عوامل تعیین کننده بازار سهام کدام است؟؛

بورس به اغما می‌رود؟

بورس این روزها تحت تاثیر متغیرهای زیادی قرار دارد که عوامل سیاسی مهم‌ترین موضوع برای پیش بینی بورس محسوب می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در هفته اخیر روند شاخص کل بورس در مجموع صعودی بود و خروج پول حقیقی نیز کاهش یافت. با این حال به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران همچنان جانب احتیاط را در پیش گرفته‌اند.

در رابطه با پیش‌بینی بورس هفته جاری باید گفت پس از گذراندن هفته گذشته که نیمه‌تعطیل بود انتظار‌ها بر افزایش ارزش معاملات است. هفته گذشته، ارزش معاملات با ثبت میانگین ۶ تا ۷ هزار میلیاردی، کمترین میانگین خود در ۸ ماهه گذشته را ثبت کرد.

همچنین با آنکه در دو روز از سه روز کاری هفته شاهد ورود پول به بورس بودیم، اما در مجموع تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد نیز در مجموع نزولی بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر ۷ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۱۰ هزار و ۲۶۵ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۲۶ درصدی داشته است.

سایه رکود بر سر بورس

یکی از عوامل رکود نسبی معاملات بورس تعطیلی میان‌هفته بود. تعطیلاتی که نه تنها در بازار سهام، بلکه در دیگر بازارها هم رکود ایجاد کرد. اما این اولین هفته رکودی بازار سهام نیست. بورس در ۵ هفته اخیر با کاهش ارزش معاملات روبه‌رو بوده است. بنابراین حجم پایین معاملات مساله بازار است که تبدیل به مشکلی مزمن شده است.

در عین حال ناظران معتقدند در هفته پیش‌رو بازار رو به بالا حرکت خواهد کرد و با مثبت شدن روند بازار حجم معاملات بهبود خواهد یافت و پول حقیقی نیز وارد خواهد شد.

برخی نیز به موعد خارج شدن پول‌های بلوکه‌شده پیش‌فروش خودرو اشاره می‌کنند و معتقدند بخشی از این پول‌ها به بورس خواهد آمد و موتور محرک بازار می‌شود.

از سوی دیگر انتظار می‌رود در نزدیکی فصل مجامع فروش در بازار سهام روند نزولی پیدا کند. بنابراین در محافل بورسی، انتظارات نسبت به روند بازار در هفته پیش رو مثبت است.

سیگنال‌های سیاسی و پیش بینی بورس

نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: برای اینکه بدانیم در بازارهای مالی  همانند بورس چه در پیش است، باید سیاست‌های کلان و وضعیت اقتصاد را مورد بررسی قرار دهیم تا چشم‌انداز بهتری داشته باشیم. وی می‌افزاید: در حال حاضر اگر تکه‌های پازل را کنار هم قرار دهیم متوجه خواهیم شد که تکه‌ها ما را به سمت به نتیجه رسیدن برجام یا یک توافق مشابه سوق می‌دهد. تکه های این پازل می‌تواند از قبیل صلح با عربستان، آزاد کردن و تبادل زندانی‌ها، تغییر دبیر شورای عالی امنیت و … باشد.

رجایی تصریح می‌کند: اما باید توجه داشت از حدود چند هفته دیگر رقبای ریاست‌جمهوری آمریکا با هم به رقابت انتخاباتی خواهند پیوست. بدون شک گروه جمهوریخواه نشان داده چالش‌های جدی با سیاست‌های فعلی کشور ما خواهد داشت.

اثر اخبار توافق زودگذر است

این کارشناس می‌افزود: اینکه برجام به نتیجه برسد یا توافقی با آمریکا شود صرفا نگاه چندهفته‌ای است. در صورتی که این موضوع رخ دهد، می‌تواند باعث کاهش قیمت دلار، طلا، سکه و بورس شود.

 اما در دید بلند‌مدت ما دچار چالش‌ها و ناثباتی‌های انتخاباتی خواهیم بود که همین باعث به وجود آمدن انتظارات می‌شود. پس اگر چشم‌انداز برجامی باشد در نوسانات مقطعی به ضرر بورس است که می‌تواند باعث کاهش شاخص کل شود.

رکود به بورس باز می‌گردد؟

وی می‌گوید: به‌طور قطع باید عوامل تقاضا را بشناسیم. در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که می‌توان بیان کرد وارد یک اصلاح زمانی شده باشیم. یعنی بورس دو روز سبز و دو روز قرمز است و تا زمانی که تغییری در متغیرهای کلان رخ ندهد وضعیت به همین شکل خواهد بود.

بررسی تکنیکالی شاخص کل

شاخص بورس تهران این روزها آن‌قدر بی‌رمق عمل می‌کند که به گفته فعالان بازار سرمایه کسی پیشقدم خرید یا فروش نمی‌شود. در حقیقت فعالان بازار سهام در انتظار یک خبر یا اتفاق هستند تا بازار را به حرکت درآورند.

باتوجه ‌به جمیع اتفاق‌ها و حواشی بازار سرمایه، شاخص بورس تهران از منظر تکنیکالی همچنان بر مفروضات گذشته خود پابرجاست. تا اینکه بخواهد در هفته پایانی خردادماه بازار مسیر صعودی را در پیش گیرد و به این اغما خاتمه دهد.

 

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 355202
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. خیلی وقته به اغما رفته اما میخوان با دوز و کلک و دستکاری تابلو و رنگهای تابلو سرمایه های مردم بیچاره رو جهت جبران کسری بودجه و پرداخت حقوق کشویان و لشگریانشون از دستشون در بیارند اما دیگه موفق نمیشید چون مردم دیگه هوشیار شدن و دست شما رو خوندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا