واردات ارزان‌تر تمام می‌شود؛

قیمت خرید تضمینی گندم افزایش پیدا نکرد چون دولت پول ندارد

در حالی که انتقادها نسبت به تعیین قیمت خرید تضمینی گندم ادامه دارد که به نظر می‌رسد دولت بر روی قیمت ۱۵ هزار تومانی اصرار دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در حالی که به نظر می‌رسید در جلسه شورای قیمت‌گذاری،‌ قیمت خرید تضمینی گندم اصلاح شود اما این اتفاق صورت نگرفت. در نتیجه قیمت گندم همان ۱۵ هزار تومان باقی ماند.

مهم‌ترین موضوع در خصوص عدم افزایش قیمت گندم، به نبود اعتبار لازم از سوی دولت باز می‌گردد. پیش‌تر رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود برای خرید تضمینی گندم در بودجه سال آینده ۱۰۲ هزار میلیارد تومان مدنظر قرار گرفته شده است. این در حالی است که به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز وجود دارد.

قیمت خرید تضمینی گندم ۱۶ هزار تومان تعیین شده بود

عضو ناظر مجلس در شورای قیمت‌گذاری گفت: سال گذشته بر اساس تورم و هزینه تولید قیمت تضمینی خرید گندم هرکیلوگرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. اما شورای قیمت گذاری در ابتدای اردیبهشت ماه نشستی را تشکیل داد. در این نشست نرخ ۱۶ هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم تعیین شد. اما این قیمت ابلاغ نشد.

زارعی کیاپی بیان کرد که مقرر شد طی روزهای آینده شورای قیمت‌گذاری نشستی را تشکیل و در قیمت گندم تجدید نظر کند.

چرا دولت در برابر افزایش قیمت گندم مقاومت می‌کند؟

آنگونه که این نماینده مجلس بیان کرده است مانع اصلی برای افزایش قیمت گندم، تامین منابع مالی لازم است.  بر این اساس مقرر شد در متمم بودجه‌ای که دولت ارائه می‌کند این موضوع نیز لحاظ شود.

در صورتی که امکان تامین منابع مالی در متمم بودجه وجود نداشته باشد کمیسیون کشاورزی در قالب طرحی دو فوریتی تعیین قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با تورم و افزایش هزینه تولید را پیگیری می‌کند.

دولت افزایش قیمت گندم را امکان پذیر نمی‌داند

وی تاکید کرد برخی از مسئولین دولتی افزایش قیمت گندم را امکان پذیر نمی‌دانند. زیرا معتقد هستند قیمت این محصول در بازار جهانی کمتر است. گندم یک محصول استراتژیک است و باید در زمینه تولید آن به خودکفایی برسیم. در صورت عدم تولید کافی این محصول هر چالشی در بازار جهانی امنیت غذایی را تهدید می‌کند.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 350405
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا