بر اساس گزارش مرکز آمار؛

تورم خرداد ماه ۱۲ واحد درصد کاهش یافت

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران بیانگر آن است که تورم نقطه به نقطه خرداد ماه ۱۲ واحد درصد و تورم سالانه ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تورم خرداد ماه کاهش یافت بر این اساس، در خرداد ماه ١۴٠٢ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشوربه عدد ١٨٩,٣ رسیده است. 

شاخص قیمت مصرف کننده در خرداد ماه نسبت به ماه قبل، ٢.٠ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴٢.۶ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴٨.۵ درصد افزایش داشته است.

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه نسبت به اردیبهشت ماه، ۱۲ واحد درصد کاهش یافته است.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در خردادماه ١۴٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۴٢,۶ درصد بوده است.

بر این اساس خانوارهای کشور به طور میانگین، ۴٢.۶ درصد بیشتر از خرداد ماه ١۴٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

تورم نقطه به نقطه خرداد ماه ١۴٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ١٢,٠ واحد درصد کاهش یافته است.

تورم سالانه به چند درصد رسید؟

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم سالانه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

در خرداد ماه ١۴٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴٨,۵ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع درماه قبل، ٠,۶ واحد درصد کاهش یافته است.

بر این اساس، نرخ تورم سالانه کشور در خرداد ماه ١۴٠٢ ، برابر ۴٧,۶ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۶.٠ درصد برای دهک دهم تا ۵٣.۴ درصد برای دهک اول است.

همچنین فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٧.۴ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٧.۵ واحد درصد) ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 357676
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا