پاسخ به یک پرسش؛

متقاضیان خرید خودرو در مرحله دوم سامانه یکپارچه خودرو مشمول مالیات می‌شوند؟

مرحله دوم ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه خودرو در حال برگزاری است. متقاضیان این مرحله باید توجه کنند که تحت شرایطی مشمول مالیات می‌شوند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اوایل اردیبهشت امسال به تصویب مجلس رسید و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد. هدف از این طرح جلوگیری از سفته بازی و سوداگری در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز و رمز پول عنوان شده است. آیا خریداران خودرو در مرحله دوم سامانه یکپارچه خودرو باید مالیات بدهند؟

مالیات بر عایدی سرمایه یکی از انواع مالیات است که بر عایدی حاصل از نقل و انتقال (خرید و فروش) دارایی‌های سرمایه‌ای شامل انواع دارایی منقول یا غیرمنقول و مشهود یا نامشهود وضع می‌شود.

این مالیات از مابه‌التفاوت سود خرید و فروش حاصل می‌شود. یعنی شامل مبلغ فروش منهای مبلغ خرید، کسر درصد تورم و محاسبه ضریب می‌شود.

خریداران خودرو از سامانه یکپارچه مشمول مالیات می‌شوند؟

خودرو یکی از اموالی است که مشمول مالیات بر طرح عایدی سرمایه می‌شود. بر این اساس، در صورتی که خریدار خودرو از سامانه یکپارچه خودرو در مدت کمتر از یک سال اقدام به فروش خودرو کند، ۳۰ درصد مشمول مالیات می‌شود.

همچنین فروش خودرو بین یک تا دو سال پس از خرید، حدود ۲۰ درصد و فروش بین ۲ تا سه سال حدود ۱۰ درصد مشمول مالیات می‌شود.

طبق طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خودرو در صورت نگهداری بیش از سه سال معاف از مالیات و به تعداد اعضای خانوار تا سقف چهار خودرو معافیت مالیاتی داده شده است.

اطلاعات افراد متقاضی ثبت نام خودرو به ادامه مالیاتی ارسال می‌شود

در سامانه یکپارچه خودرو به خریداران اعلام شده است که اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه معاملات خودرو ثبت و شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

بر این اساس، اطلاعات همه متقاضیانی که در سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کنند به‌منظور اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه باعث شده بود تا عده‌ای برای کسب سودهای کلان از روش‌های مختلف اقدام به خرید خودروها از کارخانه کرده و آن را در بازار به قیمت بالا بفروشند که اجرای این طرح به کاهش التهاب بازار کمک شایانی خواهد کرد.

مهلت ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

متقاضیان ثبت نام در مرحله دوم خرید خودرو با قیمت کارخانه از طریق سامانه یکپارچه خودرو تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۲۹ اردیبهشت می‌توانند در یکی از ۲۶ بانک اعلامی، حساب وکالتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به نام سازمان حمایت افتتاح کنند.

بر همین اساس نیز صرفاً متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آن‌ها از سوی بانک ارسال شده است، می‌توانند از ۳ تا ۱۰ خرداد به ثبت نام اولیه به منظور تشکیل فهرست نوبت دهی (فهرست انتظار) برای خودروهای اعلامی، در سامانه https://www.esalecar.ir اقدام کنند.

لیست خودروهای عرضه شده در این دور از طرح یکپارچه فروش به شرح ذیل است:

اطلس،کوییک مدل GX، کوییک اتوماتیک، ساینا S اتوماتیک، کوییک R مدل GX، شاهین، شاهین اتوماتیک، ساینا مدل GX، ساینا S ، ساینا مدل GX

آریز و۶ پرو آریز و۸ پرو X۵۵ پرو X۲۲ پرو اتوماتیک X۲۲ پرو دنده‌ای آریز و۵ توربو

فردا SX۵ فردا T۵ سوبا M۴

جک S۳ جک J۴ جک J۷

 

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 351523
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا