جنجال دنا به شورای رقابت رسید؛

پرسش روز: قیمت دنا فروخته شده در سامانه یکپارچه خودرو چند؟

همزمان با ارسال دعوت نامه ایران خودرو برای تکمیل وجه خریداران دنا در سامانه یکپارچه، قیمت اعلام شده با حاشیه‌های فراوانی همراه شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، طی چند روز گذشته در خصوص قیمت دناهای فروخته شده در سامانه یکپارچه خودرو که به مرحله تکمیل وجه رسیده‌اند، حاشیه‌های فراوانی ایجاد شده‌است.

به‌ دنبال تغییر قیمت ۲۸ محصول ایران خودرو با توجه به افزوده شدن استانداردهای اجباری، در ظاهر دعوتنامه‌هایی که برای برخی مشتریان ارسال شده با کم و زیاد کردن قیمت‌ها، مدل بالاتر فاکتور شده است.

دنا پلاس یا دنا پلاس توربو؟

بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، قیمت خودروی دناپلاس حدود ۲۸۱ میلیون تومان تعیین شده بود. پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت‌ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که حدود ۴۴ میلیون تومان از قیمت این خودرو کاسته شود. در نتیجه قیمت نهایی این خودرو در حدود ۲۳۸ میلیون تومان فاکتور شود.

از سوی دیگر قیمت دناپلاس توربو بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، حدود ۳۹۱ میلیون تومان تعیین شده بود. پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت‌ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که حدود ۱۸ میلیون تومان تومان به قیمت این خودرو افزوده شود. بنابراین قیمت نهایی این خودرو ۴۰۸ میلیون تومان می‌شود.

طبق اعلام مشتریان دناپلاس در سامانه یکپارچه خودرو، ایران‌خودرو برای مشتریان دناپلاس (معمولی) دعوتنامه برای تکمیل وجه ارسال کرده است. اما به‌جای آنکه حدود ۴۳ میلیون تومان را کاسته و مابه‌التفاوت قیمت نهایی با مبلغ پرداختی اولیه را مطالبه کند. از قیمت دناپلاس توربو که قیمت آن حدود ۳۹۰ میلیون تومان است. ۴۳ میلیون کم‌کرده و به جای قیمت دناپلاس برای مشتری فاکتور کرده است.

قیمت دنا پلاس در سامانه یکپارچه چند؟

با یک حساب ساده می‌توان گفت: پس از اصلاح قیمت دناپلاس توسط شورای رقابت، قیمت این محصول حدود ۲۳۸ میلیون تومان خواهد بود. با توجه به ۱۳۳ میلیون تومان پرداختی مشتریان، اکنون بایستی حدوداً ۱۰۵ دیگر واریز کنند.

اما در دعوتنامه ارسالی، قیمت نهایی فاکتور حدود ۳۷۴ میلیون تومان و مبلغ پرداختی (مابه‌التفاوت برای تکمیل وجه) حدود ۲۴۱ میلیون تومان اعلام شده است.

فرمول مدنظر ایران خودرو برای قیمت دناپلاس چیست؟

در ابتدا ایران‌خودرو به اعلام این موضوع بسنده کرد که “قیمت‌ها منطبق بر مصوبه شورای رقابت بوده و تنها میزان افزایش یا کاهش بر مبنای قیمت محصول پایه است.”

اما پس از آن در اطلاعیه‌ای، موضوع پیش آمده را ناشی از یک اشتباه در کد محصول اعلام کرده است. ایران خودرو معتقد است که مشتریان قیمت محصولی را مدنظر قرار داده‌اند که از مهر ماه سال گذشته متوقف شده و آپشن کمتری دارد.

در اطلاعیه مذکور قید شده است:

“تولید محصول دناپلاس با کد ۷۰۴۰۸ از زمان آغاز تولید تاکنون به صورت مستمر ادامه داشته است. طبق مصوبه ۵۴۷ شورای رقابت به بهای کارخانه‌ای ۳۹۰ میلیون تومان به عنوان محصول پایه و مبنای قیمت‌گذاری درنظر گرفته شده است. بر همین اساس و طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت دناپلاس با کد ۷۰۳۲۳ به میزان ۴۳.۸ میلیون تومان کم‌تر از قیمت محصول مبنا، به قیمت ۳۴۷ میلیون تومان تعیین نرخ شده است.

خودروی دناپلاس را اشتباهی انتخاب کردید

 ایران خودرو علت سوء برداشت مشتریان سامانه یکپارچه خودرو را مبنا قرار دادن محصول دناپلاس با کد ٧٠٣١٧ برای قیمت‌گذاری دناپلاس با کد ۷۰۳۲۳ دانسته است.

در این اطلاعیه تاکید می‌شود که تولید محصول ٧٠٣١٧ از مهر سال ١۴٠١ متوقف شده است. آخرین تولیدهای این محصول در نیمه اول سال ١۴٠١، مربوط به تعهدات ایجاد شده پیش از سال ١۴٠٠ بوده است.

در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بر اساس اعلام از سوی نهادهای ذیربط و ضرورت افشای اطلاعات، بهای کارخانه‌ای محصولات را بر اساس صورت‌های مالی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ که به تایید مراجع ذیربط رسیده بود، ایران‌خودرو منتشر و در سایت کدال افشا کرده است.

به همین دلیل دناپلاس با کد ۷۰۳۱۷ در لیست قیمت فروردین‌ماه شرکت اعلام شده و به علت توقف تولید، از فهرست قیمت اردیبهشت و خرداد حذف شده است‌.

در مورد مشخصات دو خودرو و تفاوت‌های موثر در قیمت‌گذاری می‌توان گفت که دناپلاس دستی کد ٧٠٣٢٣ دارای تفاوت‌هایی از جمله توربوشارژ، سانروف، رینگ آلومینیومی و اکسل عقب دیسکی است که سبب کاهش حدود ۴۴ میلیون تومانی آن نسبت به خودروی مبنا شده است. قیمت‌گذاری محصولات بر اساس مصوبات نهادهای ذیربط صورت می‌گیرد و به طور حتم این شرکت خود را ملزم به تبعیت از ضوابط جاری قیمت‌گذاری می‌داند.”

این موضوع در حالی مطرح است دناپلاسی که ایران‌خودرو مدعی است قیمت‌گذاری آن از لیست قیمت محصولات برای اردیبهشت و خرداد حذف شده است اما در مصوبه‌ای اصلاحیه (۱۶ خرداد ماه) قاعدتا شورای رقابتی از قیمت محصولی کاسته که همچنان بر خط تولید است.

ضمن اینکه ایران‌خودرو خود اذعان دارد که به‌ سبب اضافه شدن برخی آپشن‌ها همچون توربوشارژر بودن، قیمت خودرو بالا رفته است؛ موضوعی که دقیقا مشتریان اعلام می‌کنند که ایران‌خودرو از قیمت دناپلاس توروبو ۴۳ و اندی میلیون تومان کم و دعوتنامه صادر کرده تا قیمت بالاتر از قیمت دناپلاس محاسبه شود.

تجمع خریداران دناپلاس از سامانه یکپارچه

گفتنی است که با توجه به موضوع پیش آمده و اینکه خریداران در سامانه یکپارچه خودرو تا ششم تیر ماه فرصت تکمیل وجه به حساب ایران‌خودرو دارند، تعدادی از مشتریان به نمایندگی از همه مشتریان درگیر با این موضوع، صبح امروز (شنبه) مقابل شورای رقابت تجمع کرده و حق خود را مطالبه کرده‌اند.

یکی از این افراد که وارد سازمان شورای رقابت شده و با ارائه مستندات و نمودارها و قراردادها، موضوع را مطرح کرده‌اند، در تماس با ایسنا، از نتیجه جلسه امروز نماینده مشتریان با نماینده شورای رقابت، گفت: قیمت دناپلاس ۲۳۲ میلیون تومان باید باشد که با اضافه شدن هزینه مالیات، بیمه و سایر هزینه‌های جانبی قیمت نهایی برای مشتری ۲۸۰ میلیون تومان تمام می‌شود. ادعای ایران‌خودرو در مطرح کردن کدها، چندان واقعی نیست. ضمن اینکه ۴۱۰ میلیون تومان از کجا آمده است؟.

شورای رقابت به مشتریان اعلام کرده که این عدد ۴۱۰ میلیون تومان برای ما نیز دارای شبهه و مبنای قانونی ندارد. در جلسه امروز شورای رقابت، موضوع بررسی خواهد شد. از ایران‌خودرو نیز دعوت شده تا مستندات خود را ارائه کند؛ بنابراین تا روز سه‌شنبه، نتیجه اعلام خواهد شد.

تاکید می‌شود که موارد فوق‌الذکر در اعلام نظر شورای رقابت، گفته مشتریان است.

موضوع در دست بررسی است

شایان ذکر است که سپهر دادجوی توکلی- مدیر روابط شورای رقابت- نیز در این رابطه اعلام کرده است: تماس‌های بسیاری از سوی مشتریان داریم که این موضوع را اعلام می‌کنند. انتظار می‌رفت که در مورد این موضوع مشخص، ارتباطات ایران‌خودرو شفاف‌ برای مشتریان توضیح دهد. این اختلاف قیمت توسط مردم رصد شده و برای پاسخگویی بایستی به مشتری احترام گذاشت.

وی تصریح کرد: موضوع در دست بررسی و پیگیری است تا مشخص شود، اختلاف قیمت موجود میان قیمت مصوب شورای رقابت و قیمتی که ایران‌خودرو اعمال کرده است، ماحصل چه فرآیند و محاسباتی است؟ به‌ محض آنکه اطلاعات برای شورای رقابت محرز شود، اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت. این موضوع از سوی کارشناسان و مسئولان ایران‌خودرو در حال بررسی است و منتظر پاسخ قانع‌کننده ایران‌خودرو هستیم.

توکلی ادامه داد: هنوز قطعی نمی‌توان گفت که در چارچوب قانون اقدام شده است یا خیر؟  اما آنچه که روی کاغذ اعلام شده و آنچه که ایران‌خودرو عملیاتی کرده، متفاوت است و موجب اعتراض بسیاری از مشتریان شده است.

منبع: ایسنا

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 356677
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. این چرتو پرتای کد فلان و بمان دروغی بیش نیست .وقتی مملکت بی صاحب باشه همین میشه که هر کس هر جور خواست میتازونه .وقتی که هنوزیک هفته از شعار سال توسط رهبری مبنی بر مهار تورم نگذشته بود .ولی ایرانخودرو همین دنا پلاس رو ۹۰ میلیون گرون کرد .یعنی دهن کجی به صحبتهای رهبری .بعد این گستاخها به دستور شورای رقابت میخواد گوش بده .نه آقا صحبت از این حرفا گذشته .مملکت بی صاحب شده و قورباغه هفت تیر کش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا