با حضور محمد مخبر پنج یادداشت تفاهم و یک توافقنامه همکاری بین ایران و قزاقستان امضا شد

امروز (چهارشنبه) در مجموعه سعدآباد تهران نخست وزیر قزاقستان به همراه هیات عالی رتبه حاضر شدند و در نهایت با حضور محمد مخبر پنج یادداشت تفاهم و یک توافقنامه همکاری بین ایران و قزاقستان امضا شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در مجموعه سعدآباد تهران از نخست وزیر قزاقستان به صورت رسمی استقبال کرد.

پس از آن معاون اول رییس جهور در جلسه ای محدود با نخست وزیر قزاقستان، در خصوص مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی و همچنین راهکارهای گسترش همه جانبه روابط و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین گفتگو و رایزنی کردند.

در این سفر هیات‌های عالی رتبه دو کشور مذاکرات مشترک را برگزار کردند تا زمینه انعقاد توافقاتی در جهت ارتقاء سطح همکاری در حوزه حمل و نقل، صادرات، خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت، همکاری در حوزه انرژی و مناسبات بانکی فراهم شود.

دکتر محمد مخبر نیز پس از برگزاری دیدار محدود با نخست وزیر قزاقستان، در مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه دو کشور، اظهار داشت: سه دور ملاقات روسای جمهور دو کشور در مدتی کوتاه موضوعی کم نظیر و بسیار پراهمیت و پشتوانه‌ای برای گسترش روابط تهران- آستانه است.

تدوین نقشه راه جامع همکاریهای تهران و آستانه

معاون اول رییس جمهور با اشاره به زمینه های متعدد همکاری میان دو کشور تصریح کرد: ایران از توانمندی و تجربیات فراوانی در زمینه سدسازی، احداث نیروگاه، تجهیزات پزشکی و سلامت و فعالیتهای دانش بنیان برخوردار است و آمادگی داریم این توانمندی را در اختیار قزاقستان قرار دهیم و سطح همکاریهای خود را در این زمینه ها ارتقاء دهیم.

همچنین دکتر مخبر با تاکید بر اهمیت کریدور شمال – جنوب و انعقاد توافقات منطقه ای برای حمل و نقل کالا اظهار امیدواری کرد با یکسان سازی تعرفه ها و بهره برداری مناسب در این زمینه بتوان ضمن گسترش تبادلات تجاری، در زمینه سوآپ کالاهای اساسی خصوصا گندم و تامین امنیت غذایی در دنیا نیز پیشگام شد.

نخست وزیر قزاقستان نیز در این نشست با استقبال از پیشنهاد معاون اول رییس جمهور کشورمان برای تدوین نقشه راه جامع همکاری های دو کشور، گفت: توسعه مناسبات و حسن همجواری با جمهوری اسلامی ایران یکی از اولویت های اصلی در سیاست خارجی قزاقستان است و سفر سال گذشته رییس جمهور قزاقستان به تهران نقطه عطفی در روابط دو کشور بود و سفر آینده رییس جمهور ایران به قزاقستان نیز می تواند تحرکی جدی در مناسبات فیمابین ایجاد کند.

علی‌خان اسماعیلف از جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین شریک تجاری قزاقستان در منطقه خلیج فارس یاد کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰شرکت ایرانی در قزاقستان فعالیت دارند و آستانه آمادگی دارد در تمامی زمینه ها، همکاریهای خود را با تهران گسترش دهد تا حجم مبادلات تجاری فیمابین به ۳میلیارد دلار ارتقاء پیدا کند.

امضای پنج یادداشت تفاهم و یک توافقنامه همکاری بین ایران و قزاقستان

در پیان نیز به منظور توسعه و تحکیم روابط و گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان، پنج یادداشت تفاهم و یک توافقنامه همکاری میان دو کشور به امضا رسید.

مراسم امضای این اسناد میان ایران و قزاقستان در زمینه‌های ورزش، گمرک، مناطق آزاد، جوانان و گردشگری عصر امروز (چهارشنبه) و پس از پایان مذاکرات مشترک هیات های عالیرتبه دو کشور با حضور دکتر مخبر و علی خان اسماعیلف برگزار شد.

در این مراسم یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سوی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ایران به عنوان رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور و وزیر صنعت و توسعه زیرساخت جمهوری قزاقستان به امضا رسید.

همچنین یادداشت تفاهم متقابل همکاری در زمینه ورزش و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه جوانان میان وزارت ورزش و جوانان ایران با وزارت فرهنگ و ورزش جمهوری قزاقستان از سوی معاون توسعه و منابع وزارت ورزش و سفیر قزاقستان در ایران امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری های گردشگری نیز میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش جمهوری قزاقستان از سوی معاون وزارت میراث ایران و سفیر قزاقستان در ایران به امضا رسید.

همچنین رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و سفیر قزاقستان در ایران نیز یادداشت تفاهم همکاری در امور آموزش کارکنان میان گمرک ایران با وزارت دارایی قزاقستان را امضا کردند.

توافقنامه همکاری میان دو شرکت ایرانی و قزاقستانی نیز از سوی مدیران عامل این دو شرکت به امضا رسید.

مذاکرات فشرده برای تحقق چشم انداز سه میلیارد دلاری در تجارت

دکتر محمد مخبر پس از برگزاری مراسم امضاء یادداشت های تفاهم همکاری میان ایران و قزاقستان در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر این کشور اظهار داشت: ارتقاء روابط منطقه ای و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه از سیاست های اصلی جمهوری اسلامی ایران است و قزاقستان از جمله کشورهایی است که روابط صمیمانه و نزدیکی با آن داریم بطوری که در همین مدت سپری شده از دولت سیزدهم، روسای جمهور دو کشور سه بار ملاقات و دیدار داشته اند.

معاون اول رییس جمهور افزود: مناسبات تجاری دو کشور علیرغم اینکه با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده و حجم مبادلات تجاری به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است اما این سطح از مناسبات اقتصادی با روابط صمیمانه و نزدیک سیاسی دو کشور تناسب ندارد. بنابراین باید تلاش کنیم با برنامه ریزی مناسب سطح مبادلات تجاری خود را به هدف گذاری انجام شده یعنی سه میلیارد دلار در سال برسانیم.

دکتر مخبر افزود: در مذاکرات امروز تصمیم گرفتیم که نقشه راهی برای توسعه روابط فیمابین تدوین کنیم و علاوه بر آن توافقاتی در حوزه های مختلف نظیر انرژی، اتصال شبکه برق دو کشور، صنعت، معدن، تهاتر غلات و صیفی جات، صنعت خودرو و همکاری های کشاورزی اتخاذ شد.

معاون اول رییس جمهور فعال شدن بخش خصوصی ایران و قزاقستان را از دیگر موضوعات مطرح شده در مذاکرات دو کشور برشمرد و گفت: مقدمه اصلی این اتفاق ایجاد تسهیلات بیمه ای و بانکی میان دو کشور است.

دکتر مخبر ادامه داد: پیمان پولی میان دو کشور و استفاده از ارز ملی برای مبادلات تجاری از دیگر موضوعات مطرح شده بود که در این زمینه به تفاهم نسبی دست پیدا کردیم.

نخست وزیر قزاقستان نیز در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک روند مذاکرات امروز را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: گفتگوهای سازنده سیاسی میان دو کشور فعال شده و روابط اقتصادی فیمابین نیز در حال توسعه است و اطمینان داریم که این همکاری ها رو به گسترش خواهد بود چرا که تمام شرایط برای تحقق توسعه روابط فراهم است.

سیاسی
شناسه : 348344
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا