عضو کمیسیون کشاورزی مجلس پاسخ داد؛

چرا قیمت خرید تضمینی گندم بیشتر از گندم وارداتی است

دولتی ها با این استدلال که گندم وارداتی ارزان تر از قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومانی است، از اصلاح این نرخ امتناع کردند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت دلیل آنکه هزینه واردات گندم کم تر از قیمت خرید تضمینی گندم است، تفاوت در نرخ دلار محاسباتی است.

عباسی همچنین بیان کرد: در مجلس یازدهم در راستای تعیین قیمت محصولات اساسی کشاورزی قانون اصلاح و شورای قیمت گذاری تشکیل شد. این موضوع اتفاق خوبی محسوب می‌شود و خود کشاورزان و تولیدکنندگان در شورا حضور دارند.

این شورا پیش از آغاز فصل کشت نرخ محصولات و نرخ خرید تضمینی گندم را تعیین می‌کنند و ریاست آن بر عهده وزیر جهاد کشاورزی است.

اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم به نتیجه نرسید

این نماینده مجلس ادامه داد: در سال زراعی جاری دولت قیمت را در شهریور ۱۴۰۱ اعلام کرد. هرچند که با تاخیر بود اما میزان آن مناسب بود.

متاسفانه پس از فصل کشت هزینه نهاده‌های تولید و نرخ ارز افزایش پیدا کرد که نیاز به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم را بیشتر کرد.

طی بهمن ماه سال گذشته در نشست شورای قیمت گذاری مباحثی مطرح شد، اما نتیجه ای حاصل نشد.

چرا قیمت وارداتی گندم کم تر از قیمت تضمینی است؟

 دولت قیمت گندم وارداتی را با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می‌کند. درحالی که قیمت دلار در بازار بیش از این قیمت‌ها است. باید توجه داشت کشاورزان بر مبنای ارز آزاد هزینه تولید و کارگر را پرداخت می‌کند.

قیمت گندم چگونه تعیین می‌شود؟

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: یکی از معیارهای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در شورای قیمت گذاری تورم سالانه، قیمت جهانی و قیمت کشور همسایه است. بر اساس آنها نیاز بود قیمت گندم اصلاح شود.

کشاورزان از نرخ اعلامی ۱۵ هزار تومانی گندم رضایت ندارند و بخشی از این نرخ مربوط به نهاده‌های تولید و مشوق تحویل به دولت است.

پیشنهاد مجلس برای قیمت خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار تومان بود

عباسی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی، قیمت تضمینی گندم ۱۷ هزار تومانی را پیشنهاد داد. اما بعید است که این قیمت اعلام . اکنون که قیمت خرید گندم اصلاح نشده باید مطالبات کشاورزان گندم کار طی ۲۴ ساعت پرداخت شود.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 355589
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

    1. توی همین فکر غلط باشید. همه کشورهای همسایه ایران. دارند بیش از پنجاه درصد گندم تولیدی ایران را با نرخ سی هزار تومان توسط دلالان و قاچاق بر ضد انقلاب خریداری و از کشور خارج می‌کنند.در بحث قیمت و خرید گندم اگر دولت محترم و دست اندر کاران مربوطه درست عمل می‌کردند. تا الان می‌بایست بیش از ۱۵ میلیون تن گندم تحویل انبارهای دولت میشد.که نشده. نمی‌دانم چرا؟ یا نادانسته نمی‌دانند. یا عامدانه دارند خیانت می‌کنند. یا دست رانت خواران واردات گندم در کار هست. از رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور محترم عاجزانه تقاضا دارم. دستور دهند که بسرعت به این مسئله ورود کنند. وگرنه همین پنج میلیون تن گندمی هم که خریداری شده حتما توسط واسطه و دلال و قاچاق از کشور خارج خواهد شد. اونوقت باید برویم از امارات گندمهائی بی کیفیت که بیش از ده سال در انبارهای استراتژیک آمریکا از رده خارج شده. را با نرخ شصت سنت( سی هزار تومان خریداری وبا احتساب هزینه های حمل کشتی. بارگیری و حمل مجدد)و پرت که حداقل چهل هزارتومان به ازای هر کیلو برای دولت محترم تمام می‌شود وارد کنیم. بعدشم کل مردم را مریض کنیم. با نان بی کیفیت. شما را به خدا قسم میدهم که عجله کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا