه دارد. اول اینکه به فعالان اقتصادی اجازه می‌دهد برای وضعیت آتی فعالیت‌های تولیدی خود برنامه‌ریزی کنند. دوم اینکه خروج سوداگران از بازار ارز باعث می‌شود که بازارهای دیگر مالی اعم از بازار خودرو و مسکن نیز از تلاطم بیفتند.

وی اظهار کرد: محدود شدن قیمت دلار به ما می‌گوید که وزنه عرضه و تقاضای ارز در بازار یکسان است. اگر این مساله را نیز بپذیریم که بانک مرکزی به دنبال برقراری ثبات قیمتی نسبی در بازار ارز است می‌توانیم انتظار کاهش ملایم قیمت دلار را نیز داشته باشیم.

در صورتی که سیاستگذار همچنان به دنبال برقراری ثبات قیمتی در بازار ارز باشد، قادر خواهد بود وضعیت باثبات کنونی را تا پایان نیمه سال جاری حفظ کند.

عدالتیان افزود: این نکته را نباید از یاد برد که وضعیت شاخص‌های اقتصادی می‌تواند آرامش بازار ارز را به هم بریزد. از آنجا که نرخ تورم در سایه افزایش دستمزدها در خرداد ماه به اوج خود می‌رسد باید دید که آیا بانک مرکزی قادر خواهد بود به حفظ ثبات قیمت ارز در بازار کمک کند.

قیمت دلار در دستان دولت است

به باور این فعال اقتصادی، قیمت دلار دست دولت و بانک مرکزی است. هر زمان که اراده کنند می‌توانند جهت‌گیری قیمت‌ها در این بازار را تغییر دهند. دلیل این مساله نیز این است که بزرگ‌ترین عرضه‌کننده ارز در بازار دولت است. هرچند بانک مرکزی و دولت در برخی موارد فرافکنی می‌کنند اما واقعیت این است که بانک مرکزی هر زمان که بخواهد می‌تواند قیمت دلار را کنترل کند. به نظر می‌رسد نرخ کنونی ارز نیز همان نرخی است که بانک مرکزی و دولت از قبل برای رسیدن به آن توافق کرده بودند.

وی در خصوص اثرگذاری اخبار سیاسی بر بازار ارز بیان کرد: واقعیت این است که تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی بر قیمت دلار کوتاه است. آنچه در نهایت تعیین‌کننده قیمت در بازار ارز خواهد بود قوانین عرضه و تقاضاست.

 بر این اساس اگر اتفاق مثبت سیاسی بیفتد می‌توانیم انتظار کاهشی شدن قیمت‌ها برای یک دوره کوتاه را داشته باشیم. اما در ادامه وضعیت اقتصادی است که تعیین می‌کند بازار ارز در چه مسیری حرکت کند. این نکته نیز نباید فراموش شود که تنها خبر سیاسی که می‌تواند تغییری اساسی در قیمت ارز ایجاد کند خبرهای برجامی و توافق است که چندان نمی‌توان نسبت به وقوع آن امیدوار بود.

عدالتیان ادامه داد: به یاد داریم که کاهش تنش‌های سیاسی ایران و عربستان پیش از شروع سال جدید توانست به کاهش قابل توجه قیمت‌ها در بازار ارز بینجامد. اما تاثیر این اخبار بعد از مدت کوتاهی از بین رفت و بازار ارز به روال قبلی خود و نوسان در نرخ‌های بالای ۵۰ هزار تومان بازگشت.

به این ترتیب اگر انتظار داشته باشیم که ثبات قیمتی در بازار ارز ادامه‌دار باشد باید در وهله اول وضعیت اقتصادی با بهبود همراه شود در غیر‌این صورت تداوم خلق پول و تورم به معنای تداوم روند رو به رشد ارز در بلندمدت خواهد بود.

 

اخبار برگزیدهطلا و ارز
شناسه : 346957
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. باسلام مسئولان محترم اقتصادی لطفاً لطفاً لطفاً شمارابه خدا دست دلالان سوداگر را از بازار ارز سکه لاستیک گوشت مرغ برنج وووو سفره مردم قشرضعیف جامعه قطع کنید.خداوندلعنت کندشایعه سازمان و دلالان سوداگر را خداوند ریشه کن کند کسانی راکه باعث کوچکتر شدن سفره مردم قشرضعیف جامعه میشوندخداوند ان شاء الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا