واگرایی ارزش معاملات و شاخص کل؛

بورس خریداران را فراری داد

بورس دوباره وارد فضای سیاست زده اقتصاد ایران شد. در این شرایط در پیش بینی بورس عواملی اثرگذار خواهد بود که چندان قابلیت پیش بینی ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز، همان‌طور که در گزارش پیش بینی بورس روز گذشته نیز اشاره شد، به نظر می‌رسد بازار سهام تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار گرفته است.

اما به نظر می‌رسد افت روز شنبه از دو منظر قابل بررسی باشد. نخست آنکه در ادامه اصلاح زمانی از گذشته این روند دیروز هم تکرار شد. در وهله بعدی سیگنال‌های احیای برجام به واسطه سفر پادشاه عمان به کشورمان و چشم‌انداز نزولی قیمت دلار سبب هیجان در بازار روز گذشته شده باشد.

با نگاهی به نقشه بازار و روند دیروز بورس مشخص می‌شود که بازار سهام همچنان در دوراهی صعود و نزول باقی مانده است.

پیش بینی بورس؛ واگرایی شاخص کل و ارزش معاملات

آنچه نگرانی‌ها را از ادامه روند صعودی بورس در این هفته تحریک می‌کند، واگرایی ارزش معاملات خرد با جهت حرکت شاخص بود.

ارزش معاملات حکم سوخت را در بازار سهام دارد و در هفته گذشته روند نزولی داشته است. آنچه مشخص است اگر این محرک تاثیرگذار افزایش پیدا نکند، شاخص کل نمی‌تواند از مقاومت‌های مهم خود در آینده عبور کند.

برخورد شاخص کل به مقاومت محدوده دو ‌میلیون و ۳۴۵ هزار واحد در کنار برخورد شاخص قدرت خرید نسبی به مقاومت و روند نزولی ارزش معاملات خرد می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از محتاط شدن خریداران در روز گذشته تلقی شود.

مقاومت دو میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی مقاومت بعدی شاخص کل است که در صورتی که شاخص به سمت آن حرکت نکند، می‌تواند به سمت حمایت‌های دو میلیون و ۲۹۰ هزار واحد و دو میلیون و ۲۴۰ هزار واحدی حرکت کند.

نامه بازی نرخ تسعیر

از سوی دیگر موضوعات اثرگذاری مانند نامه قالیباف به دولت در خصوص نرخ تسعیری ارز همچنان محل ابهام است. احسان خاندوزی در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز این طور عنوان کرده است که مصوبه دولت در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باطل نشده، بلکه هیات تطبیق مجلس ایراد گرفته که باید دولت مرتفع کند.

دولت به ‌زودی مصوبه مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را اصلاح می‌کند، اما هنوز مشخص نیست که چه اصلاحیه‌هایی انجام خواهد شد.

اصلاح زمانی بورس تا کجا ادامه خواهد یافت؟

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: همان‌طور که پیش از این هم گفته شده بود بازار با توجه به رشدهایی که داشت، اصلاح زمانی را در پی خواهد داشت. بازار به لحاظ قیمتی به نقطه‌ای رسید که احتیاج به این اصلاح زمانی داشت.

وی با بیان اینکه این اصلاح ممکن است حتی تا چند هفته زمان ببرد، می‌افزاید: تقریبا حدود ۱۵ روز است که بازار وارد ترند اصلاحی شده که یک فرصت جذاب برای خرید را ایجاد کرده است. غفوری همچنین با اشاره به موضوع احتمال احیای برجام و اثر آن بر بازار اظهار می‌کند: چشم‌انداز چندان روشنی برای گشایش جدید وجود ندارد، با این حال اگر اتفاقی در این زمینه رخ دهد تنها اثر منفی کوتاه‌مدتی خواهد داشت و در میان‌مدت این گشایش‌ها به نفع بازار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اینکه احیای برجام بتواند باعث ریزش بازار شود تصور غلطی است. چراکه هر گشایشی می‌تواند اثر مثبتی بر کلیت اقتصاد و در نهایت بازار سرمایه داشته باشد.

وی می‌افزاید: شرکت‌های خودرویی، صنایع پتروشیمی، حمل‌و‌نقل، بانکی‌ها و… همه در دوران غیرتحریم وضعیت بهتری خواهند داشت. برای مثال زنگ خطر صنعت پتروشیمی مدت‌هاست به صدا درآمده است و بسیاری از این بنگاه‌ها نتوانستند فرآیند تولید خود را به روز کرده و اورهال انجام دهند.

غفوری می‌گوید: همچنین باید توجه داشت در صورت گشایش اقتصادی در روابط خارجی مقدار صادرات افزایش پیدا کرده و قطعا سودسازی شرکت‌ها و بنگاه‌ها بیشتر خواهد شد.

 این کارشناس بازار سرمایه همچنین در خصوص چشم‌انداز شاخص بورس در روزهای پیش‌رو می‌گوید: اصلاحی که بازار انجام می‌دهد اصلاح زمانی در یک ترند صعودی است و ورق می‌تواند به راحتی به نفع بالا رفتن شاخص برگردد.

غفوری یادآور می‌شود: احتمالا این اصلاح تا دو سه هفته آینده ادامه خواهد داشت. اما سرمایه‌گذاران بهتر است توجه داشته باشند ارزش معاملات، میانگین ارزش معاملات و حجم معاملات سهم را رصد کرده و ورود منطقی و سودآور داشته باشند.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز شنبه با افت بیش از ۳۴ هزار واحدی همراه شد. به‌طوری که دوباره خود را در محدوده عدد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی دید.

از منظر تکنیکالی همچنان مفروضات روزهای گذشته پابرجا هستند و تغییری در این اندیکاتورها دیده نمی‌شود. همچنین ارزش معاملات پایان روزهای گذشته نشان می‌دهد که بازار خیلی به خریدوفروش فکر نمی‌کند. تنها منتظر رخدادهای سیاسی در بازار است تا بتواند برای روزهای آینده تصمیم بگیرد.

خط روند اندیکاتور RSI که چند روزی است نقش حمایتی را ایفا می‌کند نیز با افت ۳۴ هزار واحدی شاخص بورس تهران با تهدید شکست مواجه شد. این خط یک بار در هفته‌های گذشته شکسته شد، اما به‌سرعت مورد حمایت قرار گرفت که اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه معتقد هستند این شکست به عنوان شکست غلط شناخته می‌شود.

در صورتی ‌که این خط روند در جریان معاملات روزهای آینده از دست برود، اهالی بازار این انتظار را دارند که این اندیکاتور را در هیجان فروش بیش از اندازه ببینند، یعنی محدوده‌هایی کمتر از ۳۰ واحدی.

خط روند صعود کف کانال صعودی فرضی که با سطح حمایتی ۲۳ درصدی فیبوناچی موج قبلی در یک محدوده قرار گرفته است نیز می‌تواند به عنوان سطح حمایتی بعدی شاخص مطرح باشد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 353121
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. چه رشدی داشته که بخاد اصلاح داشته باشه آلانه هم سهامداران خرد ۷۰درصد توزیان به غیر تورم سالانه ۶۰درصدی در ثانی کلیت اقتصادی وجود ندارد ی اقتصاد دلالی رانتی کاسب کارانه سوداگری رباخوار.بایکدهه رشداقتصادی منفی که دچار روز مرگی شده عنان اقتصادهم درید جماعت دلال واسطه ها……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا