حمایت‌هایی که از دست رفت؛

بورس از ۹۹ باز می‌گردد؟

پیش بینی بورس در دسترس نیست؛ این هدیه سیاستگذاران به بازار سهام طی چند هفته گذشته بود. حالا باز هم ۹۹ به عدد سرنوشت ساز تبدیل شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بورس تهران هفته سختی را پشت سر گذاشت. پنج روز پیاپی بازار منفی بود و این مساله ریشه در تشتت تصمیم‌گیری‌های تصیم‌سازان داشت. در حالی که رشدهای متوالی بورس تهران در هفته دوم تیرماه، امید را در دل اهالی بازار سهام زنده کرده بود، هفته گذشته شاخص کل سقوط آزاد ۶ درصدی را تجربه کرد.

این روند که از زمان ابلاغ نرخ جدید خوراک به شرکت‌ها شروع شد، با شفاف‌سازی اخیر پالایشگاه اصفهان به اوج خود رسید و بورسی‌ها را در ابهام و نگرانی جدیدی قرار داد. اگرچه در کنار این موضوع رکود و روند کاهشی در بازارهای موازی نیز بی‌تاثیر نبود.

ریزش بازار سهام ناشی از بی تدبیری بود

نیما غلامرضایی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: واقعیت این است زمانی که بورس بر اساس روندهای طبیعی دچار کاهش، ریزش و حتی سقوط شود جای گلایه نیست. در واقع این اتفاق‌ها جزئی از ذات بازار سهام است. اما وقتی این اتفاقات به دلیل بی‌تدبیری در تصمیم‌سازان رخ می‌دهد، داد سهامدار درمی‌آید.

وی می‌افزاید: به بیان دیگر بازار سرمایه تحت تاثیر بازیگری دولت قرار دارد تا اینکه بر اساس اقتضائات اقتصادی قابل تحلیل باشد. در این وضعیت موضوع نامه نرخ خوراک و موضوعی که هنوز هم ابعاد آن روشن نشد و بالطبع عده‌ای از رانت اطلاعاتی آن استفاده کردند باعث ترس و بی‌اعتمادی در بازار می‌شود.

پیش بینی بورس؛ فعلا در دسترس نیست!

این فعال بازار سرمایه تاکید می‌کند: وضعیت بورس تا زمانی که سیاست‌های دولت متشتت باشد، قابل تحلیل و پیش‌بینی نیست. هرچند باید عوامل دیگر مانند قیمت دلار را هم مد‌نظر قرار داد، اما همان قیمت ارز هم تابعی از تصمیم‌های سیاسی است تا اقتصادی.

وی یادآور می‌شود: طی روزهای گذشته بسیاری از فعالان بازار امیدوار بودند که نرخ خوراک تعدیل شود، اما این اتفاق رخ نداد. به نظر می‌رسد دولت به دلیل کسری بودجه خود پافشاری زیادی برای قطعی کردن نرخ ۷ هزار تومانی برای خوراک پتروشیمی‌ها دارد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با افت بیش از ۵۶ هزار واحدی همراه شد. شاخص کل تا محدوده ۲ میلیون و۷۹ هزار واحدی افت کرد و سطح حمایتی ۱۶۱.۸ درصدی فیبوناچی موج قبلی را از دست داد. این سطح در یک‌ماهه گذشته دو بار مورد حمایت قرار گرفت، اما در نهایت شاخص کل این سطح را از دست داد و شاخص کل درحال حاضر در محدوده ۲۰۰ درصدی فیبوناچی قرار دارد.

شاخص در این محدوده‌هایی که قرار گرفت از منظر تکنیکالی با حجم زیادی از سطح حمایتی روبه‌رو است. از سطح حمایتی تاریخی مردادماه سال ۱۳۹۹ تا محدوده ۳۸ درصدی موج حمایتی قبلی فیبوناچی به همراه محدوده ۲۰۰ درصدی فیبوناچی کوتاه‌مدت‌. همچنین شاخص یک سطح حمایتی دیگر دارد که کمی فاصله آن با این اعداد زیاد است.

همه اهالی بازار پس از ریزش سنگین ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری انتظار افت و اصلاح را برای شاخص بورس داشتند. اما رسیدن شاخص و پولبک به محدوده حمایتی تاریخی مردادماه ۱۳۹۹ کمی سخت به نظر می‌رسید که به لطف گزارش حسابرس شرکت ایران‌خودرو در مورد سایر درآمدهای عملیاتی این شرکت که رقم حدود ۲۰ هزار میلیاردتومانی را تایید نکرد، شاخص با لیدر بودن خودرو به طور سنتی دچار پس‌لرزه‌های بعد از ۱۷ اردیبهشت ماه شد.

 در ادامه کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، دیگر پس‌لرزه بورس بود. دست آخر آن فاجعه عدم شفاف‌سازی و تعیین نرخ خوراک گاز و سوخت صنایع عواملی شدند تا صحبت‌های تکنیکالیست‌ها را برای رسیدن شاخص به محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی به کرسی بنشاند. حالا هم بر طبل پولبک زدن شاخص به سطح حمایتی و حرکت شاخص به سمت اعداد و ارقام بالاتر خواهند کوبید.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 361706
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. این چه ذات بازاری است که همه اش پدر سهامداران خورد را در میاورد و کسانی که کلان در بازار هستند با رانت و گرفتن اطلاعات بازار سرمایه های خود را از بازار در اوج خارج میکنند و سهامداران کوچک متضرر میشوند ؟ راستی چرا و چرا طبق قانون بورس بازار بورس را تعطیل نکردند در زمان ریزش سنگین . این ها همه دزدند و همه دست شان تو یه کاسه است . این خود گواه بر دزدی سرمایه های مردم است . این حرام خوری ها کشور و مردم را نابود خواهد کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا