قانونی که اجرا نمی‌شود؛

چرا قیمت خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار تومانی ابلاغ نشد؟

در حالی که در جلسه شورای قیمت‌گذاری اردیبهشت‌ ماه،‌ قیمت خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار تومان تعیین شد اما این نرخ همچنان ابلاغ نشده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ۵ ماه می‌گذرد و به ماه‌های پایانی فصل برداشت رسیدیم اما همچنان اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم به نتیجه نرسیده است. در حالی که در جلسه شورای قیمت‌گذاری اردیبهشت ماه قیمت ۱۷ هزار تومانی گندم تصویب شد اما با مخالفت دولت، این نرخ ابلاغ نشد و همچنان قیمت ۱۵ هزار تومانی به قوت خود باقی است.

این در حالی است که اواخر اردیبهشت ماه ابراهیم رئیسی دستور پیگیری اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم را داد. با این وجود این دستور نیز به نتیجه نرسید و قیمت ۱۵ هزار تومانی همچنان به قوت خود باقی است. در آخرین مورد نیز،‌ جلسه این هفته جلسه شورای قیمت گذاری برای اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم لغو و به زمان دیگری موکول شد.

قیمت خرید تضمینی گندم باید ۱۷ هزار تومان باشد

علی عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به هزینه های تولید و احتساب سود کشاورزان، نرخ منطقی خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۷ هزار تومان است. علی عسگری تاکید کرد که با ابلاغ این نرخ می‌توانیم به خودکفایی در تولید برسیم.

بر اساس قانون خرید تضمینی گندم، همه ساله دولت مکلف به تعیین و ابلاغ نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی یک تا ۲ ماه پیش از آغاز سال زراعی است. تا کشاورز بتواند برای کشت محصول برنامه ریزی کند که متاسفانه با گذشت پنج ماه از پیگیری های متعدد برای اصلاح قیمت و برگزاری جلسات برای تعیین قیمت در سال زراعی جدید، نرخ گندم در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ همچنان بلاتکلیف است که این امر‌تهدید جدی برای خودکفایی گندم است‌.

لغو پی در پی جلسات قیمت‌ گذاری گندم

قاسم پیشه ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: علی رغم آنکه قرار بود قیمت خرید تضمینی گندم اصلاح شود، اما متاسفانه ۲ جلسه شورای قیمت گذاری کنسل شد. انتظار می رود وزیر جهاد کشاورزی هر چه سریع تر نرخ مصوب را اصلاح کند.

به گفته او، جلسات قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی جدید از هفته پیش شروع شده است. همواره انتظار می رود که پیوست آن جلسه شورا برگزار شود تا مصوبات یکی پس از دیگری ابلاغ شود.

مطالبات کشاورزان با نرخ ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می‌شود

پیشه ور قیمت منطقی خرید تضمینی هرکیلو گندم برای سال زراعی کنونی را ۱۷ هزار تومان اعلام کرد. این در حالی است که اکنون مطالبات کشاورزان با نرخ علی الحساب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می شود. این امر منجر به نارضایتی کشاورزان و ورود دلالان و واسطه ها به امر خرید تضمینی شده است.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: بی توجهی مسئولان به امر خرید تضمینی گندم زمینه را برای قاچاق گندم، جایگزینی خوراک دام و کاهش رغبت کشاورزان به کشت گندم را منجر می‌شود. موضوعی که رفتن به سمت و سوی دیگر کشت ها در سال زراعی آینده را به همراه خواهد داشت. تمامی این موارد را به مجلس، دولت، وزارت جهاد و رهبری اعلام کرده ایم.

امیدواریم بنابر تاکید رئیس جمهور، وزیر جهاد هرچه سریع تر در اصلاح قیمت بازنگری کند تا کشاورزان بتوانند برای کشت سال آینده برنامه ریزی کنند.

بنابر مصوبه شورای قیمت گذاری در ۱۷ اردیبهشت، نرخ ۱۷ هزار تومانی به ازای خرید تضمینی هر کیلو گندم برای سال زراعی جاری مصوب شد که متاسفانه سرپرست قبلی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ نکرده است.

قیمت خرید تضمینی گندم اصلاح نشد، دلالان و واسه‌ها فعال شدند

جلال محمود زاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی هر کیلو گندم و احتساب یک هزار و ۵۰۰ تومان یارانه و ۲ هزار تومان یارانه تحویل کمتر از نرخ واقعی است  که در نهایت موجب شده تا کشاورزان رغبتی به تحویل گندم به مراکز خرید نداشته باشند.

به گفته او، تاخیر در اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم، شرایط را برای جایگزینی خوراک دام، انبار محصول در انبارها و قاچاق به آن سوی مرزها فراهم کرده است.

محمودزاده ادامه داد: در شرایط کنونی پرداخت مطالبات گندمکاران با نرخ علی الحساب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان انجام می شود. بنابراین سردرگمی کشاورزان در نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ یا ۱۵ هزار تومانی خرید تضمینی گندم منجر به رشد دلالان و واسطه ها شده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تعدد واسطه ها و دلالان در امر‌ خرید تضمینی گندم را ناشی از سوء مدیریت دولت دانست. دلالان و واسطه ها با حضور در بازار اقدام به خرید گندم با نرخ های پایین در مناطق گرمسیر کردند که این روند در مناطق سردسیر هم ادامه دارد.

به گفته او، با توجه به نیاز کشاورزان به نقدینگی، دلالان و واسطه ها با قیمت های بسیار نازل اقدام به امر خرید کردند که استمرار بی توجهی در بحث خرید تضمینی، دولت را وادار به تامین نیاز از مبادی خارج با قیمت های بسیار بالا خواهد کرد.

طبق قانون شورای قیمت گذاری، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی براساس نظر شورای قیمت گذاری باید تعیین شود. امسال به رغم آنکه قیمت کارشناسی خرید تضمینی هر کیلو گندم ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان مصوب شد. اما هنوز ابلاغ نشده که این امر‌مشکلات متعددی را برای این محصول استراتژیک ایجاد کرده است‌.

قانون می‌گوید قیمت خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار تومان است

علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی رغم آنکه شورای قیمت گذاری، قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۱۷ هزار تومان مصوب کرد. اما متاسفانه در ابلاغ آن کوتاهی شده که این امر با واکنش و نارضایتی کشاورزان روبرو شده است.

به گفته او، بارها اعلام کرده ایم که کشاورزان مطالبه ای فراتر از اجرای قانون ندارند. در قانون خرید تضمینی به صراحت مسیر تعیین نرخ محصولات کشاورزی اعلام شده است. اما به سبب عدم اجرا از سوی شورای قیمت گذاری با قانون قبلی تفاوتی ندارد.

ایمانی ادامه داد: علی رغم تاکید رئیس جمهور بر بازنگری تعیین قیمت خرید تضمینی گندم و نمایندگان مجلس بر واقعی شدن نرخ، اما این موضوع مورد بی توجهی قرار گرفته  که در نهایت اعتماد کشاورزان نسبت به دولت از بین رفته است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با انتقاد از این موضوع که شورای قیمت گذاری برای تعیین نرخ اثر مثبتی نداشته است، بیان کرد:  وقتی مجلس قانونی را مصوب می کند، ناظر بر حسن اجرای قانون است. به طوریکه در صورت عدم تمکین دولت به اجرای قانون می تواند با استفاده از ابزار قانونی آن را استیضاح کند.

او گفت: با استمرار تاخیر در اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم، کشاورزان رغبتی به کشت این محصول استراتژیک در سال زراعی آینده ندارند. از طرفی به سبب بدهی به سیستم بانکی توان ادامه کار برای تامین نهاده را ندارند، درحالیکه بنابر تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از  بخش کشاورزی انتظار می رود که حمایت همه جانبه از تولید صورت گیرد.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 361445
لینک کوتاه :

۸ دیدگاه

  1. ۷۲تن گندم بی زبون رو مفت تحویلت ن دادم شرف ندارم اگر با این بی محلی وبی حرمتی که امسال کردید سال آتی خار مغیلان بکارم گندم توبه…. باشه آقای نکبت وزیر محترم

    1. چرا دولت ما بجای حمایت از کشاورز ان داخل کشور ب فکر تولید خارج از کشور است یا میخواد سرمایه ملی را بذاره دراختیار آفریقا یها به عنوان کشت فرا سرزمینی از کشاورز حمایت کنید تا کشور مان در زمینه غلات خودکفابشه بذر اصلاح شده وکود وقیمت متناسب با هزینه‌های تولید باعث افزایش تولید گندم میشه بیشتر کشاورز یهای کشورمون به روش سنتی آبیاری می‌شوند اگه صنعت ی بشن هم تولید افزایشی میشه و هم مصرف آب کاهش پیدا می کنه کجاست حمایت از تولید فقط شعار میدن وعده سرخرمن بهمون میدن ۴ماه گذشت خبری دقیق از قیمت گندم نیست

  2. سلام.همین نرخ گندم رابدهندشورای رقابت،تامثل خودرویک شبه به سی هزارتومان برسونش،،،کاش بخش کشاورزی هم یه رفاقتی باشورای رفاقت داشت تاالان کشاورزان بادل خوش به استقبال کشت آینده می‌رفتند.

  3. باسلام تراکتور رادولت گرون کرده کود وسموم وغیره گرون ولی گندم ارزون؟من پارسال برای تخم وکشت گندم کیلویی۱۲ هزارتومان خریدم آنوقت بااین همه هزینه ودستمزد امسال بیام گندم بدم کیلویی ۱۱۵۰۰ ؟آخر این باعقل جوردرمیداد

  4. گندمی که من با قیمت ۱۶ونیم خریدم به قیمت ۱۵بدم به دولت. این چه معنی میده با این تورم و گرانی.
    مسئولین یه کم تامل و فکر هم کردند به قیمت تعیین شده که چه ضرری به کشاورز و تامین امنیت غذایی کشور میزنند.
    همون بیسکویت و کیک را که با گندم درست میشود بروید در مغازه با قیمت پارسال مقایسه کنید چند برابر شده و همچنین کیفیت و کمیتش هم کم شده را چک کنید، بعد قیمت گندم پارسال چند بوده چندشده، آیا دو برابر شده یا چند برابر شده؟
    قیمت اجناس پارسال در بازار چند بوده الان چند شده؟
    قیمت ماشین و لوازم خانگی چند بوده الان چند شده؟
    پول کارگر و ویزیت دکترا چند بوده و الان چند شده؟
    پول دارو و غیره چند بوده و الان چند شده؟
    بعد پول گندم پارسال ۱۳هزار تومان بوده الان شده ۱۵هزار تومان. یک ذره عقل و شعور و خجالت هم خوب چیزیست.
    مگر ما کشاورزان خرج نداریم مگر ما دکتر و مغازه نمیرویم مگر ما زندگی نمیکنیم در این دولت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا