بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا؛

درآمد نفتی عربستان بیش از ۵ برابر ایران

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران با درآمد ۵۴ میلیارد دلاری از صادرات نفت در سال ۲۰۲۲، در رتبه پنجم میان اعضای اپک قرار گرفته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، براساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا‌(EIA)‌ در سال گذشته میلادی، اعضای اوپک حدود ۸۸۸ میلیارد دلار درآمد از صادرات نفت به دست آوردند.

براساس این گزارش، درآمد خالص اوپک در سال ۲۰۲۲، حدود ۴۳ درصد در مقایسه با سال قبل ) ۶۲۲ میلیارد دلار( رشد کرده است. افزایش درآمد خالص اوپک از صادرات نفت در سال ۲۰۲۲، عمدتا به دلیل قیمت بالاتر نفت خام و تا حدود کمتری، به دلیل تولید بالاتر مایعات نفتی بود.

مجموع تولید نفت اوپک در سال ۲۰۲۲، به حدود ۳۴.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و بر مبنای سال به سال، به میزان ۵.۲ میلیون بشکه در روز رشد کرد.

درآمد نفتی ایران ۱۷ درصد عربستان بود

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین گزارش داد عربستان سعودی سال گذشته میلادی، ۳۱۱ میلیارد دلار درآمد از صادرات نفت داشت که بالاترین درآمد در میان اعضای اوپک بود. عراق با ۱۳۱ میلیارد دلار درآمد در رتبه دوم و امارات متحده عربی با ۱۱۹ میلیارد دلار درآمد در رتبه سوم قرار گرفت.  پس از آن کویت با ۹۸ میلیارد دلار درآمد چهارم و ایران با ۵۴ میلیارد دلار درآمد، پنجم شد.

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ هم با کسب ۲۰۶ میلیارد دلار درآمد از فروش نفت، در رتبه اول ایستاده بود. عراق با ۹۲ میلیارد دلار درآمد دوم، امارات متحده عربی با ۸۲ میلیارد دلار سوم، کویت با ۶۸ میلیارد دلار چهارم و ایران با ۴۰ میلیارد دلار درآمد پنجم بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که درآمد خالص اوپک از صادرات نفت در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند و به ۶۵۶ میلیارد دلار برسد. این کاهش به خاطر تولید کمتر اوپک به دلیل ادامه توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس و کاهش قیمت نفت است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده که مجموع تولید مایعات نفتی اوپک در سال ۲۰۲۳، به ۵.۳۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند. قیمت نفت برنت نیز از ۱۰۱ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۲، به ۸۰ دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید. همچنین درآمد خالص اوپک از صادرات نفت در سال ۲۰۲۴ که تولید این گروه بالاتر می‌رود، افزایش پیدا کند و به ۶۸۲ میلیارد دلار برسد.

در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمده است: پیش‌بینی می‌کنیم قیمت نفت جهانی در سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا می‌کند که منعکس‌کننده کاهش ذخایر نفت جهانی در هر یک از پنج فصل آینده است.

پنج کشور برتر اوپک از نظر درآمد صادرات نفت در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، همان کشورهای مشابه سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ خواهند بود.

درآمد نفتی ایران کاهش پیدا می‌کند؟

درآمد خالص صادرات نفت عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ به ۲۱۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۴ به ۲۲۳ میلیارد دلار، درآمد خالص صادرات نفت عراق به ۹۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ و ۱۰۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴، درآمد خالص صادرات نفت امارات متحده عربی به ۹۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ و ۹۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴، درآمد خالص صادرات نفت کویت به ۷۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ و ۷۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ و درآمد خالص صادرات نفت ایران به ۴۴ میلیارد دلار در سال جاری میلادی و ۴۸ میلیارد دلار در سال آینده میلادی می‌رسد.

رقبای نفتی با سرعت درحال پیشرفت هستند

در حالی که درآمد نفتی ایران براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جایگاه پنجم اوپک قرار گرفته، با این حال تولید و صادرات نفت ایران هنوز به زمان برقراری قرارداد برجام نرسیده است.

در همین حال گزارش‌هایی منتشر می‌شود که بیانگر سرعت توسعه در کشورهای همسایه نفتی ایران برای تولید بیشتر نفت است. مثل قرارداد ۲۷ساله چین با قطر یا قراردادهایی که عراق با چین برای توسعه میادین مشترک با ایران بسته است.

محمود خاقانی کارشناس بین‌الملل انرژی با اشاره به سرعت عقد قراردادهای توسعه میادین نفتی در کشورهای همسایه در گفت‌وگو با «جهان صنعت» می‌گوید: درآمد هنگفت عربستان در سال گذشته میلادی، این کشور را بر آن داشته که سرعت توسعه میادین مشترک را افزایش دهد.

ایران نه تکنولوژی دارد و نه سرمایه

وی افزود: آنها به تکنولوژی‌های روز در حفاری دسترسی دارند، مثلا صنعت حفاری افقی که در کشور ما این تکنولوژی وجود ندارد. بنابراین قطعا سرعت تولید نفت آنها بیشتر از ایران است، ضمن اینکه ایران همچنان با تحریم‌های نفتی روبه‌رو است و برای فروش نفت موانع بسیاری دارد.

او درباره اظهار‌نظر یکی از نمایندگان پیشین مجلس درباره برداشت عربستان از میدان مشترک آرش گفت: من تردید دارم اظهار‌نظر ایشان درست باشد. ضمن اینکه باید در نظر داشت ایشان بیشتر از آنکه نظراتش کارشناسی باشد، سیاسی است.

این کارشناس بین‌الملل انرژی با بیان اینکه در شرایط کنونی بهترین راهکار، همکاری با همسایگان برای بهره‌برداری از میادین مشترک است، خاطرنشان کرد: مشخصا ما نه تکنولوژی لازم را برای توسعه برخی از میادین مشترک داریم و نه سرمایه لازم را، بنابراین بهترین راهکار این است که از فرصت آشتی دیپلماتیک که بین ایران و عربستان پیش آمده بهره گرفت و برای توسعه میادین مشترک اقدام کرد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری غول نفتی آرامکو می‌تواند به توسعه میادین مشترک ایران و عربستان و کویت بینجامد.

خاقانی با بیان اینکه سیاست نه شرقی و نه غربی عربستان به نفع این کشور تمام شده است، گفت: در یک نگاه جامع از بیرون به منطقه درمی‌یابیم که سرعت قراردادهایی که چین در کشورهای همسایه در حال بستن است، نگران‌کننده است، مثل سرمایه‌گذاری این کشور در میادین مشترک ما با عراق.

وی افزود: چین تمام سهام شرکت‌های آمریکایی در میادین مشترک با ایران را خریداری کرده است. یا قرارداد ۲۷ساله‌ای که چین با قطر بسته نشان‌دهنده سرعت حرکت این کشور در منطقه است.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 359278
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا