طعنه روحانی به جهانگیری؛ به هر کس متولد شد، پستونک بنزین بدهیم

در هفته های اخیر، زمزمه هایی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین مطرح شده که البته واکنش هایی را به همراه داشته است.

بر اساس شنیده‌ها برخی به دولت پیشنهاد افزایش قیمت بنزین را برای مدیریت مصرف حامل‌های انرژی مطرح کردند. این موضوع با افزایش شدید مصرف بنزین در تعطیلات عید نیز شدت گرفته است. موضوع افزایش مصرف به جایی رسید که حتی برخی اخبار حاکی از واردات بنزین مطرح شد.


در نقطه مقابل گروهی مخالف افزایش قیمت بنزین هستند. این افراد بر این باورند که با توجه به نقش موثر قیمت‌بنزین با سایر کالاها، افزایش آن پیامدهای اجتماعی و امنیتی گسترده‌ای به همراه دارد.

باید توجه داشت که موضوع افزایش قیمت بنزین تنها مختص دولت سیزدهم نیست و به تناوب در همه دوره‌ها افزایش قیمت حامل‌های انرژی به چالش جدی برای سیاستگذاران مبدل شده است. مسئله‌ای که با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها موضوعیت بیش‌تری پیدا کرد.

به عنوان مثال مدیریت مصرف‌بنزین در دولت روحانی نیز مطرح شده بود. همچنان که در اواخر دوره دوم دولت، ایده‌ای برای سهمیه بندی فردی بنزین مطرح شد. البته این ایده به دلیل برخی اختلاف نظرها، کنار گذاشته شد.

طرح بنزین برای همه از زبان جهانگیری

بر اساس گزارش اطلاعات آنلاین، اسحاق جهانگیری در اینباره گفت: اواخر سال ۹۷ با یک ایده جدیدی روبه رو شدم. عده‌ای از دوستان با من ملاقات کردند و به جای سهمیه خودرو، سهمیه فردی را مطرح کردند. گفتند شما برای نزدیک شدن به عدالت سهمیه به فرد بدهید.

معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم گفت که هر وقت در دولت بحث کردیم وزرا تقریبا مخالف بودند. یعنی وزیر نفت مخالف بود، وزیر کشور مخالف بود، رئیس کل بانک مرکزی مخالف بود. آن ها می گفتند که این موضوع شدنی نیست. وارد داستانی می شویم که نمی‌دانیم چه می‌شود.

آقای روحانی هم مبنایی مخالف بود. هر وقت می‌گفتیم یک شوخی هم در جلسات می کرد که آقای جهانگیری می گوید هر کس متولد شد غیر از پستونک شیر یک پستونک بنزین هم به او بدهیم.

قیمت بنزین و دلخوری جهانگیری از روحانی

جهانگیری گفت: در جلسه آخر که می خواست راجع به قیمت بنزین تصمیم گیری شود، در حضور آقای روحانی من باز این را مطرح کردم.

آقای روحانی برخورد خیلی بدی در جلسه کردند. یعنی شاید تنها برخورد تلخ بین من و آقای روحانی همان جلسه بود که در حضور سران و جمعی از سه قوه بود.

طرح‌بنزین برای همه در مرحله آزمایشی باقی ماند؟

این در حالی است که طرح‌بنزین برای همه در اواخر سال ۱۴۰۰ به صورت آزمایشی در دو شهر کیش و قشم اجرایی شد.

علی ملکی، رئیس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع بنزین درباره جزئیات و آخرین وضعیت این طرح گفت: برنامه ما این است که فعلا طرح بازتوزیع بنزین در جزیره کیش اجرا شود. پس از رفع اشکالات آن در جزیره قشم نیز اجرا خواهد شد و سپس به کل کشور توسعه پیدا می کند.

در حال حاضر یارانه پنهان‌بنزین در کشور رقم بالایی است که توزیع آن هم عادلانه نیست. فقط حدود ۵۰ درصد مردم که دارای خودرو هستند، از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد شد که در قالب طرح بازتوزیع بنزین، سهمیه به جای تخصیص به خودرو به کارت ملی تخصیص یابد. این طرح به صورت آزمایشی در کیش اجرا شده است.افرادی که خودرو ندارند، این سهمیه به کارت بانکی آنها واریز شده است.

میزان تخصیص بنزین به ازای هر نفر ۲۰ لیتر است. افراد می‌توانند در هر جایگاه و سامانه «بنزینِ من» از سهمیه خود مطلع شوند.

اگر این خانوار نخواهند از سهمیه خود استفاده کنند، درخواست فروش آن را در سامانه اعلام می‌کنند. سپس معادل نقدی سهمیه بنزین خود را به صورت ریالی در حساب بانکی خود دریافت می‌کنند.

اینکه چه زمانی این طرح در کل کشور اجرا خواهد شد به تصمیم دولت بستگی دارد. اما در صورت موفقیت آمیز بودن اجرا در کیش و قشم طی دو ماه آینده امکان اجرای آن در کشور نیز وجود دارد.

اقتصاد کلاننفت و پتروشیمی
شناسه : 347663
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا