بر اساس گزارش بانک جهانی؛

۶۳ درصد یارانه پنهان انرژی در ایران مربوط به برق است

بر اساس گزارش اخبر بانک جهانی ایران با پرداخت حدود ۴۲ میلیارد دلار یارانه انرژی در سال ۲۰۲۲ در رتبه سوم میان کشورهای جهان قرار گرفته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بانک جهانی گزارش جدیدی خود از وضعیت پرداخت یارانه‌های انرژی در جهان را منتشر کرد. بر اساس این گزارش ایران سومین یارانه دهنده جهان برای مصرف سوخت های فسیلی است.

نتایج این گزارش که بر پایه آمار سال ۲۰۲۰ تهیه شده، نشان می‌دهد ایران در این سال ۴۱.۷۲ میلیارد دلار یارانه انرژی به پرداخت کرده است. تنها دو کشور روسیه و عربستان نسبت به ایران یارانه‌انرژی بیش‌تری پرداخت کرده‌اند.

برق ارزان ترین منبع انرژی در ایران

یافته های این گزارش نشان می‌دهد برق بیشترین سهم را در یارانه‌های پرداختی ایران برای انرژی داشته است. میزان یارانه پرداختی برای مصرف برق در ایران در این سال ۲۶.۵۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

برای بنزین و سایر فرآورده های نفتی نیز ۱۵.۲۱ میلیارد دلار یارانه در ایران پرداخت شده است.

در مجموع پنج کشور ایران، هند، روسیه، عربستان و ونزوئلا تقریبا نصف کل یارانه‌های انرژی در جهان را به خود اختصاص داده اند.

این کشورها در مجموع ۲۱۱ میلیارد دلار یارانه‌پنهان برای مصرف سوخت به شهروندان خود پرداخت می کنند.

روسیه بزرگترین یارانه دهنده جهان

روسیه بزرگترین یارانه‌دهنده در جهان است. میزان یارانه پرداختی این کشور به سوخت های فسیلی ۷۸ میلیارد دلار در سال است. عربستان با ۵۴ میلیارد دلار در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته است.

پس از ایران که در جایگاه سوم قرار گرفته است ونزوئلا با پرداخت سالانه ۲۲ میلیارد دلار یارانه به سوخت های فسیلی در رتبه چهارم و هند با ۱۷ میلیارد دلار در رتبه پنجم قرار گرفته اند.

 

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 357064
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. یارانه برای رفاه مردم وزندگی راحترمیباشد وبهتر‌است‌یارانه‌باشد‌‌ تااینکه رانت خوران‌ونجومی‌‌بگیران وآقازادها وبرخی مدیران‌ومسئولان اختلاصگر یارانه‌بیت‌المال مردم‌رامثل‌‌خاوری‌وشهرام‌جزایری ووووغیره‌غارت‌کنند وبه فنا‌بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا