هفته نوسانی بازار به پایان رسید؛

بورس در سه راهی قرار گرفت!

معاملات این هفته بازار سهام با نوسان همراه بود. با توجه به شرایط موجود برای پیش بینی بورس با تقابل سه دیدگاه روبرو هستیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  شرایط معاملات بورس در روز سه شنبه نسبت به روزهای گذشته بهتر بود. همانگونه که در گزارش پیش بینی بورس ابتدای هفته اشاره شده بود، انتظار می‌رفت که بازار شرایط الاکلنگی را تجربه کند.

معاملات این روزهای بورس به خوبی نشان می‌دهد که از سمتی خریداران دلایل محکم و خوبی برای خرید سهام دارند. از سمت دیگر نیز فروشندگان همچنان ابهامات و مسائلی را پیش پای خود می‌بینند و ترجیح می‌دهند فعلا در سمت خود باقی بمانند.

هم صعود بورس دلیل دارد هم اصلاح آن

طی ماه‌های گذشته محرک‌های صعودی بورس تهران کم نبوده است. از مهم‌ترین آنها می‌توان به ثبات قیمت دلار در بالای کانال ۵۰ هزار تومان، ثبات در انتظارات تورمی، انتشار آمارهای مختلف از وضعیت تورمی کشور، گزارش‌های سالانه و فصلی مناسب از سمت شرکت‌ها، نزدیکی به فصل مجامع و… اشاره کرد.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند اصلاح بازار سهام دور از انتظار نبود. یکی از دلایل اصلی آن رشد اخیر بورس بود. در این شرایط بازار به اصلاح خود ادامه خواهد داد. اما نکته مهم این است که در صورت اخبار قطعی از گشایش سیاسی نمی‌توان اثر آن را بر بازار سرمایه منفی ارزیابی کرد. این اتفاق می‌تواند فشار نرخ بهره، کسری بودجه و قانونگذاری دستوری در بازار سهام را کمتر کند که در نتیجه زمینه مناسبی را برای صادرکنندگان کشور ایجاد خواهد کرد.

یکی دیگر از خبرهای مهم صحبت‌های دبیر کل اوپک بود. هیثم الغیص، دبیرکل اوپک ضمن استقبال از بازگشت کامل ایران به بازارهای جهانی نفت و سرمایه‌گذاری‌های این کشور در صنایع بالادست و پایین‌دست، تاکید کرد که ما مشتاقانه منتظر بازگشت کامل ایران به بازارهای جهانی نفت خام هستیم.

این موضوع هم می‌تواند در کنار موضوع آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده و سایر گشایش‌های سیاسی امیدواری زیادی در بازار ایجاد کند.

ریسک‌های بیرونی همچنان بازار را تهدید می‌کند

در عین حال برخی کارشناسان معتقدند راه به همین سادگی‌ها هم برای صعود هموار نیست. در این‌باره، وحید جعفری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با فارس گفت: به‌طور کلی بورس تهران طی روزهای پس از شوکی که در اوایل اردیبهشت‌ماه تجربه کرد، هنوز نتوانسته به مسیر صعودی قدرتمند خود بازگردد. دلیل این موضوع، نیاز به استراحت بیشتر پس از رشدهای قدرتمند ماه‌های گذشته بوده است.

وی ادامه داد: روند صعودی قدرتمندی که از ابتدای اسفند‌ماه سال گذشته شروع شده بود توانست بخش قابل‌توجهی از جاماندگی بازار سهام نسبت به بازارهای موازی را جبران کند و قیمت بسیاری از نمادها رشد خوبی را تجربه کردند.

جعفری با اشاره به ریسک‌های موجود بر بازار سرمایه تصریح کرد: برخی مسائل همچون دخالت‌های ادامه‌دار در روند بازار، سیاست جمع‌آوری نقدینگی توسط برخی سیاست‌ها همچون ثبت‌نام برای خودرو و پیش‌فروش‌های سنگین موجب شده است که در برخی روزها، شوک‌های منفی و هیجانی نسبتا شدیدی را نیز تجربه کنیم.

پیش بینی بورس؛ صعود می کند یا اصلاح و یا هر دو؟!

از سوی دیگر علی فراقی کارشناس بازار سرمایه معتقد است در قدم اول به این موضوع اشاره کرد که باید صرفا با بازار همراه بود و به فکر مقابله با بازار نبود. زیرا اولین پارامتر و هدف یک فعال در بازار سرمایه کسب سود است تا بهترین بهره‌برداری را از یک بازار داشت.

 حال سمت‌و‌سویی که این افراد در بازار دارند صحیح است. ولی این دست از فعالان بر این موضوع پافشاری می‌کنند و در مواردی که شاهد رفتارهای مختلفی از سیاستگذاران و فعالان نسبتا بزرگ یا به اصطلاح، بازارگردانان هستیم. نباید زمانی را صرف انتقاد و اعتراض به شیوه غلط آنها داشت و صرفا باید قسمت خود را از بازار دریافت کرد و توجهی به آن نداشت.

فراقی در ادامه افزود: البته باید حق را به فعالانی داد که در قسمت اول هستند. چرا که شاید ما بازارهای مختلفی را در کشور داشته باشیم که امکان فعالیت در آنها می‌تواند سودآور باشد. ولی برخی بازارها رسالت بالاتری از دیگر بازارها دارند و با توجه به سیستمی که دارا هستند بسیار می‌توانند تاثیرگذارتر و سازنده‌تر در یک اقتصاد باشند.

پس اگر در سازوکار و پویایی این بازارها تصمیمات صحیحی اتخاذ شود یا حتی از گرفتن تصمیمات غلط پرهیز شود، می‌توانیم به غیر از سود رساندن ریالی در جامعه شاهد سودآوری‌های اجتماعی، اقتصادی و… باشیم.

تحلیل تکنیکالی شاخص بورس تهران

شاخص بورس تهران همچنان بر مفروضات قبلی خود پابرجاست. همچنین از منظر تکنیکالی اتفاق خاصی در بازار رخ نداده است.

شاخص بورس تهران با وجود اینکه همچنان در مسیر صعودی قرار دارد، اما در محدوده ۲.۳ میلیون واحدی ایستاده است. در حقیقت شاخص به دنبال انگیزه برای رسیدن به اهداف و ارقام بالاتر است. اما چهارشنبه را شاید بتوان به‌عنوان آخرین روز جدی بازار مطرح کرد. چرا که هفته آینده و با تعطیلات روزهای یکشنبه و دوشنبه عملا روز شنبه برای بازار سرمایه بین‌تعطیلی طولانی‌مدتی قرار خواهد گرفت. ممکن است اهالی بازار تمام خرید یا فروش‌های خود را به بعد از تعطیلات موکول کنند تا ریسک تعطیلات و خبرهای این روزها را نداشته باشند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 353730
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. در بورس سرمایه سهامداران بجای حفظ ارزش طی سه سال اخیر بی ارزش بی ارزش شده است بخاطر منفی کردن بازار و سرمایه سهامداران و رشد قیمت کالاها بین ۱۰ تا ۳۰ برابری در مدت ۳ سال اخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا