یارانه هزار میلیارد تومانی دولت به مسافرین خارجی

یارانه سوختی که دولت به هواپیما می‌دهد سالانه به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و تنها کم تر از ۵ درصد قیمت واقعی سوخت پرداخت می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، هدفمندی و هوشمندسازی یارانه‌ها از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که توسط دولتمردان پیگیری می‌شود. اما ملاحظات اجتماعی عمدتاً دست دولت‌ها را برای اصلاح قیمت بنزین و به طور کلی یارانه انرژی می‌بندد.


ضمن اینکه تجربه تلخ آبان‌ماه سال ۹۸ نیز ملاحظات و حساسیت‌های اصلاح قیمت بنزین را دو چندان کرده است.

یارانه ۲۰ هزار میلیارد  تومانی سوخت جت

در حال حاضر قیمت سوخت جت لیتری ۶۰۰ تومان است. درحالی که طبق آمار بورس انرژی، سوخت جت با میانگین قیمت لیتری ۱۳,۴۰۰ تومان قیمت‌گذاری و صادر می‌شود.

به طور میانگین روزانه حدود ۴ الی ۴.۵ میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف می‌شود که معادل سالانه رقم ۱.۶۵ میلیارد لیتر است.

در نتیجه سالانه رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان، یارانه سوخت جت به ۴ درصد از پردرآمدهای جامعه داده می‌شود که از ناوگان هوایی برای سفرهای کاری و تفریحی خود استفاده می‌کنند. در حالی که اقشار متوسط و ضعیف چندان بهره‌ای از این یارانه ندارند.

یارانه برای مسافرین خارج از کشور

بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با مهر، درباره اعطای سوخت یارانه‌ای به هواپیماها گفت: اصلاً منطقی و منصفانه نیست که سالانه ۱.۲ میلیارد دلار یارانه سوخت پنهان به هواپیماها بدهیم. یارانه ای که عمدتاً هم به مصرف اقشار مرفه جامعه می‌رسد و این یارانه به هدف یعنی به جیب اقشار ضعیف جامعه نمی‌رود.

وی در ادامه بیان کرد: اما صنعت هواپیمایی کشور به دلیل تحریم‌ها با فرسودگی مواجهه است. دولت ناچار به حمایت از این صنعت است و یکی از حمایت‌های دولت هم اعطای سوخت یارانه‌ای به هواپیماها است.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ درصد پروازها به کشورهای خارجی است. در واقع به این صورت در حال تخصیص سوخت به خارجی‌ها هستیم و ارز را از کشور خارج می‌کنیم.

رحیمی در ادامه با بیان اینکه اما هم اکنون امکان اینکه جلوی این موضوع را بگیرم وجود ندارد بیان کرد: در فرآیند تصویب بودجه ۱۴۰۲ نیز برخی از نمایندگان پیشنهاد دادند که اعطای سوخت یارانه‌ای به هواپیماها متوقف شود ولی رأی نیاورد و به تصویب نرسید.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: این حمایت در غالب سوخت یارانه‌ ای به صنایع حمایت کمی هم نیست ولی دولت در صورت حذف این یارانه سوخت باید تن به افزایش چند برابری بلیط هواپیما بدهد که باز هم شرایط را بدتر می‌کند. باید شرایطی را فراهم کنیم که هزینه‌های سازمان هواپیمایی پایین بیاید.

رحیمی گفت: به عنوان مثال هزینه نگهداری و هزینه تعمیر هواپیماها با چندین برابر قیمت در حال انجام است که ناشی از تحریم‌ها است. اگر این شرایط ترمیم شود می‌توان زمینه حذف سوخت یارانه‌ ای هواپیماها را به وجود آورد.

مسکن
شناسه : 354464
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا