این درخت ۸۰۰ ساله در فهرست آثار ملی قرار گرفت

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نایین گفت: بر اساس برآورد‌های کارشناسی صورت گرفته این درخت بیش از ۸۰۰ سال قدمت داشته و به عنوان کهنسال‌ترین درخت پسته ایران محسوب می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمود مدنیان رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نایین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نایین اظهار کرد: با پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نایین به عنوان متولی ثبت آثار تاریخی و طبیعی، مشاوره و مساعدت کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی، درخت پسته کهنسال نایین به عنوان اولین و تنها اثر طبیعی این شهرستان در فهرست آثار ملی طبیعی ایران به ثبت رسید.

وی افزود: بر اساس برآورد‌های کارشناسی صورت گرفته این درخت بیش از ۸۰۰ سال قدمت داشته و به عنوان کهنسال‌ترین درخت پسته ایران محسوب می‌شود.

مدنیان با اشاره به اینکه درخت کهن هنوز هم  پسته می‌دهد، بیان کرد: این درخت با ۶ متر ارتفاع در مزرعه حنفش محمدیه قرار داشته و بالغ بر ۷ متر از محیط اطراف خود را پوشانده است که به لحاظ شرایط آب و هوایی و خاک از درختان بومی منطقه محسوب می‌شود.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نایین با بیان اینکه برای ثبت این درخت پسته بیش از دو سال پیگیری کرده‌ایم، گفت: بر اساس مواد ۵۵۸ تا ۵۶۴ قانون مجازات اسلامی این اثر طبیعی تحت حفاظت و حمایت قانونی این اداره قرار داشته و هرگونه اقدامی که باعث ضرر و زیان به آن گردد، پیگرد قانونی خواهد داشت.

وی ادامه داد: تمامی اراضی اطراف این درخت مالکیت خصوصی دارد و آزادسازی اراضی برای توسعه گردشگری و حفظ و نگهداری این درخت کهنسال از برنامه‌های این اداره با همکاری حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی شهرستان است.

مدنیان در پایان تأکید کرد: کهن‌سال‌ترین درخت پسته کشور با شماره ۱۱۰۹ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و امید است ثبت این اثر گامی شایسته در جهت حفظ، احیاء و معرفی میراث طبیعی این شهرستان باشد./فارس

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 353960
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا