برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است؛

قیمت خرید تضمینی گندم ۱۶ هزار تومان تعیین می‌شود

برخی اخبار حاکی از این است که دولت قیمت خرید تضمینی گندم را ۱۶ هزار تومان تعیین کرده است. این در حالی است که به نظر نمی‌رسد این قیمت با اقبال کشاورزان همراه باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در حالی که حدود یک ماه از آغاز برداشت گندم می‌گذرد،‌ قیمت خرید تضمینی گندم نهایی نشده است. قیمتی که قرار بود سال گذشته تعیین شود. اما همچنان برگزاری جلسه شورای قیمت گذاری به در بسته می‌خورد. تغییر وزیر کشاورزی نیز به عاملی برای نهایی شدن قیمت خرید تضمینی گندم بدل شده است.

این در حالی است که نگرانی‌ها از کمبود گندم به دلیل جنگ روسیه و همچنین تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش قیمت قیمت جهانی گندم شده است. موضوعی که افزایش تحرک دلالان برای خرید گندم را به همراه داشته است.

در این شرایط کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند که تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم و یا تعیین نرخی پایین‌ نتیجه ای جز تشدید قاچاق و عدم تحویل گندم از سوی کشاورزان را به همراه ندارد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران چند روز پیش گفته بود که گندم تحویلی در قالب خرید تضمینی در استان بوشهر یک سوم میزان مورد انتظار بوده است.

حالا برخی اخبار حاکی از این است قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۶ هزار تومان طی روزهای گذشته خواهد رسید.

قیمت خرید تضمینی گندم چقدر افزایش خواهد یافت؟

آنگونه که فارس گزارش داده بر اساس منابع آگاه در وزارت کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۶ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که پیش از این به نظر می‌رسید قیمت ۱۷ هزار تومان برای اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم نهایی شده باشد. حتی برخی از افراد حاضر در کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار می‌کردند که قیمت تضمینی نباید کم‌تر از ۲۰ هزار تومان باشد.

به نظر می‌رسد اگر این رقم برای خرید تضمینی گندم نهایی شده باشد ناشی از کمبود اعتباری است که دولت با آن روبرو است.

حالا باید دید که آیا این قیمت نهایی خواهد شد و واکنش کشاورزان به این قیمت چگونه خواهد بود. چراکه گفته می‌شود دلالان قیمت های بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان را برای خرید گندم پیشنهاد می‌کنند.

گفتنی است که سال گذشته ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در کشور تولید شد. با این وجود کشاورزان فقط ۷.۵ میلیون تن ‌به دولت فروختند.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرده‌اند که امسال کشاورزان یک میلیون تن بیشتر از سال گذشته به دولت می‌فروشند. اما کشاورزان می‌گویند اگر دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش ندهد، مجبور نیستند به قیمت پایین‌تر بفروشند.

کشاورزی
شناسه : 347265
لینک کوتاه :

۱۲ دیدگاه

  1. حمایت از واردات بجای حمایت تولید خوب به شعار سال توجه میکنید گندم کمتر از۲۵تومان سودی ندارد
    جو تو بازار ۱۶الی۱۷تومان هست انوقت گندم ۱۶پفک که نصفش پاکتش هواست ۲۵تومان هست انوقت گندم ۱۶

  2. با این وضعیت گرانی همه کالاها قیمت گندم ناچیز است این قیمت هیچ صرفی برای کشاورزان ندارد ما هم درس عبرتی میگیریم که سال آینده گندم کشت نکنیم تا دولت قیمت مفت روی گندم نگذارد برود گندم وارد کند ما هم گندم امسال را به سیلوی های دولتی نمی‌دهیم به دامداران میفروشیم یا انبار میکنیم مور و افت بزندش به این قیمت های مفتی نمی‌دهیم

  3. گل کاشتین اهن قرازه یا ارابه مرگ ایران خودرو وسایپا قیمت هر روز میره بالا چون که دستبالا داره دولت وقتی هم که برسه به تولید کننده چه دام دار چه کشاورز دولت این قشر زحمتکش را به خاک سیاه مینشاند وقتی هم برسد دست خود دولت قیمت را به خدا تومان میرساند وای وای وای خدا به دادمان برسد

  4. دولت می‌خواهد قیمت نان را از جیب کشاورز و گندمکاران مظلوم و زحمتکش پایین نگه دارد و به اصطلاح یارانه نان به اقشار کم درآمد بدهد ولی توجه ندارند که با این کار گندمکاران را نابود و در ورطه ورشکستگی قرار می دهد گندم در مرز عراق ۳۴۰۰۰ تومان خریداری شده، حالا دولت حاظر نیست باقیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بخرد ولی در آینده نزدیک ۴۵ هزار تومان هم از خارج از کشور خواهد خرید، بدبخت کشاورزان مظلوم ایران، اینهمه به این قشر تولید کننده و زحمتکش ظلم نکنید،تنها راه نجات کشور حمایت از تولید کنندگان داخلی در اولویت کشاورزان مظلوم و زحمتکش وگندمکاران بیچاره ، به تولید کننده کشور ظلم نکنید کشاورز وضعیت اقتصادی خوبی ندارد قیمت واقعی گندم ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است، به اسم حمایت از مردم به کشاورز و گندمکاران ظلم نکنید لطفا

    1. ‌شماتقصیرنداریدآبسربالابره آوازابوعطا..هزاران تن محصول خدادادی باتسهیلات انچنانی کدومزحمت مگه چقد به کارگر دادین الانمکه ماشین میکاره شخم میزنه درو میکنه شماها الان پادشهین کشاورز مظلومنداریم خدادرنظر بگیرید دنیا نهایت ۵۰یا۱۰۰ساله به ملت ودولت ظلمنکنید

  5. گندمی ما باهزار بدبختی تولید میکنیم هر کیلوی ۱۰تمن خرجش میکنیم قیمت میزنن ۱۶تمن چی گیر ما میادبیان خرجاش از لحضه بار کردن بذر حساب کنن ببینم یک هکتار چقدر خرجشه تازه خرج متور ابم هست ممکنه خراب بشه یه خرج ۴۰ملیونی بیاره دولت هر قیمتی دلش می خواد بزنه ما تا زمانی برامون بصرفه میکارین نشد چیزای دیگه میکارین

  6. باسلام
    اینجانب حداقل ظرفیت تحویل گندم امسالم به ۵۰۰ تن می‌رسد اگر خدا بخواهدولی با این قیمت صلاح نمیبینم که به دولت تحویل بدهم وسعی میکنم که همه را در انبار نگه داری کنم تا سر فرصت در بازار آزاد بفروشم

  7. جای بسی تاسف دارد اگر قیمت را زیر ۲۵ در نظر بگیرند ، هر چند من وقنی دیدم دولت روی قیمت دست به دست میکند که کشاورزان گندمشان را تحویل دهند بعد قیمت تعیین کند، بصرف دیدم به دلال بفروشم ، و وقتی بردم باسکول دیدم عراقی های عزیز آنجا حضور دارند به قیمت ۲۱هزار تومان بدون افت و غیره به آنها دادم و گندم دوستان را هم سر زمین با کامباین ریختیم در ماشینهاشون و چند ماشین پر شدند و با هم رفتند.
    حالا خدا برای باقی هم خوب کند. تاسف اینجا بود که شماره ازشون نگرفتم که بقیه را هم در روستا بهشون بدیم.

  8. واقعا اگردولت ما درحق کشاورز بی امتنا هست ویی خبرهست کشاورز باهمه بدبختی محصول گندم بدست میاورد وبه دست دولت میدهد اما دولت ما حاضرهست درکشورهای بیگانه حاضر هست گندم کیلوی ۳۰سی هزارتومان خریداری کند اماحاضرنیست در کشور خودش از کشاورزان مملکت خودش گندم خریداری کند کیلیوی حتی بیست ۲۰هزارتومان این نا امیدی درحق کشاورزان واقعا اسمش میزارین چی همین کشور عراق همسایه مون گندم از کشاورز کیلیو ی ۳۰سی هزار خریداری میکند

  9. گندم برای فطریه کیلویی ۲۰هزارتومان محاسبه شده ولی برای کشاورز بدبخت نرخ خرید دولتی ۱۵ هزارتومان این واقعا کشوره کشاورزو مسخره گرفتی گندم برای فطریه کیلویی ۲۰هزارتومان محاسبه شده ولی برای کشاورز بدبخت نرخ خرید دولتی ۱۵ هزارتومان این واقعا کشوره کشاورزو مسخره گرفتی…دست دلالان رو خواهیم بوسیت چون انصافشون از شما خیلی خیلی بیشتر است این شد حمایت از کشاورز نخواهیم فروخت تحویل دلالال بدید …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا