آمارهایی که ناراحت کننده است؛

دانشگاه جای بی‌پول ها نیست!

آمارها مربوط به قبولی در کنکور سراسری و دانشگاه‌های برتر یک واقعیت تلخ را نشان می‌دهد. اینکه اگر پول نداری قید دانشگاه خوب را بزن!

به گزارش جهان صنعت نیوز، سهم سه دهک پایین درآمدی از رتبه‌های کم‌تر از سه هزار کنکور سراسری تنها ۲ درصد است. در نقطه مقابل ۸۰ درصد از رتبه‌های زیر ۳ هزار در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند.
همچنین تنها ۲.۳ درصد از رتبه های زیر ۳ هزار در مدارس دولتی درس خوانده اند و سهم مدارس غیر دولتی از رتبه های زیر ۳ هزار به ۸۰ درصد می‌رسد.
تنها ۱.۳ درصد از پذیرفته شدگان رشته های پزشکی و دندانپزشکی در پایین ترین دهک درآمدی قرار دارند و بیش از ۸۶ درصد از آن‌ها از سه دهک بالای درآمدی هستند.
همچنین سه دهک پایین درآمدی سهمی از ورودی های برق شریف ندارند و ۸۷ درصد از قبولی‌های این رشته از سه دهک بالای درآمدی هستند.
این ها آماری است که «منصور کبگانیان» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی داده است. آماری که نشان می‌دهد درس خواندن در دانشگاه های برتر برای قشر کم درآمد و فقیر جامعه ایرانی دست نیافتنی شده است.
این در حالی است که در دهه‌های گذشته، دانشگاه و ادامه تحصیل پلی برای گذر از فقر بود، اما این روزها نابرابری در کنکور، قشر ضعیف و حتی متوسط را از چرخه تحصیل با کیفیت دور کرده است.
در حقیقت آموزش با کیفیت به کالای لوکسی تبدیل شده و در اختیار کسانی است که قادر به پرداختن بهای آن باشند و به این ترتیب طبقه ضعیف جامعه که در مواجه با دوران سخت تورمی چند سال گذشته، در تامین نیازهای اولیه‌شان درمانده‌اند، قادر به فراهم‌کردن پیش‌نیازهای شرکت در کنکور برای فرزندان‌شان نیستند و داوطلبان طبقه فرودست در رقابتی نابرابر و ناعادلانه رویاها و آینده‌شان بر باد می‌رود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهویدئو
شناسه : 360825
لینک کوتاه :

۲۳ دیدگاه

    1. این بود حکومت عدل علی که جمهوری اسلامی برپایش کرد کلا قشر ضعیف بره بمیره دیگه چون نتونسته خوب دزدی کنه پس بگیم تحصیل مال بچه دزدهای سابقه که باباهاشون زالوهای خوبی بوون خ ب خون مردم رو تو شیشه کردن قشر مستضعف بره بمیره هم خودش هم دولت خدمتگزار آسوده بشه بتونه به زالو ها سرویس بده بوی تعفن این سیستم دیگه در آومده

      1. به نظر من جایی که آواز صدای یک معلم، یا یک دبیرویا استادی باشد آنجاخدا حضور ش پررنگ است ودرمحضر، خالق مخلوقات همه یکسانند وباید سر، تواضع پایین برد. 😚
        خدا

    2. درود،،موافقم،،خارجی بایدپول خرج کندتادرایران درس بخواند،،اماازسوی دیگرمانبایددردانشگاه رابه روی هرکسی بازکنیم،،انواع سهمیه هاجزبی اعتباری دانشگاه وبیسوادبارآمدن دانشجونیست،،دانشجوی ممتازبی پول،،بایددرقالب بورسیه کشف ووارددانشگاه شود…

    1. همش به خاطر کتاب های تست کنکوری، و مدارس غیر دولتی مثل نمونه دولتی ها که الان برای یک سال تحصیل در آن حداقل باید ۱۸ میلیون تومان بهش پول داد خب اگر دولتی است چرا باید پول بگیرند ؟؟ بعد مدارس غیر انتفاعی و سمپاد است. زمان ما از مدارس دولتی رتبه های خوبی در می آمد اما الان به مدارس دولتی نمیشه به چشم عنصر با کیفیت نگاه کرد باید برای هر چیزی هزینه کرد در صورتی که بدون کتاب تست و کلاس کنکور میشد حتی رتبه اول رو هم آورد

  1. سلام. الان با پیشرفت رسانه‌ها تقلب و رانت در کنکور مشخص شده و قابل لاپوشانی نیست. برای همین برای اینکه مردم متوجه این موارد نشوند باید کنکور حذف و معدل دبیرستان که می‌توان با پول خرید. و دیگر مشخص نیست که چه کسی چطوری در کنکور قبول شده در آن وارد شود. مسئولین فکر بکری برای این مشکل‌شون کردند.

  2. تقلب هزار نفر تو کنکور ۴۰۱ محرز شده میگن کاری نمیشه کرد اونم در رشته های خوب پزشکی و مهندسی اگه اینا پول ندادن پس چیکار کردن اونوقت ۴ سال دیگه از اینا مدیران دولتی در میاد .مدیرانی که یاد گرفتن با فساد راه رو برای خودشون باز کنن

  3. سلام ، الان چند وقتیه شرط معدل گذاشته اند خواب مشخصه فردی که در مراکز استانها با بهترین امکانات و پول پدر متمولش در میخونه خواب حتما معدل بهتری کسب میکنه نسبت به اون بجه شهرستانی که باید کمک خرج پدرش باشه اما باهوشه ولی معیشت خانواده اش اجازه نمی ده با بچه پولدارها رقابت کنه ، در کنکور همه چی باید عادلانه باشه ، اینطوری اون بچه شهرستانی باهوش باید قید درس خوندن را بزنه و از طرفی اگر بچه ای در سال دوم دبیرستان حالا بخاطر یه مشکل معدلش پایین بشه باید دیگه قید درس خوندن رت بژنه چون دیگر قطعا نمی تونه با اون بچه پولدارها رقابت کنه و این میشه که خودتون گزارشش را دادید ، در کذشته داشتیم که افرادی با معدل ده با سعی و تلاش پزشکی قبول می شدند اما الان با یه معدل کم دیگه باید درس را رها کرد و رفت و گذاشت بجه پولدارها دکتر و مهندس بشوند ، به خدا این عین نظام سرمایه داریه ، تو را به خدا دیگه نیایید ث از عدالت در این نظام صحبت کنید ، هر جی هست مال پولدارهاست .

    1. سهمیه مناطق دارند دوست عزیز بی عدالتی ریشه در تصمیمات مدیران مسئولینی هست که چند صباحی در راس کار هستند وبرای سرنوشت فرزندان مملکت تصمیم گیریهای غیر مدبرانه دارند و هرچند صباحی از سر ذوق و علایق خودشون تصمیمات اشتباه میگیرند و آینده جوانان امروز و قدیم را تباه میکنن

  4. همه میدونیم که اقتصاد کشور فلجه اکثر رشته ها یا کارایی ندارن یا کارایی بسیار پایینی دارن همون چندتا رشته کاربردی هم که هست مخصوص کسانی هست که پول بیشتری خرج میکنن تا جیب مافیا و سرمایه‌گذارا پرتر شه وگرنه کنکوری که با پول و سهمیه باشه معیار و ملاک سواد نیست

  5. پسرخاله دوستمم با تلاش خودش دانشگاه تهران با رتبه خوب قبول شد .اما حتی پول کرایه نداشت تا تهران بره و کارهای دانشگاهشو انجام بده .قید درسو زدکلا.بعد پسرهمسایمون با ۱۳تجدیدی سال اخر و پاس کردنای نمره یازده و ده پدرش فرستادتش روسیه بره دندانپزشکی بخونه .مادرش هم روز دندانپزشک رو هنوز هیچی نشده استوری میکنه تبریک میگه .خدایا شکرت .

  6. دروغ نیست،،زیرسوال هم نبایدبرد،،پول نداری؟عاشق دانشگاه ودرسی؟بورسیه بگیر،،یعنی آنقدرخوب باش که روهوابدزدنت،،دانشگاه بایدمحل کارعملی باشدوپول خرج کردتاامکانات تهیه کرد،،تجربه ی سیاه نامدیران ایرانی دراِشغال کلاسهای باسهمیه ی خاص،،فقط اعتباردرس ودانشگاه راپایین آورده بافارغ التحصیلی بسیاری ازبیسوادان…

  7. اینها تازه از نسلی هستند که با توجه به شرایط زندگیشون تصمیم به زادو ولد مناسب خودشون داشتند ، هیهات از یکی دونسل دیگه که برای وام و ماشین و خونه و خوراک، رفتن زیر بار قرض و مکرر بچه تولید کردند، حالا چجور از پسش بربیایند ، خدا میدونه و جامعه با چه تنشهایی مواجه بشه هم باز خدا میدونه و تراکم اینچنین نسلی با متمولین بی درد و عزیز دردانه دولتها در کجای این پازل قرار گیرند هم را خدا میداند … (ما و بچه هامون که سوختیم)

  8. ۴۵ سال پیش انقلاب شد که ازطبقه ضعیف جامعه حمایت شود و تبعیضی نباشد. حمایتشان این بود؟ در این جامعه به اصطلاح انقلابی ، همه امکانات دست طبقه مرفه است. ننگ و نفرین بر سر تا پای تمام مسئولینی که این وضعیت فلاکتبار را برای مردم رقم زده اند. یه روزی می افتید دست این ملت مظلوم و آن روز دور نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا