اظهارنظر عجیب همزمان با افزایش قیمت‌های جهانی

قیمت خرید تضمینی گندم جذاب است!

در حالی که رئیس سازمان برنامه معتقد است قیمت خرید تضمینی گندم جذاب است، قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی با افزایش همراه شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، رکوردهای جدید افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد. به طوری که تنها قیمت گندم حدود ۱۲ دلار در یک روز رشد قیمت داشت. این در حالی است که مسئولان داخلی از مناسب بودن قیمت خرید تضمینی گندم داخلی می گویند.

استقبال کشاورزان از قیمت خرید تضمینی گندم

رئیس سازمان برنامه و بودجه به تازگی گفته است که نرخ خرید ۱۵ هزار تومان برای خرید تضمینی گندم مناسب است. نرخی که می تواند انگیزه خوبی برای کشاورزان باشد.

داوود منظور ادامه داد: قیمت خرید تضمینی گندم، قیمت جذابی است. خوشبختانه کشاورزان هم استقبال خوبی از این تعیین قیمت داشته‌اند. ما هم مکلفیم که مطالبات کشاورزان را به سرعت به آن‌ها پرداخت کنیم.

افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی

به گزارش بلومبرگ، گندم در آخرین روز کاری این هفته ۱۱.۷۵ دلار و ذرت ۱۳.۲۵ دلار افزایش را در یک روز ثبت کرد. این بیشترین افزایش در یک روز به حساب می‌آید.

البته دیگر محصولات اساسی هم رشد قیمت داشتند. به طوری که یولاف ۷.۵ دلار و دانه روغنی سویا ۱۳.۲۵ دلار رشد قیمت را تجربه کرد.

افزایش قیمت‌ها در شکر و پنبه هم که از مهمترین محصولات اساسی هستند نیز  ادامه داشت. به طوری که شکر ۵۴ سنت و پنبه ۲ دلار افزایش قیمت را تجربه کرد.

سال گذشته پس از جنگ روسیه و اوکراین و نیز در ادامه بیماری کرونا قیمت کالاهای اساسی کشاورزی بسیار افزایش یافت. طبق اعلام سازمان خواروبار جهانی ملل متحد شاخص غذایی از رشد قابل توجهی برخوردار بود.

در حال حاضر دنیا برای جلوگیری از تجربه تلخ دوران کرونا و جنگ روسیه و اوکراین به دنبال برنامه ریزی جدید برای اطمینان از امنیت غذایی هستند.

آنها تا جایی که می توانند تمرکز خود را روی تولید محصولات اساسی در داخل متمرکز کرده و می‌خواهند وابستگی خود را به واردات این گونه کالاها کاهش دهند.

از سوی دیگر کشورهای وارد کننده تلاش می‌کنند که تا جایی که می‌توانند ذخایر خود را بیشتر کنند به طوری که طبق آمارها تنها چین نیمی از گندم صادراتی دنیا را در انبارهای خود ذخیره کرده است.

طبق نظر کارشناسان در صورتی که دولت با برنامه ریزی از جمله تعیین قیمت خرید تضمینی گندم مناسب، کشاورزان را به تولید داخلی به ویژه در محصولات اساسی ترغیب کنند خطر امنیت غذایی را کاهش داده و سود اقتصادی بیشتری هم به دلیل نااطمینانی که این روزها در واردات وجود دارد، خواهد داشت.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 353249
لینک کوتاه :

۱۲ دیدگاه

    1. ما کشاورزا راهی یا چاره ای نداریم دولت ارباب است وما رعیت میشه در مقابل ارباب واستاد نه تنها راهی که دارم زمینهایم را بفروشم برم شهر کاسبی کنم اخرین راه برای کشاورز دست فروشی یاهو کار دیگه ای خداوند جواب ظلمی که در حق ما کشاورزا میکنیدبده خدا لعنتتون کنه این نظر کشاورز ۵۰ساللست

  1. قیمت تضمینی گندم کذاب است نه جذاب هیچ کشاورزی راضی به قیمت زورکی۱۵هزارتومان نیست.کی حاضراست حاصل دسترنج یکساله اش
    راباضرربفروشد.قیمت کدام قلم ازمایحتاج زندگی
    مردم ازپارسال تاکنون دوبرابروسه برابر نشده؟
    مگرکشاورزبی پناه دراین مملکت زندگی نمیکند؟
    روراست بگوییدتمام عوامل اجباررا دراختیار داریم
    وبه دلخواه خود عمل میکنیم.این قدرنعل وارونزنید
    وبه کشاورزدهنکجی نکنید

  2. نرخ خریدتضمینی گندم جذاب نیست کذاب است
    هیچ کشاورزی راضی نیست دسترنج یکساله خودرا
    به درزوروباضرربه دولت بفروشد.روراست بگوییدتمام
    عوامل اجبار مهیااست وهرطورکه نظرمان باشدعمل
    میکنیم.اینقدربه کشاورزبیپناه دهن کجی نکنید

  3. بخدا ازروز اول معلوم بود مردمو سرکارگذاشتن حالا گندم مردم تحویل گرفتن تری نای نای میزنن امیدوارم که‌ خداوند بزنه به بندگمر اینطور سیدی که‌ با نون جون مردم بازی کرد اینطور آدما مردمو از دین خدا پرستی دور میکنن اینم سید اولاد پیغمبر وای ووووووووووای

  4. ارزانترین گندم وارداتی از قزاقستان حدود ۳۹۰ دلار است با دلار ۵۰ تومان حدود ۲۰ هزار تومان،
    و گرانترین گندم وارداتی از اروپا بالای ۴۵۰ دلار و با دلار ۵۰ تومانی،۲۲۵۰۰تومان می سود، حالا رییس برنامه بودجه با چه نرخ دلاری حساب میکنه که قیمت گندم وارداتی را یازده هزارتومان اعلام میکنه،

  5. لغت خدا بر همه شما تصمیم گیرندگان
    توایران چی وجود داشته که هرساله چند برابر نشده باشه چرا زحمت دست مردم رو مفت با تاراج میبرید
    ما که توبه کردیم برا کاشت وقتی هزینه کاشت خودمون درمیاد بیایم برا چی وکی بگذاریم.سنا کشاورزان عزیز گنمتون رو به این دولت نفروشید بدید مورچه بخوره ی ثواب باثبات وصالحات میمونه ولی به دولت چی عایدمون میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا