مدیر نظارت سازمان بورس خبر داد؛

معاملات بورس در ۱۷ اردیبهشت زیر ذره بین رفت

مدیر نظارت سازمان بورس گفت: طبق رویه‌های نظارتی، از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه تاکنون، چند پرونده معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی، پیش‌دستی در معاملات بورس و سواستفاده اشخاص حقوقی، شناسایی شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، امیرمهدی صبائی با اعلام اینکه تمامی معاملات بورس در روز ۱۷ اردیبهشت بررسی می‌شود.

وی افزود: از تاریخ ۱۷ اردیبهشت، چندین پرونده معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی، پیش‌دستی در معاملات و سوءاستفاده مربوط به اشخاص حقوقی، شناسایی و در جریان رسیدگی است.

او اظهار داشت: تمامی این تخلفات به دلیل انتقال منافع بین اشخاص دارای سطح اهمیت بالا بوده و به هیچ‌ وجه شامل تخلفات با درجه اهمیت پایین‌تر همانند رنج‌کشی و سفارش چینی نیست، بلکه مربوط به اشخاص حقوقی و سواستفاده اشخاص حقیقی مرتبط با آن شخص حقوقی و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و انتقال منافع فی‌مابین آن‌ها است.

مدیر نظارت بر سازمان بورس می‌گوید که با توجه به ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس جمهور و افزایش ظن معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی حوالی تاریخ صدرالاشاره، پس از استعلام و دریافت اسامی مطلعان از تصمیم نرخ خوراک و اشخاص تحت تکفل آن‌ها به عنوان دارندگان اطلاعات نهانی، در بازه زمانی فوق معاملات اشخاص معرفی شده بررسی و در صورت مشاهده کوچکترین تخلف، به‌ نحو مقتضی مورد پیگیری و رسیدگی قرار می‌گیرد.

صبایی گفت: این تخلفات به صورت خودکار به وسیله هشدارهای بسته جدید نظارتی هوشمند کشف و در شناسایی و رسیدگی تخلفات خط قرمز وجود ندارد.

شناسایی و تشکیل ۴۰ پرونده تخلف در معاملات بورس  

وی بیان کرد: با توجه به قوانین و مقررات، تا پایان زمان مراحل رسیدگی، امکان افشای هویت اشخاص متخلف میسر نیست، اما با توجه به مفاد دستورالعمل بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی (که در آبان سال گذشته مصوب و لازم الاجرا شد)، در صورت صدور رای قطعی، اسامی متخلفان منتشر می‌شود.

مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس خاطرنشان کرد: با توجه به نوع تخلف این اشخاص (معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی)، این تخلف از مصادیق ماده ۴۶ قانون بازار بوده و جرم محسوب می‌شود، در صورت صدور رای قطعی در سازمان بورس که می‌تواند شامل آرایی مانند سلب صلاحیت و جریمه نقدی باشد، متعاقباً موضوع از طریق مراجع قضایی به منظور رسیدگی کیفری مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

صبایی گفت: از ابتدای زمستان سال گذشته تا کنون، حدود ۴۰ پرونده در حوزه تخلفات با سطح اهمیت بالا مربوط به اشخاص حقوقی توسط سازمان بورس شناسایی شد. 

ایرنا

بورس
شناسه : 359118
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. درود به آقا بزرگی گرامی
    در آینده پژوهی اقتصادی یکی از روش ها سناریو نویسی است. در تعجبم که اصل مهم دیگر که مشارکت ذینفعان است چرا دراین وانفسای حکومت گردانان هیچ گاه رعایت نمی شود. مگر آینده اقتصادی این کشور می‌خواهند فرو بپاشد؟
    این آقایان از مشارکت فقط خودی ها را فهمیده اند و به هر فضاحتی دست می‌زنند. دم خروس پیداست که کردند و چه می کنند. آقای معاون چه به روز ذینفعان اوردید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا