شهرداری نیم میلیون مسکن در تهران می سازد

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران سیاست‌های شهرداری پایتخت در قرارگاه جهادی مسکن که منجر به 36 تفاهم‌نامه برای ساخت ۵۵۰هزار واحد مسکونی شده را تشریح کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره جزئیات تفاهم‌نامه ساخت ۵۵۰هزار واحد مسکونی گفت: به دنبال دستور شهردار تهران در تاریخ ۱۱بهمن ۱۴۰۰ قرارگاه جهادی مسکن ایجاد شد.

وی‌ با تاکید بر اینکه رفع موانع تولید مسکن مهم‌ترین موضوع در دستورکار قرارگاه مسکن است، عنوان کرد: عمده موضوعات مورد بحث و تمرکز قرارگاه مسکن بر شناسایی گلوگاه‌های حوزه ساخت و مرتفع کردن آن‌هاست.

هدایت با اشاره به اقدامات تسهیل‌گرایانه شهرداری در فرآیند ساخت‌وساز افزود: زمان بررسی بعضی پرونده‌ها در کمیسیون‌ها تا سه سال به طول می‌انجامید اما اکنون در مسیر تسهیل‌گری قرار گرفته‌اند و این مدت زمان به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

بارگذاری مسکن در اراضی بلا‌استفاده

مدیرعامل سازمان نوسازی ادامه داد: در قرارگاه جهادی مسکن ظرفیت‌های کلان ساخت مسکن مانند بارگذاری مسکن در اراضی بلا‌استفاده، راکد و اراضی که سازمان‌ها مالک آن هستند، باتوجه به طرح جامع ‌‌و تفصیلی شناسایی و با طرف مقابل مذاکراتی انجام شده و تفاهم‌نامه‌هایی منعقد می‌شود.

هدایت با تاکید‌ بر اینکه در خصوص این تفاهمات هیچ‌گونه تزریق نقدینگی و حمایت مالی از سوی شهرداری تهران صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: بسیاری از این دستگاه‌ها خودشان پتانسیل‌هایی برای ساخت‌وساز دارند. توقف در روند صدور پروانه و مجوزهای قانونی آن‌ها را برای ساخت مسکن با تردید و چالش مواجه کرده است. البته بخشی از انگیزه مشارکت این دستگاه‌ها به نیاز کارکنان شان برای ساخت مسکن باز می‌گردد.

به گفته وی فرآیند تسهیل‌گری شهرداری موجب شده هرکدام از دستگاه‌ها که شرایط نامبرده را دارند پای‌کار ساخت مسکن باشند.

انبوه‌سازی روند مضاعفی بر شتاب‌گیری ساخت مسکن دارد

مدیرعامل سازمان نوسازی با تاکید بر اینکه انبوه‌سازی روند مضاعفی بر شتاب‌گیری ساخت مسکن دارد گفت: ساخت مسکن در مقیاس انبوه با توجه به اینکه هدایت نقدینگی به سمت مسکن را دارد‌‌ می‌تواند واحدهایی را در اختیار کارکنان آن دستگاه قراردهد و این ‌اتفاق مبارکی است.

وی خاطرنشان کرد: هیچگونه امتیاز و رانتی در این موضوع وجود ندارد و شهرداری صرفا نقش تسهیل‌گری داشته و برای افزایش ساخت و ساز در شهر تهران انگیزه مضاعف ایجاد می‌کند.

هدایت با بیان اینکه بخش دیگری از تفاهم با دستگاه‌ها ناشی از تفاهم با نیروهای مسلح است ادامه داد: براساس قانون خروج پادگان‌ها و اماکن نظامی و نیروهای مسلح که موظف بودند سالیان گذشته از شهر خارج شوند. به دلایل مختلف پیگیری در این خصوص صورت نگرفته است. برخی از این اراضی تحت تملک دستگاه‌های نظامی، مانند پادگان جی معارضین شبکه‌های بزرگراهی یادگار امام بودند که در دوره اخیر با تلاش مدیریت شهری تفاهم لازم با آنها انجام شده است.

بهبود سرانه‌های شهری به نفع شهروندان صورت گرفته

مدیرعامل سازمان نوسازی با اشاره به تلاش برای جایگزینی بوستان‌ها و مراکز خدمات شهری در عوض خروج اماکن نظامی از تهران تاکید کرد: در برخی از این قبیل تفاهم‌نامه‌ها بهبود سرانه‌های شهری به نفع شهروندان صورت گرفته که تغییر کاربری بخشی از پادگان ۰۶ و دوشان‌تپه مصداق این امر است.

هدایت اذعان کرد: در دوره ششم مدیریت شهری برای هر دستگاه، ارگان یا سرمایه‌گذار بخش خصوصی که اشتیاق به ساخت مسکن دارد و در فرایند صدور مجوزهای ساخت و ساز دچار چالش شده، فرصتی برای حل این چالش‌ها ایجاد شده است. مدیریت ششم شهری تفاهم با دستگاه‌ها و تسهیل‌گری ساخت مسکن را امتیاز انحصاری هیچ نهاد و ارگانی نمی‌داند و برای تحقق هدف‌گذاری ساخت ۱۸۰هزار واحد مسکونی در سال تلاش می‌کند.

منبع: فارس

مسکن
شناسه : 356026
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا