نه سقف افزایش اجاره و نه وام ودیعه مسکن؛

مرهمی که دوای درد اجاره نشین‌ها نبود

افزایش قیمت مسکن و اجاره خانه این روزها، به معضل اول خانوارهای ایرانی بدل شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، هر چند سیاستگذار با عدم انتشار رسمی آمار سعی در کتمان این واقعیت دارد،‌ اما گشت و گذار در بازار خرید و به ویژه اجاره خانه حاکی از شرایط بحرانی است.

در این میان دولت سعی دارد که با ارائه راهکارهایی همچون سقف افزایش اجاره بها و وام ودیعه مسکن مرهمی بر معیشت مردم باشد. با این وجود داده های رسمی نشان می‌دهد که نه سقف افزایش اجاره کارساز بود و نه وام ودیعه.

طبق مصوبه شورای عالی مسکن در سال ۱۴۰۲، سقف افزایش اجاره بها در تهران ۲۵ درصد و در سایر شهر‌ها ۲۰ درصد است. با این وجود بر اساس داده‌های مرکز آمار، میانگین افزایش اجاره خانه در کشور به حدود ۴۰ درصد در خردادماه رسیده است. رقمی که هر چند به صورت میانگین ارائه شده اما بازهم نسبت به قانون فاصله معناداری دارد.

از سوی دیگر بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، در ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، حدود ۱۳۴ هزار مستاجر برای اخذ وام ودیعه مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد، حدود ۵۶ هزار خانواده برای دریافت وام، واجد شرایط شناسایی و به بانک عامل معرفی‌ شده‌اند. از این تعداد نیز تنها ۴ هزار و ۳۷۵ متقاضی یعنی کم تر از ۸ درصد مستاجرین واجد شرایط موفق به اخد تسهیلات شدند.

این آمارها نشان می‌دهد در حالی که مستاجران روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند، راهکارهای سیاستگذاران نیز یکی پس از دیگری با شکست روبرو می‌شود.

 

اخبار برگزیدهمسکنویدئو
شناسه : 361469
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. یکی به این اقتصاددانان پروفسور ما مخصوصا این کسانی که شب میخوابند صبح یه طرح میدهند بگوید بازار یعنی عرضه وتقاضا حالا شما خودتان رابکشید هیچ اتفاقی نمی افتد من مستاجرم ولی خندم گرفت از حکم رئیس دلالان مشهد که مستاجرها ۳سال بشینن صاحب خانه هیچ کاری نمیتواند بکند یکی به این سبک مغز بگه یارو نه تنها تمدید نمیکند بلکه خالی ام میگذارد اگه تونستید پیدا کنید مجلس قانون زده یکی میتواند در یک شهر سکونت داشته باشد ودر یه شهر دیگه یه مسکونی برای ….. حالا این دلال حکم صادر میکند یکی هم درصد افزایش میدهد درحالی که یه مالک اگه ۲۰درصد بخواهد افزایش دهد ۳۰درصد باید خرج خرابی رنگ لامپ ۱۰۰هزارتومنی و….بکند شما لطفا ارزش پول ملی رو ضاییع نکنید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد

  2. آقایان مسئول ، شما در پیشگاه خالق هستی و در نزد ملت ایران مسئول هستیند اما حتی یک نفر از مقامات محترم راه حل اصولی نداشت و مشکلات مستاجران بیشتر و بیشتر شده است بجای پرداخت تسهیلات بانکی که به اکثر افرادی رسیده که مستاجر نیستن و مستاجران ناامید و سرگردان و ناراضی هستن اجاره و رهن در دو الی ۳ سال گذشته دهها برابر اضافه شده و نظارت و کنترلی وجود ندارد التماس دارم که سایت دیوار توسط یک نفر مسئول مسلمان بررسی شود تا بدانین این سیاست دولت فقط به سود مستکبران و موجران و به زیان و آوارگی و نارضایتی و نا امیدی مستاجران است شما را قسم میدم به عظمت و بزرگی و مهربانی خداوند یکتا که یک نفر مسئول با سواد و دلسوز طرحی قابل اجرا و فوری اجرا کند که مستاجران اینقدر لطمه نخورند با مدرک ثابت میکنم که اجاره آپارتمان من مستاجر در سال ۱۳۹۹ ۱۶۰ هزار تومان و در سال ۱۴۰۰ ۸۰۰ هزار تومان و در سال ۱۴۰۱ ۲ میلیون و ۵۰۰ هرار تومان و الان صاحب ملک درخواست ۵ میلیون تومان از من بدبخت و بازنشسته بیمار دارد من چکار کنم البته رهن هن به تناسب اضافه شده حالا مسئولان عزیز بررسی کنند من و همنوع من فلک زده و ایثارگر چه گناهی داریم چکار کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا