فتح قله‌های جدید توسط شاخص کل؛

بورس تا دو سال دیگر صعودی است

بازار سهام نخستین روز کاری خود در هفته جاری را با فتح کانال‌های جدید آغاز کرد و شاخص کل بورس وارد کانال دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، فتح قله‌های جدید شاخص کل بورس نشان داد با وجود ترس‌هایی که وجود دارد اما بازار همچنان بر مدار سبز خود در حال حرکت است.


حجم معاملات دیروز ۳۰ میلیارد و ۹۵۰ میلیون و ارزش معاملات ۱۹ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان (با احتساب ارزش معاملات صندوق‌های سهامی و مختلط) بود.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دیروز، خبر از ورود دو هزار و ۴۴۶ میلیارد تومانی پول به بورس داد.

این روند نشان می‌دهد علامت‌های اصلاح در بورس تهران ظاهر شده است. اما قدرت بالای خریداران در بازار سرمایه و ورود بی‌وقفه پول مانع از اصلاحات مداوم شده است.

حالا اما به نظر می‌رسد رشد بورس بدون در نظر گرفتن هیچ تحلیلی در حال پیشروی است. رشدی که هرچند برای فعالان بازار دلچسب است اما سایه هراس از سقوط نیز بیخ گوششان احساس می‌شود.

۹۹ با ۱۴۰۲ فرق دارد

در سال ۹۹، P بر E کل بازار اعم از بورس، فرابورس و بازار پایه، به حدود ۴۰ تا ۴۵ می‌رسید. در حال حاضر اما این اتفاق نیفتاده و P بر E بازار بین محدوده ۱۰ تا ۱۱ متغیر است و نشان از ارزندگی بازار سرمایه دارد.

حمیدرضا میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در این باره می‌گوید: در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ دلایلی از قبیل کم‌عمق بودن بازار، عدم هماهنگی و مدیریت صحیح بازار سرمایه و عدم آمادگی بورس برای جذب نقدینگی منجر به ایجاد یک دوره هیجانی در بازار سرمایه شد.

در این دوره خیلی از شرکت‌ها وارد فاز حباب شدند و به ارزندگی نرسیدند. تمام عوامل دست به دست یکدیگر دادند تا بازار سهام ریزش سنگینی را تجربه کند. ناهماهنگی در ساختار تصمیم‌گیری دولت و افزایش نرخ‌بهره و صندوق‌هایی که به بازار عرضه شد روند بازار سرمایه را به سمت تنزل سوق داد.

 در نهایت افت دو ساله‌ای رقم خورد که تاثیر زیادی بر اعتماد مردم گذاشت. البته باید در نظر داشت که تنها یک عامل نبود که بر سقوط بورس تاثیر گذاشت، بلکه چندین عامل دست به دست یکدیگر دادند.

پیش بینی بورس؛ هر اصلاحی فرصت خرید است؟

محمود امیری در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: با توجه به عقب‌ماندگی بورس از سایر بازارها و ورود پولی که صورت گرفته، هر اصلاح و درجازدنی فرصت خرید به حساب می‌آید.

وی می‌افزاید: بعید است که اصلاح عمیقی انجام شود و پول متوجه عقب‌ماندگی و ارزندگی بورس شده است. شاید بتوانیم در دوره‌هایی درجا زدن و یا افت یک هفته‌ای را شاهد باشیم. اما در نهایت این بازار حرکت صعودی خود را ادامه می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پی بر ای بازار بسیار پایین است، اظهار می‌کند: می‌بینیم که طی روزهای گذشته با وجود اینکه قیمت دلار اندکی رشد داشت اما بازاری مانند خودرو که با هر یک درصد افزایش قیمت دلار ۳ درصد رشد می‌کرد، هیچ واکنشی نشان نداد. این نشان می‌دهد که رونق به سمت بازار سهام و بورس آمده است.

امیری جذابیت بورس را در نقدشوندگی بالا و سود مناسب آن می‌داند. او می‌گوید: بازارهای دیگر در حال حاضر به دلیل رکود (البته تورمی) نقدشوندگی پایینی دارند. به نظر می‌رسد حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.

وی تصریح می‌کند: بازار می‌تواند تا دو سال آینده روند صعودی داشته باشد. چرا که ۲ سال از تورم عقب مانده است. همچنین گزارش‌های ۱۲ ماهه عامل مهم در روند بازار خواهد بود.

امیری یادآور می‌شود: در نظر داشته باشید که بسیاری از کالا‌ها نیز با نرخ‌های دستوری قمیت‌گذاری شدند که تغییر این نرخ‌ها می‌تواند روند سهم شرکت‌ها را متحول کند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 348796
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. چرا همیشه انتقاد از رشد بورس است تنها زمانی که سهامدار بورس توانست در برابر دیگر بازارهای موازی مثل مسکن و ارز و طلا خجالت نکشد نیمه اول سال ۹۹ بود حالا همه انتقاد دارن که کار اشتباه بود و حالا که بازار های موازی و قیمتهای سر بفلک کشیده اجناس جولان میدهند و بازار سرمایه به قعر چاه فرو رفته کسی نمی گوید بازار مسکن و ارز و طلا حباب دارد ولی اگر بازار سهام کمی خواست جون بگیرد همه هشدار خطر و دم از حباب میزنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا