کرایه اسنپ چگونه محاسبه می شود؟

در سیستم قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی عرضه و تقاضا تأثیر مهمی می‌گذارد و پس از تعیین قیمت بر‌اساس مبدأ و مقصد و زمان تقریبی سفر بر قیمت اعمال می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، چند سالی است که تاکسی‌های اینترنتی تجربه‌ی سفر درون‌شهری را تغییر و با وابسته‌کردن کاربران به خود، کار آژانس‌ها و تاکسی‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار داده‌اند. اوایل هزینه‌ی جابه‌جایی به‌اندازه‌ای بود که دیگر نمی‌صرفید مسافر سراغ تاکسی‌های تلفنی برود یا حتی از تاکسی‌های خطی و گذری کنار خیابان استفاده کند.


بااین‌حال، به‌مرورزمان قیمت‌ها در تاکسی‌های اینترنتی تغییر کرد و راننده‌ها نیز بیشتر شدند. مسافرها هم که به استفاده‌ی آسان از این امکان عادت کرده بودند، شیوه‌های دیگر سفر را فراموش کردند و هزینه‌ی بیشتری پرداختند.

بر‌اساس گفته‌های دو بازیگر مهم تاکسی اینترنتی، نرخ کمیسیونی که اسنپ و تپسی از سفرها دریافت می‌کنند، در شهرهای بزرگ ۱۵ درصد و در شهرهای دیگر ۲۰ درصد است. سود این شرکت‌ها هم در این است که سفر انجام شود؛ در‌نتیجه آن‌ها برای قیمت‌گذاری الگویی دارند که بتوانند درخواست‌ها را به سفر تبدیل کنند.

تعیین قیمت سفر

تعیین قیمت سفر موضوعی است که بارها هم رانندگان و هم مسافران را متعجب کرده یا باعث اعتراض آن‌ها شده است. مسافران درباره‌ی قیمت‌گذاری به‌خصوص در روزهای پرترافیک یا تعطیلات مهم یا ساعت‌های خاص شبانه‌روز ناراضی‌اند و رانندگان هم بارها گفته‌اند قیمت‌هایی که تعیین می‌شود، با‌توجه‌به زمان و استهلاک و مخارج وسیله‌ی نقلیه و کاری که انجام می‌دهند، منصفانه نیست.

درمقابل تاکسی‌های اینترنتی می‌گویند قیمت‌گذاری‌ها کاملاً پویاست و عرضه و تقاضا نقش مهمی در تعیین قیمت ایفا می‌کند. درباره‌ی شیوه‌ی قیمت‌گذاری سفرها از اسنپ و تپسی پرسیدیم که البته فعلاً فقط اسنپ به پرسش‌های ما پاسخ داده است.

قیمت‌گذاری پویا چیست؟

قیمت‌گذاری پویا درواقع تفاوت اصلی تاکسی‌های اینترنتی با آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی است. معاون تجاری اسنپ در‌این‌باره توضیح می‌دهد:

مثلاً اگر در اغلب تاکسی‌های تلفنی نرخ کرایه از ساعت ۱۲ شب به‌بعد بیشتر می‌شود، در تاکسی‌های اینترنتی کاهش ترافیک و تقاضا در این ساعات اغلب باعث کاهش قیمت می‌شود.

این سیستم هوشمند براساس چند معیار تعیین می‌شود و فرید شهابی تأکید می‌کند که به‌صرفه‌بودن برای هر دو طیف کاربران در نظر گرفته شده است:

در این نوع قیمت‌گذاری، گاهی برای یک مسیر یکسان در ساعات مختلف قیمت متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. عواملی مانند مسافت و مدت‌زمان سفر و نسبت عرضه و تقاضا قیمت‌‌ها را تغییر می‌دهند. به‌عنوان مثال، قیمت یک مسیر ثابت ممکن است در ساعات مختلف به‌دلیل تغییر مدت‌زمان سفر با‌توجه‌به عواملی مانند ترافیک یا شرایط جوّی خاص تغییر کند. به‌همین‌دلیل، در ساعاتی از شبانه‌روز قیمت‌ها از حالت عادی کمتر و ارزان‌تر از همیشه می‌شود و در ساعاتی شاهد افزایش قیمت هستیم. بنابراین، قیمت‌گذاری پویا در تاکسی‌های اینترنتی دو وجه دارد و به‌صرفه‌‌بودن برای هر دو طیف کاربران در نظر گرفته می‌شود.

تأثیر عرضه و تقاضا بر زمان و قیمت سفر

به‌گفته‌ی شهابی، پس از اینکه مسافر در اسنپ مبدأ و مقصد را انتخاب می‌کند، با‌توجه‌به دو عامل «مسافت بین مبدأ و مقصد» و «زمان تقریبی سفر» قیمت پایه‌ی سفر در الگوریتم قیمت‌گذاری محاسبه می‌شود و در مرحله‌ی بعد عرضه و تقاضا بررسی و روی قیمت اِعمال می‌شود:

فرایند قیمت‌گذاری در تاکسی‌های اینترنتی به‌کمک الگوریتمی کاملاً هوشمند و به‌طور خودکار انجام می‌شود و قیمت‌ها به‌دلخواه یا به‌صورت دستی تغییر نمی‌کنند.»

عرضه و تقاضا می‌تواند روی مدت‌زمان سفر و در‌نهایت افزایش یا کاهش قیمت تأثیر بگذارد:

به‌عنوان مثال، در ساعات اوج رفت‌و‌آمد که ترافیک نیز شدید است، میزان تقاضا برای یافتن تاکسی اینترنتی از تعداد تاکسی‌های اینترنتی فعال در یک مسیر مشخص افزایش می‌یابد. علاوه‌براین، به‌دلیل ترافیک مدت‌زمان سفر نیز بیشتر می‌شود. با افزایش زمان هر سفر، کاربران راننده نیز تعداد کمتری سفر با مسافت ثابت درمقایسه‌با ساعت غیر‌ترافیک می‌توانند انجام دهند. این مسئله باعث می‌شود تعداد کاربران راننده‌ی آزاد برای قبول سفرهای درخواستی کاهش یابد.

گزینه‌ی «عجله دارم» چطور بر قیمت تأثیر می‌گذارد؟

براساس آماری که مدیر تجاری اسنپ ارائه می‌دهد، ۱۰ تا ۱۲ درصد از درخواست‌های اسنپی با گزینه‌ی «عجله‌ دارم» ثبت و به سفر تبدیل می‌شود و کاربر راننده هیچ اطلاعی از اینکه مسافر از این قابلیت استفاده کرده یا خیر ندارد:

به‌دلیل قیمت پیشنهادی احتمال پذیرش سفر افزایش می‌یابد. هنگام استفاده از گزینه‌ی «عجله دارم»، سیستم بررسی می‌کند که با‌توجه‌به شرایط پذیرش درخواست در آن منطقه و آن زمان چه میزان افزایش قیمتی باعث افزایش احتمال پذیرش سفر می‌شود. در‌حقیقت، قیمت‌گذاری پویا در گزینه‌ی «عجله دارم» نیز وجود دارد و با‌توجه‌به شرایط اعمال می‌شود.
قیمت‌ها در ساعات شلوغی و ایام خاص مثل شب عید و هوای بارانی یا برفی در قیمت‌گذاری پویا افزایش پیدا می‌کند. دلیل آن‌ را شهابی افزایش مدت‌زمان سفر به‌دلیل ترافیک و فراوانی تقاضا درمقایسه‌با عرضه می‌داند. وی اضافه می‌کند:

گاهی با وجود نبود ترافیک ممکن است به‌دلایلی مانند محدودیت‌های عبور‌و‌مرور برای پلاک‌های زوج و فرد توازن بین تقاضا و عرضه به‌هم بخورد. در چنین شرایطی، هرچند ترافیک نیست، از یک سو تعداد کاربران راننده کاهش و از سوی دیگر تعداد کاربران مسافر افزایش می‌یابد.

قیمت‌های  کمتر از شرایط عادی

او اشاره می‌کند که برخی مواقع هم قیمت‌ها کمتر از شرایط عادی است:‌

مثل روزهای تعطیل، ساعت‌های خلوت، روزهای خاص مثل روزهای ابتدایی شیوع کرونا براثر کم‌شدن تقاضا قیمت‌ها هم کاهش پیدا می‌کند.
قیمت‌ها باید طوری باشد که رضایت راننده و مسافر را جلب کند. راه‌حل اسنپ برای این موضوع تعیین سقف و کف قیمت است تا هزینه سفر بیشتر یا کمتر از مبلغ مشخص‌شده نباشد. این موضوع درباره‌ی گزینه‌ی «عجله‌ دارم» هم رعایت می‌شود.

اقدامات تشویقی برای راننده‌ها

معاون تجاری اسنپ به اقدامات تشویقی برای راننده‌ها نیز اشاره می‌کند:

از دیگر اقدامات اسنپ برای به‌صرفه‌کردن قیمت‌ها تشویق کاربران راننده‌ای است که فعالیتشان کم شده است. همچنین، برای راننده‌های فعال طرح‌های تشویقی تعیین می‌کنیم تا انگیزه فعالیت آن‌ها را بیشتر کنیم. اسنپ از‌طریق باشگاه رانندگان تلاش می‌کند تا امکانات مختلفی را برای رفاه کاربران راننده در نظر بگیرد؛ مانند طرح‌های تشویقی و تخفیف‌های مختلف که شامل تخفیف خرید قطعات یدکی خودرو، خدمات پزشکی، بسته‌های سلامت و اقلام بهداشتی، کمک‌هزینه‌ی سوخت، وام کمک‌معیشتی برای کرونا و… می‌شود.

مسافران و رانندگان درباره‌ی قیمت‌های تاکسی اینترنتی چه می‌گویند؟

هم رانندگان و هم مسافران از قیمت تاکسی اینترنتی شکایت می‌کنند. آن‌ها گاهی در شبکه‌های اجتماعی تجربه‌های خود را در این زمینه می‌نویسند. راننده‌ها می‌گویند قیمت‌ها با‌توجه‌به مسیرها برایشان نمی‌صرفد؛ موضوعی که در شهرهای کوچک‌تر بیشتر به‌چشم آن‌ها می‌آید.

مسافران هم درآمد راننده‌ها را با مشاغل دیگر مقایسه می‌کنند

آن‌ها با در‌نظر‌گرفتن استهلاک خودرو و هزینه‌ی سوخت و مخارج دیگر می‌گویند تبلیغاتی که درباره‌ی درآمد زیاد راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی می‌شود، درست نیست؛ به‌ویژه با وجود تورمی که روزبه‌روز زندگی را سخت‌تر می‌کند، افزایش‌نیافتن درآمد خود را نشان از این می‌دانند که این شرکت‌ها به‌نفع مسافران و سود خود عمل می‌کنند.

در‌مقابل مسافران هم درآمد راننده‌ها را با مشاغل دیگر مقایسه می‌کنند و می‌گویند کار در تاکسی‌ اینترنتی درآمدی بیشتری از مثلاً معلمی یا کارمندی دارد. بعضی از آن‌ها هزینه‌ی سفر را به‌خصوص در ترافیک و روزهای برفی و بارانی و ساعت‌های شلوغ گران می‌دانند.

تجربه‌ی شما به‌عنوان مسافر یا راننده از قیمت‌های تاکسی‌های اینترنتی چگونه است؟ با‌توجه‌به هزینه‌های دیگر قیمت آن‌ها را به‌صرفه می‌دانید یا نه؟

منبع: زومیت

مسکن
شناسه : 353467
لینک کوتاه :

۳۴ دیدگاه

  1. کدوم احمقی گفته درآمد اسنپ خوبه من روزی هفتصد دارم کار میکنم تازه بچه هم ندارم ولی دقیقا صفرم چرا چون قطعات ماشین جوری گرونه که شانس بیاری صفر میشی وگرنه باید قرض هم کنی تا ماشینتو درست کنی

    1. کرایه های اسنپ بسیار پایین می‌باشد و با توجه به این گرانی های اخیر و مخصوصا گرانی لوازم یدکی و تعمیرات خودرو به هیچ عنوان دیگه برای هیچ راننده ای نمیصرفه تو اسنپ کار کنه چرا که هر چقدر در بیاری تو اسنپ در آخر باید به مبلغی هم از جیبت بزاری روش و بدی برای هزینه تعمیر ماشینت من نمی‌دونم مسئولین تاکسی های اینترنتی چه فکری پیش خودشان میکنند که مثلا قیمت لوازم یدکی نسبت به سال قبل ۳۰۰ درصد افزایش داشته اما اسنپ یا تپسی اومدن نهایتا ۲۰ تا ۳۰% اضافه کردن روی کرایهاشون اون در بعضی از سفرهاشون نه همه سفرها اگر هم میخواهید بگید که اگر نمیصرفه پس چرا رانندها ایستادن و کار میکنند باید خدمتتان عرض کنم که از روی ناچاری و بیکاری هست اگر در کشور ما کار برای همه وجود داشت مطما باشید ۹۰ درصد رانندگان تاکسی های اینترنتی از این شغل میومدند بیرون و میرفتم سر کار دیگه ای اما چون متاسفانه هیچ کاری نیست از روی مجبوری و به ناچار باید تن بدهند به کار کردن در تاکسی های اینترنتی با اون کرایه های ناعادلانشون که فقط به فکر در کردن جیب مدیرانشون هستند اگر واقعا اسنپ و تپسی برای مسافرها دلشون میسوزه که کرایه رو افزایش نمی‌دن اگر راستگو هستند بیان کارمزد و پورسانت خودشان را به ۵% کاهش دهند تا اینجوری برای رانندگان یکم بصرفه و مسافرها هم ناراضی نشوند

      1. متاسفانه سیستم اسنپ باعث فروپاشی خانواده رانندگان است که مجبورند به خاطر مخارج روزانه کار کنند و اگه شانش بیارند ۱۰ روز کار کنند با یه خرابی خودرو همه چیز بر باد میره

    2. اسنپ یک شغل شبکه ای محسوب میشه وباید وقت وهزینه وسرمایه هز خودت باشه واین نوع شغلها صفر تاصدش کلا منفعت که نیست ضرر هست چون راننده زیر مجموعه حساب میشه وبرای جابه جایی مسافر پورسانت به کسی که معرف میده وبه زبان ساده شما فقط یک خر هستید که داره باررو سر بالایی میبره موفق باشید

  2. چرا این نویسنده گیر داده به کرایه مسخره اسنپ فکر کن از کسی زیر میزی میگیره وگرنه مرغ کیلوی ۱۰۰ میوه خدا تومن گوشت همینجوری آخه لاستیک پراید شده ۴ میلیون واتر پمپ شده ۷۰۰ هزار تومان دلقک دنبال چه میگردی

    1. یک راننده اسنپ اگه تمام عمرش هم بکوب کار بکنه نمیتونه یه آپارتمان معمولی در اصفهان بخره .کسی که بازاریه و گردش مالی چند میلیاردی داره و یا کسی که چند تا آپارتمان و مغازه داره و حقوق ثابت دولتی میگیره رو در نظر نمیگیرید بعد گیر میدید به چندرغاز درامد مسافرکشی یک راننده ضعیف که با یک خرابی یا تصادف دود میشه میره تو هوا

  3. سلام بابا ما دلمون به این کار گرمه اگه جمع شود ماهم از نون خوردن می افتیم یادتون نره تاکسیهای انترنتی سفره تاکسی وآژانسارو جمع کرد چون خیلی خیلی گرون میگرفتن

    1. متاسفم برات جمع بشه بهتره تا حمالی کنیم واسه اسنپ و مسافر و مکانیک بر میگردیم اژانس کار میکنیم
      من که ۵ ساله دارم کار میکنم اصلا راضی نیستم فقط مجبورم چون شغل دیگه ای ندارم

  4. سلام اول این که قیمت گزاری پویا که کلا اشتباه انجام شده دوم تاثیر عرضه و تقاضا هم کلا در روز خیلی باشه ۳ ساعت که با توجه به تعداد راننده ها هر راننده مگه چقدر می‌تونه بره بعد میمونه ۲۱ ساعت از این ۲۱ ساعت حداقل ۱ ساعت معطل بعضی مسافرین در مبدا هستند ۲ ساعت سوخت گیری و غذا میمونه ۱۸ که هیچ راننده نمیتونه کامل این ساعت بره بقیه زمان رو باید کرایه های پایین تر از هزینه سوخت رو قبول کنه یعنی مجبوره سوم اینکه گزینه عجله دارم کلا ۳ تومن مبلغ بالا می‌بره در شهرستان که البته تو اکثر سفر ها یه ۵۰۰ تومان هم داره که مسافر های نقدی بیشتر اون پرداخت نمیکنن حالا بماند که اسنپ کمیسیون اون پانصد تومان هم میگیره میشه ۶۰۰ تومان یعنی ۱۰۰ هزینه کمیسیون چهارم روز های تعطیل که واقعا تعطیل کرایه که روز عادی ۲۲ تومان هست میشه ۱۱ یعنی نصف ۳۰ درصد اوقات از نصف هم کمتر میشه پنجم تشویقی که کلا دیگه اسنپ طرح های تشویقی رو ۹۰ درصد حذف کرده من الان یک سال هیچ طرح تشویقی ندیدم سوخت و… ندیدم حتی قبل هم که طرح تشویقی بود بعضاً قیمت رو به تومان می‌نوشتن ولی به ریال به ما پرداخت میکردن وقتی تماس می‌گرفتی پشتیبانی میگفتن اشتباه شده وام کمک معیشتی هم که شما باورت میشه شما برو بانک بگو اسنپ کار میکنم وام میخوام میگه نمیتونی شغلتو ثابت کنی دیگه بقیش بماند در آخر راجب مسافر بعضی از مسافران واقعا به تمام نکات توجه دارند ولی عده بیشتری احساس میکنند مثلا توقف چند دقیقه ای راننده رایگان است یا پول گرفتن از عابر یا خرید از مارکت و…
    احساس میکنند چون راننده اسنپ هست باید رایگان سفر کنند

  5. درود کسانی که این کارمی کنند روز به روز فقیرتر میشن با این گرونی، یک مسافر میزنم بیرون شهر با مسافت مثلا۷۰کیلومتر بعد راننده که به هاشیه شهر می‌ره با چند ساعت الافی باید خالی برگرده فقط به نفع خود شرکت اسنپ و مسافر هست

  6. اسنپ فقط برای مسافر اهمیت میده چون منبع درآمدشون مسافر هست وهیچ توجهی به رانندگان ندارند مثلا وقتی درخواست مسافر را قبول میکنی مسافر بهت میگه از رستوران برای من غذا بگیر بهش میگی من وظیفه ای ندارم ولغو سفر می‌کنی وحتی توی گزارش هم مینویسی دلیل لغوکردن را ولی بعد ازت خسارت میگیرن برای لغو. معترض هم که میشی میگن نباید شما لغو میکردی نمیدونم دم خروسشون را قبول کنیم یا قسم حضرت عباسشون راوخیلی مسائل دیگه …..واقعا کاری هست که ماشین را ازبین میبره،

    1. من توی ساوه اسنپ کار میکنم و یه روز۲ تا ۴ ساعت دایم کار کردم و بعدش حساب کردم شد ۳۵۰ هزار تومن و در ماه میشه تقریبا ۱۱ میلیون. ایا به نظر شما یه نفر و یه ماشین میصرفه که ؟؟ نه والا

  7. با درود به همه عزیزان به جرات میگم کار کردن تو اسنپ حمالی برای مسافر و اسنپ میباشد تو رو خدا یه کم فعالیت رو تو اسنپ کم کنیم تا قیمتهاشو تغییر بده بابا از چی میترسید بریم تو اژانس یا توی خیابون کار کنیم بهتر در میاد کرایه تاکسی ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده اسنپ چقدر

  8. باسلام قیمت گزاری اسنپ تپسی اولا این ۲کمپانی برده داری سر اینکه چه کسی ارزان‌تر مسافر جابجا کنه رقابت داره راننده هرچی شد به جهنم میدونن که اجباری آمده کارمیکنه بابت تعین کرایه هم نقشه های مسیر هوایی هستن زمان ومسیر حرکت کلا اشتباه محاسبه میشه پراید هواپیما درنظر گرفتن بااینکه موشک هم باشی مسیر زمینی خیلی فرق داره با هوایی درهر دو طرف خود اسنپ وتپسی درصد خودشان برمیدارن سود اصلی برای آنهاست

  9. ۱)حق کمیسیون در شهرهای بزرگ بین ۱۷ تا ۱۹ درصده که هم زیاده هم حرامه، چون هیچکدام از راننده ها رضایت قلبی ندارن.
    ۲)پول بنزین چی شد؟
    کی خورد و کی بالا میکشه ؟ اینم حرامه چون بادروغ و تطمیع اولش دادن بعد کم کم مثل شیر سماور قطع شد.
    ۳)راننده اسنپ برای سوار کردن مسافر اگر چند دقیقه جایی توقف کنه که پلیس آیه نازل کرده توقف ممنوعه جریمه میکنه و چون به راننده اخطار و تذکر نمیده و روح راننده خبر نداره اینم حرامه.
    ۴)کلا اگر دونه دونه نام ببرم همش حرامه و مال حرام برکت نداره و وارد زندگی راننده و مسافر و کارمند اسنپ و مسئولین اسنپ و…. تا به بالا حرام اندر حرام.
    به برکت جمهوری اسلامی.
    اگر مسلمونی یه حرکتی بزن مسئول با غیرت…

  10. اصلا عادلانه نیست.یگی از گزینه های قیمت گذاری فاصله بین مبدا و مقصد است.که در اپلیکیشن مسافر فاصله مبدا و مقصد کمتر از چیزی که هست میزنه.مثلا اگه فاصله واقعی مبدا یا مقصدی ۴۰ کیلومتر باشد برنامه ۳۵ کیلومتر یا ختی کمتر میزنه.بنابر این هزینه سفر کمتر حساب میشود

  11. ۱-استهلاک ماشین زیاده

    ۲-کمیته انظباطی بدون اعلام مورد تخلف که در اکثر موارد به طور سهوی انجام میشه حساب رو مسدود میکنه وهیچ مرجع معینی هم جهت استماع توضیحات راننده قربانی وجود ندارد
    ۳-دفاتر اسنپ در مورد خیلی از سوالات مطروحه رانندگان جواب قانع کننده ای ندارند
    ۴-خیلی وقته بنزین واریز نشده
    ۵-بسیاری از مسافران بدون تامل و در نظر گرفتن کیفیت گزینه ها امتیاز میدهند

  12. من کارام جور بشه هرگز برای این کرایه کم و اون هم ۲۰ درصد کمیسیون در اسنپ فعالیت نمیکنم.
    و یقینا اسنپ رانندگان رو از گوشیم پاک میکنم

  13. نه به اسنپ… واقعا دارن از راننده سواستفاده میکنن.
    من حساب کتاب کردم که روزی ۸ ساعت خودت و ماشینت در ماه مثلا در شهر ساوه در میاد ۱۱ میلیون. واقعا این افتضاحه…

  14. باسلام.اگر واقعا این نظرات توسطمدیران اسنپ خونده میشه سوال من اینه من یه مدته تمام نظر سنجی ها و کامنتهای راننده های اسنپ رو تو اینستا و توی سایتها که خوندم حتی یک نفر هم راضی نیست البته از راننده ها.منتظر چی هستید پس؟باید بهتون وحی بشه که کرایه ها رو عادلانه کنید؟نظر راننده ها براتون مهمه واقعا؟والا به نظر منکه اصلا براتون اهمیت نداره چون شما در هر شرایطی کمسیون خودتون رو میگیرید و کاری با ضرر راننده ندارید.چون میدونید راننده مجبوره سلامتی قطعاتش رو نقدی بفروشه تا فعلا بگذرونه و گرنه ماکه تا حالا از خرج عقب بودیم .هر روز هم بدتر میشه.خودم شخصا بالای صد مرتبه با پشتیبانی تماس گرفتم و نسبت به کرایه ها که شبیه توهین هست اعتراض کردم.کو گوش شنوا؟

  15. وقتی اسنپی کرایه رو کم می‌کنه واسه مسافر و میگه من با تاکسی تلفنی فرق دارم پس چطوریه که کمیسیون رو از راننده ۲۰ درصد میگیره در صورتی که راننده حتی واسه دستشویی هم باید بچرخد همش بی انصافیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا