فشار بر بازار سهام ادامه دارد؛

بورس زیر سایه سنگین دولت

با رد پیشنهاد وزارت اقتصاد در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها،‌ پیش بینی بورس سخت‌تر از گذشته شد و بازهم شاهد تشدید نااطمینانی در بازار سهام هستیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، یک روز پس از وعده وزیر اقتصاد مبنی بر اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سخنگوی دولت رسما از رد این پیشنهاد در دولت خبر داد. در حالی که روز گذشته بعد از جلسه‌ کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نرخ‌گذاری دستوری و همین طور اظهارات احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص تعیین فرمول جدید برای نرخ خوراک تا حدودی امیدواری به تابلوی بورس بازگشته بود و شاخص خودش را تا مرز ۲ میلیون واحدی بازیابی کرده بود، اما خبرهای جدید بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت آب یخی روی سرمایه‌گذاران و متضرران بازار در دو ماه گذشته بود. اگرچه فرمول‌بندی جدید برای نرخ خوراک موافقان و مخالفانی داشت ولی واکنش بازار به خبری که روز سه‌شنبه وزیر اقتصاد اعلام کرده بود مثبت بود؛ روندی که حتی تا میانه‌های روز گذشته نیز ادامه داشت. به طوری حرکت معاملات در روز چهارشنبه به شکل معناداری صعودی و مثبت بود و امیدها را برای بازپس‌گیری رکوردهای قبلی در سال ۱۴۰۲ زنده کرده بود، اما بعد از وتو شدن پیشنهاد وزیر اقتصاد عملا روند صعودی متوقف و حرکت شاخص معکوس شد. استدلال‌های دولت برای این عدم تغییر و پافشاری بر سیاست گذشته در مورد نرخ خوراک چه بود؟ آن‌طور که سخنگوی دولت گفته است، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها طبق بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشخص شده بود و طبق قانون هدفمندی نرخ منابع انرژی و مصارف آن مشخص است. به گفته بهادری‌جهرمی، مجلس هر سال منابع و مصارفی را پیش‌بینی می‌کند و نمایندگان سال گذشته درباره عدم افزایش قیمت گاز از دولت مطالبه داشتند که امسال در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی تحقق درآمد کرده بود و دولت باید به سمت تحقق آن پیش برود. بر این اساس نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در این ‌باره پیش‌بینی شده بود و نظرات دستگاه‌های مربوطه اخذ شده و آیین‌نامه‌ای به تصویب رسیده بود. در نهایت اظهارات بهادری‌جهرمی نشان می‌دهد دولت قصد تغییر در این رویه را ندارد. حالا اما با از دستور کار خارج شدن پیشنهاد وزیر اقتصاد به عنوان رییس شورای‌عالی بورس بسیاری از خوش‌بینی‌ها درخصوص بازنگری بخشنامه اردیبهشت ماه دولت در مورد افزایش نرخ خوراک رنگ باخت و انعکاس این تصمیم خیلی زود خودش را در شاخص و نمادهای شاخص‌ساز نشان داد. این در حالی است که وزیر اقتصاد اعلام کرده بود این وزارتخانه و تصمیم‌سازان بورسی با تعیین یک عدد ثابت برای دوره طولانی‌مدت برای قیمت خوراک موافق نیستند، بلکه باید برای نرخ خوراک فرمولی تعیین شود که متناسب با بازارهای جهانی و داخلی و متغیرهای دیگر تغییر کند. او پیشنهاد کرده بود که فرمول نرخ خوراک حداقل ۳ یا ۵ سال ثابت باشد و باید تصمیمات اقتصادی باثبات اتخاذ شود تا اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر شود و فعالان اقتصادی بتوانند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت داشته باشند، اما در آخر همه این اظهارات در حد یک پیشنهاد باقی ماند و در بر پاشنه قبلی خواهد چرخید.

معاملات دیروز چگونه رقم خورد؟

بورس تهران در ادامه روند پرقدرت تقاضای روز سه‌شنبه، با افزایش سطح تقاضای سهام در پیش‌گشایش و آغاز معاملات شروع به کار کرد. این روند اما در میانه بازه معاملاتی با انتشار خبر رد شدن پیشنهاد وزارت اقتصاد مبنی بر اصلاح مصوبه نرخ خوراک، تغییر کرد. در واقع در حالی که روند حرکت شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی معاملات دیروز صعودی بود و تا دو میلیون و ۲۶ هزار واحد صعود کرد، در ساعات پایانی از سرعت این صعود کاسته شد و در رقم دو میلیون و ۱۶ هزار واحد ایستاد. شاخص کل بورس روز چهارشنبه با ۱۶ هزار و ۶۶۱ واحد دوباره وارد کانال دو میلیون واحد شد و در رقم دو میلیون و ۱۶ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با صعودی ۹۳۵۷ واحدی در رقم ۷۱۲ هزار و ۵۳۹ واحد ایستاد. در این بازار ۴۶۳ هزار معامله به ارزش ۵۵ هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال انجام شد. از میان ۱۱۳ نماد مثبت بورسی، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس نیز با ۲۶۹ واحد افزایش به کانال ۲۶ هزار واحد بازگشت و رقم ۲۶ هزار و ۶۵۶ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۳۳۸ هزار معامله به ارزش ۵۱ هزار و ۱۳۷ میلیارد ریال انجام شد. از میان ۹۸ نماد مثبت فرابورسی، ایران‌خودرو دیزل، فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.دیروز همچنین حجم معاملات سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی به ۹/۹ میلیارد برگه سهم رسید که نسبت به روز قبل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون برگه سهم کاهش داشت. در همین حال ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۶ هزار و ۹۰۴ میلیارد تومان قرار گرفت که نسبت به دیروز افزایش اندکی را تجربه کرد. با این حال دیروز ۹/۷۳ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شد که نشان از شناسایی فرصت خروج از سوی سهامداران داشت. صندوق‌های درآمد ثابت با ورود ۱۰۰ میلیارد تومانی پول حقیقی مواجه شدند که حاکی از شک و تردید سهامداران نسبت به تداوم روند صعودی بازار بود.

سیاست‌هایی که به زیان‌ده شدن شرکت‌ها منجر می‌شود

ایمان مقدسی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» درباره تاثیر تغییر نکردن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر شرکت‌های بورسی می‌گوید: برخی از شرکت‌ها در اثر عدم تغییر نرخ خوراک زیان‌ده می‌شود. در واقع شرکت‌های پتروشیمی به ویژه گروه متانول با ضرر و زیان مواجه خواهند شد. طبیعتا یک کارخانه در شرایطی می‌تواند کار کند که هزینه و درآمدهایش بالاتر در نقطه سر‌به‌سر باشد یا دست‌کم در نقطه صفر باشد. این مساله پیچیده‌ای نیست و دانشجویان دوره کارشناسی حسابداری در مدل‌های پژوهش عملیاتی خود این را متوجه می‌شوند که در چنین شرایطی تولید به صرفه نیست و باید تولید را متوقف کرد. او ادامه داد: این مساله برای بعضی از شرکت‌های گروه پتروشیمی صدق می‌کند. این گروه از شرکت‌ها اگر به تولید خود ادامه دهند عملا زیان می‌دهند. طبیعی است این زیان روی بازار هم اثر منفی می‌گذارد و اگر به تولید هم ادامه دهند به لحاظ اقتصادی منطق و معنا ندارد. مقدسی درباره اینکه چه راهکاری برای حل این مساله وجود دارد، عنوان کرد: باید جلسات توجیهی درباره تصمیمات مهمی مثل نرخ خوراک را ادامه دهند و بعد نتایج آن به مقامات بالاتر گزارش داده شود و به لحاظ علمی برای آنها اثبات کنند که در این شرایط تولید کردن شرکت‌ها به صرفه نیست و زیان‌ده می‌شوند. از طرفی هم در مدتی که تحریم‌ها وجود داشته، بخشی از ارزآوری کشور هم این شرکت‌ها برعهده داشته‌اند. اگر تولید متوقف شود بخشی از پتانسیل ارزآوری شرکت‌های صادراتی هم از دست می‌رود. متولیان بورسی باید در رایزنی‌ها با مجلس و دولت این موضوع را اثبات کنند.

اصلاح سنگین صندوق‌های سرمایه‌گذاری

ایمان رییسی دیگر کارشناس بورس در همین ارتباط به «جهان‌صنعت» می‌گوید:‌ اظهاراتی که وزیر اقتصاد به تازگی مطرح کرد، این بود که نباید منافع پنج وزارتخانه قربانی یک وزارتخانه شود. این صحبتی بود که وزیر اقتصاد عنوان کرد و اینکه نرخ خوراک باید فرمول‌بندی شود، اما در ادامه سخنگوی دولت این موضوع را رد کرد. فضای منفی‌ای که در بازار ایجاد می‌شود ناشی از همین اظهارات و نااطمینانی‌ها است. ترسی که در بازار ایجاد می‌شود به دلیل عدم‌اعتماد و اطمینانی است که سرمایه‌گذاران به حرف‌های متولیان بورس دارند. او ادامه داد: وقتی ساده به موضوع نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که صندوق‌های بازنشستگی منافع‌شان از طرف همین پتروشیمی‌ها تامین شده است، اما سال آینده آن سودی که امسال می‌گیرند دیگر نخواهند داشت، مگر آنکه نرخ دلار تغییر کند و این وضعیت را پوشش دهد. دقیقا عدم اعتماد باعث روند بازار در روز گذشته بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۳۵ درصد از سقفی که داشتند را ریختند و اصلاح کردند، اما شاخص آنقدر اصلاح نکرده است. برخی از این صندوق‌ها تا ۴۰ درصد هم اصلاح کرده‌اند.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 362790
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. دولت محترم بایدبپذیرد
    که راه اداره کردن کشوراین نیست وانتهای این راه،بن بست وغیرقابل برگشت است وچنانچه می خواهد عملکرد ومحبوبیت خودرابسنجد کافیست سری به پیام های ملت درسایت های مجازی بزند.

  2. مدت سه سال است که درباتلاق بورس گرفتارشده ام نه راه پیش دارم نه راه پس وهرچه دست وپا می زنم بیشترتوی منجلاب فرو می روم قیمت سهامی که سه سال پیش خریده ام الان شده یک سوم ولی قیمت محصولات همان شرکت هاحداقل ده برابرگرانتر شده چطور می توانم به مدیریت مسئولان کشورامیدوارباشم؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا