با توجه به صحبت‌های رئیس سازمان برنامه؛

قیمت خرید تضمینی گندم اصلاح نمی‌شود چون قیمت گندم وارداتی ۱۱ هزار تومان است

رئیس سازمان برنامه تاکید کرد که قیمت خرید تضمینی گندم،‌ رقم جذابی برای کشاورزان است. چراکه دولت می‌تواند با قیمت ۱۱ هزار تومان گندم وارد کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، به میانه‌های خرداد نزدیک می‌شویم ولی همچنان قیمت خرید تضمینی گندم اصلاح نشده و فعلا همان ۱۵ هزار تومان است. این در حالی است که ۲۸ اردیبهشت ماه،‌ ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به وزارت کشاورزی خواهان تجدیدنظر فوری در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم شده بود.

آخرین جلسه شورای قیمت گذاری روز ۳۱ اردیبهشت برگزار شد. جلسه‌ای سه ساعته که بدون نتیجه نهایی به پایان رسید. در آن جلسه تعداد زیادی از اعضا خواستار اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به دست آمده از آنالیز نرخ تمام شده گندم شدند. اما ۳ عضو دولتی (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی) نپذیرفتند. این افراد خواستار استخراج دوباره قیمت تمام شده این محصول شدند.

در این شرایط و با توجه به صحبت‌های اخیر رئیس سازمان برنامه به نظر می‌رسد که اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم دورتر از همیشه باشد.

۱۲۰ هزار میلیارد تومان منابع برای خرید تضمینی گندم

داود منظور، رئیس سازمان برنامه تصریح کرد: اگر ۸ میلیون تن خرید گندم انجام دهیم، باید ۱۲۰ هزار میلیارد تومان منابع پرداخت کنیم. در همین مدت کوتاه گذشته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان به کشاورزان برای خرید گندم پرداخت شده است.

وی افزود: مجموع تخصیص ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع به کشاورزان کامل شده و در اختیار سرپرست وزیر جهادکشاورزی قرار می‌گیرد.

قیمت خرید تضمینی گندم مناسب است

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: قیمت خرید تضمینی  گندم مناسب است. دولت برای هر کیلو گرم قیمت گندم ۱۵ هزار تومان، در نظر گرفته است که می‌تواند انگیزه خوبی برای کشاورزان باشد.

تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون تن گندم خریداری شده است. به تدریج و به موازاتی که گندم را از کشاورزان تحویل می‌گیریم، تلاش خواهد شد مطالبات کشاورزان و گندم کاران را پرداخت کنیم.

واردات گندم برای دولت ارزان تر در می‌آید؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در حال حاضر قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان است. همین گندم را می‌توان به نرخ ۱۱ هزار تومان وارد کنیم. بنابراین گندم را از کشاورز بالاتر از قیمت وارداتی خریداری می‌کنیم تا به خودکفایی گندم برسیم.

وی تاکید کرد: گفته می‌شود قیمت خرید گندم در کشور‌های همسایه بالاتر از داخل کشور است. باید دانست این رقم برای کشاورزان خود همان کشور در نظر گرفته شده است. این بدین معنی نیست که کشاورز ما یک تن گندم را در کشور همسایه با همان قیمتی که ما می‌فروشیم، بفروشد. بنابراین آن قیمت گندم، قیمت حمایتی خرید گندم از کشاورزان داخلی همان کشور است. این موارد بیشتر فضاسازی‌هایی که صورت گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه قیمت تعیین شده درباره خرید تضمینی گندم، قیمت جذابی است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشاورزان هم استقبال خوبی از این تعیین قیمت داشته‌اند و ما هم مکلفیم که مطالبات کشاورزان را به سرعت به آن‌ها پرداخت کنیم.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 353194
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

    1. امکان نداره ۱۱هزارتومن باشه دلار۵۰هزار تومن میشه چند سنت دول اونا خودش بالا از کشاورز میخره این قیمت نمیده شاید این اقا دلار ۳هزار حساب میکنه که بشه کیلو ۴دلار

  1. با دلار ۲۸ هزار تومانی درست است ۱۱ هزار تومان میشود
    ولی با دلار۴۲ تومانی ۱۷ هزار تومان
    و با دلار ۵۰ تومانی ۲۲۵۰۰ تومان میشود
    آن هم فقط گندم قزاقستان،
    گندم هایی که از کشورهای دیگه وارد می کنیم بالاتر است،
    قیمتها را با یک جستجو در اینترنت ،با توجه به اعلام خود دولت ،بررسی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا