موتور جدید دردسرساز می‌شود؟؛

تهدیدی که خریداران شاهین از سامانه یکپارچه خودرو را تهدید می‌کند

تکمیل وجه متقاضیان شاهین G در سامانه یکپارچه خودرو آغاز شده است. اما خریداران این خودرو باید یک نکته مهم را در نظر داشته باشند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس اعلام سایپا،‌ واریز وجه متقاضیان شاهین در سامانه یکپارچه خودرو از امروز پنجشنبه ۱۵ تیر آغاز شده است. افرادی که در مرحله دوم سامانه یکپارچه خودرو، شاهین را انتخاب کردند و اولویت پاییز و زمستان شده‌اند تا سه روز برای تکمیل وجه فرصت دارند.

متقاضیان در این مرحله باید مبلغی حدود ۲۱۲ میلیون تومان واریز کنند. قیمت شاهین در کارخانه حدود ۴۲۵ میلیون تومان و قیمت بازار شاهین حدود ۶۰۰ میلیون تومان است. یعنی در حال حاضر یک اختلاف حدود ۴۰ درصدی میان قیمت کارخانه و بازار وجود دارد.

البته قیمت برای خریداران قطعی نیست و در صورت افزایش قیمت کارخانه،‌ خریداران باید بر اساس قیمت جدید تکمیل وجه کنند. البته خریداران سامانه یکپارچه خودرو باید توجه کنند که بر اساس مصوبه شورای رقابت،‌ پیش پرداخت متقاضیان از افزایش قیمت مصون است. به بیان دیگر در صورتی که مثلا قیمت تا زمان ارسال دعوتنامه ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، این افزایش قیمت تنها بر میزان باقی مانده وجه اعمال می‌شود.

با این وجود یک تهدیدی خریداران شاهین از سامانه یکپارچه خودرو را تهدید می‌کنند.

نکته مهم برای خریداران شاهین از سامانه یکپارچه خودرو

یکی از نکات منفی خودروی شاهین G به پیشرانه قدیمی آن باز می‌گردد. موتور شاهین همان پیشرانه نام آشنای سایپا به نام M15 است. این پیشرانه در حقیقت موتور ارتقا یافته پراید و تیبا محسوب می‌شود که به سیستم توربوشارژ مجهز شده است.

استفاده از موتور قدیمی و تقویت آن با توربو شارژ منجر شده که از یکسو استهلاک آن افزایش یابد و از سوی دیگر،‌ توان موتور نسبت به وزن خودرو کاهش چشمگیری داشته باشد.

البته ابتدا قرار بود بر روی این خودرو موتور برلیانس قرار داده شود که به دلیل تحریم‌ها این اتفاق نیفتاد. حتی زمانی صحبت از استفاده موتور EF7 بر روی این خودرو بود.

فارغ از این مسائل، انتقادات به این موتور بر روی خودروی شاهین منجر شده تا در نهایت سایپا نسبت به تغییر پیشرانه شاهین روی بیاورد.

موضوعی که دقیقا تهدیدی برای متقاضیان شاهین G در سامانه یکپارچه خودرو محسوب می‌شود.

مشخصات موتور جدید شاهینG

آنگونه که گفته می‌شود پیشرانه ME16 و گیربکس ۵ دنده تولیدی مگا موتور در گروه سایپا در محصول شاهین جدید بکار گرفته می‌شود. در نسخه اتوماتیک شاهین پیشرانه مشابه است. اما گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک از طریق شرکت DAE چین تامین می‌شود که تکنولوژی و ساخت آن از شرکت آیسین ژاپن است.

پیشرانه جدید سایپا از نوع چهارسیلندر خطی با ۱۶ سوپاپ با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی و به صورت تنفس طبیعی است. این پیشرانه توان تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت در۵۸۰۰ دور در دقیقه را داراست. گشتاور آن در دور ۴۲۰۰ به ۱۴۷ نیوتن متر می‌رسد. این پیشرانه از استاندارد آلودگی یورو ۵ پیروی می‌کند.

شاهین G روی دست متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو باد می‌کند

در این شرایط، تهدیدی که متقاضیان شاهین G در سامانه یکپارچه خودرو را تهدید می‌کند، این است که با رونمایی از شاهین با موتور جدید،‌ تقاضا برای این خودرو به شدت کاهش پیدا کند.

متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو باید توجه داشته باشند که شاهین نسبت به خودروهای مشابه خود از تقاضای نسبتا کم‌تری برخوردار بوده است. در این شرایط عرضه شاهین با موتور جدید و بهبود یافته احتمالا منجر به کاهش بیش‌تر قیمت این خودرو در بازار آزاد شود.

گفتنی است خریداران برای تکمیل وجه باید به سایت فروش سایپا مراجعه کنند. برای ورود به سامانه فروش سایپا اینجا کلیک کنید.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 360108
لینک کوتاه :

۸ دیدگاه

  1. واقعا نباید بهشون اعتماد کنند!
    بهمن ۱۴۰۱ فروش فوری شرکت کردیم، قرار بود ۲۷ اردیبهشت ۴۰۲ تحویل بدن!
    تا به امروز که ۱۶ تیر هست! حتی فاکتور هم نشده!
    بماند که قیمت رو الکی ۱۵ میلیون بالاتر گرفتن؛!!!

  2. ,تو رو خدا کمتر چرت و پرت بگید همه ماشین های ایرانی رو داشتم شاهین از همه یک سر و گردن بالاتره
    نمی دونم چرا در فضای مجازی علیه این ماشین اینقدر تبلیغ می کنند
    در سرعت که غیر ممکنه امثال پژو بهش برسند در سربالایی تازه نفس تازه می کنه و اونجاست که خودش رو نشون می ده کولر ماشین حرف نداره اتاق بزرگ رخ شیک دیگه چی می خواهید

  3. ایران خودرو و شورای رقابت باید پول های اضافه گرفته شده بابت خرید پژو ۲۰۷تیپ۵ را به مصرف کنندگان پس بدهد دزدی آشکار یعنی این مجلس اسلامی کجاست ۸۰میلیون تومان اضافه گرفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا