روزهای بهاری بازار سرمایه؛

بورس در وضعیت هشدار قرار گرفت؟

موج صعودی بورس همچنان ادامه دارد. روز سه شنبه نیز ورود سریالی پول به بازار ادامه داشت و شاخص کل همچنان مثبت بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، روند صعودی بورس که از ابتدای امسال شدت گرفت، همچنان ادامه دارد. نکته اما اینجاست که آیا می‌توان امیدوار بود روند صعودی بازار سهام به صورت یک روند بلند‌مدت ادامه داشته باشد؟

برخی کارشناسان معتقدند رشد بورس تابعی از تورم و رخوت بازارهای موازی است. در واقع بورس آخرین سنگر سفته‌بازی در سیکل تورمی است که ممکن است بعد از مدتی دوباره در بازار دیگری تجلی پیدا کند.

اما در عین حال برخی هم معتقدند می‌توان امیدوار بود در صورت اعتماد‌سازی بورس در یک روند مثبت طولانی‌مدت قرار گیرد و نقدینگی را در بازار نگه داشت.

شاخص کل بورس به قله‌های بالاتر می اندیشد

شاخص کل بورس روز سه شنبه با ۳۶ هزار و ۱۴۷ واحد افزایش وارد کانال دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شد. این در حالی است که همچنان بسیاری از تحلیلگران بر ارزندگی بازار و غالب نمادها تاکید دارند. در این شرایط فتح قله‌های تازه‌تر دور از دسترس نیست.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس روز گذشته آمار جالبی را منتشر کرد. طبق این آمار در سال گذشته ۸۱ هزار میلیارد تومان تزریق نقدینگی به حساب‌های کارگزاری‌های بورس انجام شده است.

پس از توقف بهمن‌ماه سال گذشته، روند صعودی بازار سرمایه با شتاب بیشتری نسبت به رشد پاییز ۱۴۰۱ خود در پیشروی است. با احتساب رشد ۱.۶ درصدی شاخص کل در مجموع، روند صعودی از ابتدای آبان‌ ۸۸ درصد افزایش شاخص کل را پیشکش بورسی‌ها کرده است.

شتاب بالای شاخص کل در جهت صعودی، یادآور رشد تندوتیز نیمه ابتدایی سال ۹۹ است. اما آیا باید منتظر تبعات این رشد باشیم؟

نقدینگی چگونه در بورس می‌ماند؟

شاهین احمدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: برای اینکه نقدینگی در بورس بماند باید امکان سودسازی شرکت‌ها زیر چتر ابهام از سوی سیاستگذاری‌های دولت نرود. همچنین لازم است فضای اقتصادی رقابتی و فرآیندهای اخذ مجوز تسهیل شود تا در رشد اقتصادی تاثیر داشته باشد اما مهم‌ترین اقدام دولت برای حفظ رونق بازار سرمایه و البته اقتصاد گشایش سیاسی است.

وی می‌افزاید: مهم‌ترین محرک بازار گشایش سیاسی است. اگر همین روندها ادامه داشته باشد، توافق با همسایگان و روابط خوب سیاسی با سایر کشورها نیز تداوم داشته باشد هیچ تحلیل تکنیکالی نمی‌تواند جلوی رشد بازار سرمایه را بگیرد.

مهم‌ترین فاکتور برای ادامه روند صعودی بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ریسک سیاسی مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده در روند بازار است، می‌گوید: باید توجه داشت که گشایش سیاسی به معنای کاهش قیمت دلار نیست. بلکه به معنای تثبیت آن است. این به معنای آن است که بنگاه‌ها همچنان با میزان سودآوری بالا می‌توانند امکان صادرات بیشتری داشته باشند که در این صورت می‌توانند از بازارهای جهانی منتفع شوند.

احمدی با اشاره به تفاوت‌های بازار در سال ۹۹ تاکنون می‌گوید: در سال ۹۹ پی بر ‌ای بازار نمی‌توانست حمایتی صورت دهد اما در حال حاضر بازار نه گران است و نه ارزان، بلکه یک روند متعادل را در پیش گرفته است.

وی یادآور می‌شود: هرچقدر دورنمای اقتصادی و سیاسی بهتر باشد امکان رشد دوباره بازار فراهم است. رشد بازار بیشتر از جنس تسهیل عملیات است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز سه‌شنبه، با رشد بیش از ۳۶ هزار واحدی همراه شد تا برای فروردین‌ ۱۴۰۲ بازدهی بیش از ۱۶ درصدی را به همراه داشته باشد. البته نباید این نکته را فراموش کرد که شاخص کل بورس تهران در آخرین رالی صعودی خود یعنی از اواخر بهمن ۱۴۰۱ تاکنون بازدهی بیش از ۵۰ درصدی را ثبت کرده است.

بازار دیروز بیشتر حول محور گروه بانکی و خودرویی می‌چرخید. نماد خودرو خساپا با استقبال خوبی همراه شد و نماد خساپا بیش از ۶۱۵ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد. خساپا با ۱۶۸ میلیارد تومان و خودرو با ۱۳۱ میلیارد تومان جزء رتبه‌های اول بازار سرمایه در خصوص ورود پول حقیقی بودند.

اما اوضاع شاخص بورس متفاوت‌تر در حال پیگیری است، شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل بورس تهران از سرعت رشد بالاتری برخوردار است و توانسته پس از شکست سقف تاریخی خود تا محدوده ۷۴۰ هزار واحدی رشد کند؛ محدوده‌ای که به عنوان سطح ۲۰۰ درصدی فیبوناچی موج قبلی شناخته می‌شود.

این در حالی است که شاخص کل در همین بازه زمانی توانست حدود ۱۱۳ درصد از موج قبلی را به عنوان رشد برای خود ثبت کند. با وجود این موضوع همه اهالی بنیادی به ارزنده بودن شاخص بورس اعتقاد دارند و به دنبال اهداف بالاتر هستند. حال باید دید که شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی فروردین‌ماه روی چه عددی خواهد ایستاد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 347171
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا