جدایی اردوغان از پوتین

ترکیه روز گذشته در اقدامی غیر‌منتظره با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کرد. اقدامی که این پرسش را مطرح می کند که اردوغان به چه دلیل سرانجام موافقت خود را با پیوستن سوئد به ناتو اعلام کرده است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، برای بررسی این موضوع چند مولفه کلیدی وجود دارد. ابتدا باید در نظر داشت که ترکیه به دلایل مختلف از جمله حمایت سوئد از پ‌ک‌ک و حضور اعضای این گروه در خاک سوئد با پیوستن این کشور به ناتو مخالف بود.
برخی معتقدند ترکیه به دلیل فشارهای غرب ناچار به کوتاه آمدن در قبال این قضیه شده است. به عنوان مثال شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده که موافقت اردوغان به واسطه فشارهای ایالات متحده و اروپا ممکن شده است؛ امری که آن را یک پیروزی بزرگ برای بایدن دانسته است.
از سوی دیگر برخی از تحلیلگران معتقدند ترکیه قصد دارد با استفاده از کارت امتیازات لازم را از سوی اروپا و آمریکا بگیرد. به عنوان مثال یک مقام ارشد ترکیه گفته که آنکارا با چنین اقدامی توانسته امتیازهایی از جمله لغو تحریم‌ها و آزادسازی سازوکارهای ویزا برای شهروندانش را به دست آورد. همچنین گفته می‌شود در دیدار اردوغان با نخست‌وزیر سوئد، استکهلم اعلام کرده که از روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند و نوسازی اتحادیه گمرکی با آنکارا را نیز در دستور کار قرار می‌دهد.
علاوه بر این مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرده که کشورش از ارسال جنگنده‌های اف-‌۱۶ و نیز عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.
این تحولات در حالی رقم خورده که به نظر می‌رسد روسیه به شدت از این چرخش معنادار ترکیه به سمت غرب دلخور شده است. رییس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه گفته ترکیه در حال تبدیل شدن به یک کشور غیردوست سات و این اقدام را نمی‌توان چیزی جز خنجر از پشت نامید.
به نظر می‌رسد اردوغان در دور جدید ریاست‌جمهوری در حال عبور از سیاست‌های گذشته و به دنبال یک استراتژی جدید در سیاست خارجی است.

سیاسیویدئو
شناسه : 361279
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا