سخنگوی شورای رقابت خبر داد؛

نتیجه تجدیدنظر در قیمت خودروهای مونتاژی سه‌شنبه اعلام می شود

سخنگوی شورای رقابت گفت: شورای رقابت یک دستگاه تنظیم گری اقتصاد است و سیاست نباید به گونه ای باشد که تولید متوقف شود، از این رو سه شنبه قیمت ها اعلام می شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت در خصوص تجدیدنظر در قیمت خودروهای مونتاژی گفت: صورت‌های مالی به سازمان حمایت داده شده و محاسبات مجدد انجام خواهد شد، با توجه به اتفاقات بهمن ماه و تکلیف قیمت گذاری باید روشن شود.

وی افزود: شورای رقابت یک دستگاه تنظیم گری اقتصاد است و سیاست نباید به گونه ای باشد که تولید متوقف شود. بر این اساس شورای رقابت با تجدید نظر، قیمت‌های خودرو سه شنبه اعلام می‌شود.

کاهش قیمت ۷۰۰ میلیونی صحیح است؟

سخنگوی شورای رقابت درباره صحت کاهش قیمت خودرو‌های مونتاژی تا ۷۰۰ میلیون تومان عنوان کرد: مصوبه شورای رقابت برای تمام فروش‌ها از ابتدای امسال لازم الاجراست و چنانچه خودروسازان مبالغ بیشتری از مشتری دریافت کرده باشند باید آن را برگردانند.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودرویی نظیر تیگو ۸ در چین ۲۲ هزار دلار قیمت دارد که با احتساب تمام هزینه ها، قیمت آن در ایران به یک میلیارد و ۱۱۶ میلیون تومان می‌رسد، اما شرکت مونتاژ کننده این خودرو را ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌فروخت. خودرو‌های مونتاژی ما نباید از خودرو وارداتی بیشتر باشد، چنانچه بیشتر باشد منطق مونتاژ صحیح نیست.

مبنای ارزی قیمت گذاری خودرو چیست؟

شجاعی در رابطه با مبنای محاسبه ارزی برای قیمت گذاری توضیح داد: این را سازمان حمایت محاسبه می‌کند، شورای رقابت دستورالعمل را به سازمان حمایت داده است. سازمان حمایت هم تازه این کار‌ها را نمی‌کند سالهاست مبنای محاسبه و همه محاسبات بر اساس شاخص رقابت پذیری و همه محاسبات را سازمان حمایت انجام می‌دهد.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند که شورای رقابت قیمت گذار است و قیمت‌ها را تعیین می‌کند، نه قیمت گذاری توسط سازمان حمایت انجام می‌شود شورای رقابت دستورالعمل را مشخص کرده، آن‌ها محاسبه کرده و قیمت گذاری می کنند.

هنوز همه قیمت‌ها اعلام نشده است

سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه در برخی موارد افزایش داشتیم، تصریح کرد: همه قیمت‌ها اعلام نشده یعنی هنوز تعدادی از خودرو‌های مونتاژی ما هنوز باقی ماندند که در این لیست احتمالا برای سه شنبه آماده شوند که اکنون همه شان نهایی نشده است.

شجاعی در پاسخ به این سوال که اگر قیمت‌های اعلام شده رعایت نشود چه می شود؟ تاکید کرد: ما قیمت‌ها را به سازمان حمایت می‌دهیم و اگر اجرایی نشود به تعزیرات معرفی و برخورد لازم اتخاذ می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی باید رقابت پذیر باشد

وی توضیح داد: یعنی اگر یک خودرویی را ما وارد کنیم با پرداخت عوارض و همه این‌ها مثلا بشود یک میلیارد تومان اگر این خودرو را مونتاژ کنیم باید رقابت پذیر باشد و بگوییم این باید بشود ۹۰۰ تومان یا ۸۵۰ تومان یا پایین‌تر، اما اگر می‌آوریم این جا از خودرویی که مستقیم می‌توانیم وارد کنیم بالاتر می‌شود یک اشکالی در کارمان هست.

شجاعی تصریح کرد: این اشکال هم فقط به خودروساز بر نمی‌گردد، بی ثباتی در نرخ ارز و خیلی چیز‌های دیگر در آن تاثیرگذار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

خودرو
شناسه : 350644
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا