با تشدید التهاب در بازارهای جهانی؛

استراتژی دولت در قیمت خرید تضمینی گندم شکست می‌خورد؟

عدم اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم این احتمال را افزایش داده که با کاهش سطح زیر کشت و همچنین نااطمینانی در بازارهای جهانی، در سال آینده کشور با مشکلاتی همراه شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دولت در نهایت قیمت خرید تضمینی گندم را ۱۵ هزار تومان تعیین کرد. هر چند طی چند ماه گذشته بارها خبر از اصلاح این نرخ مطرح شد اما در نهایت به جایی نرسید.

موضوعی که منجر به اعتراض شدید کشاورزان شد و بسیاری از آن‌ها اعلام کردند که برای سال آینده،‌ دیگر گندم نمی‌کارند. شاید آنچه باعث شده که دولت علیرغم اعتراض کشاورزان، تغییری در قیمت خرید تضمینی گندم اعمال نکند،‌ کسری بودجه شدید و البته کاهش قیمت های جهانی باشد.

اما حالا به نظر می‌رسد که یک تهدید جدی پیش روی تامین غلات و گندم پیش روی کشور قرار دارد.

التهاب در بازارهای جهانی اوج می‌گیرد؟

همزمان با منقضی شدن قرارداد مبادله غلات از دریای سیاه که اجازه صادرات بی‌خطر غلات اوکراین در سال گذشته را می‌داد، بیم بحران غذایی در جهان افزایش یافته است. از طرفی عدم‌تمدید این قرارداد به معنای افزایش جهانی قیمت غلات خواهد بود و صنایع دامداری و کشاورزی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. توافق صادرات غلات اوکراین بین این کشور، روسیه، ترکیه و سازمان ملل در ۲۲ ژوئیه سال گذشته و به مدت ۱۲۰ روز امضا شد و تا به حال سه بار تمدید شده است.

رییس انجمن غلات ایران ضمن اشاره به تاثیر روانی کوتاه‌مدت تمدید نشدن توافق کریدور امن صادرات غلات اوکراین، نگاهی به چشم‌انداز تولید و تجارت این نوع محصولات تا سال ۲۰۳۰ داشت.

در این میان، رییس انجمن غلات ایران با اشاره به تمدید نشدن توافق کریدور امن صادرات غلات اوکراین گفت: این اقدام موجب تاثیر روانی افزایشی کوتاه‌مدت در قیمت برخی غلات در منطقه دریای سیاه خواهد شد، اما با توجه به فصل برداشت مناسب در آمریکای جنوبی اثر خاصی بر بازار جهانی نخواهد داشت. به گفته کاوه زرگران رییس انجمن غلات ایران، با توجه به متوسط تولید و مصرف غلات در کشور و حجم کالای ترخیص‌شده، تا پایان سال باید حداقل ۱۵ میلیون تن از این اقلام برای تامین نیاز داخلی وارد کشور شود.

افزایش قیمت جهانی غلات و داستان قیمت خرید تضمینی گندم

رییس انجمن غلات ایران در ادامه به چشم‌انداز تولید و تجارت غلات در سطح دنیا بر اساس گزارش‌های جهانی تا سال ۲۰۳۰ اشاره کرد. او درباره میزان صادرات گندم در منطقه دریای سیاه و اروپای شرقی به کشورهای روسیه و اوکراین به عنوان اصلی‌ترین بازیگر و تولیدکننده اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات این دو کشور تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۶۹ میلیون تن در سال افزایش پیدا کند؛ (حدود ۹ میلیون تن افزایش). از طرفی به دلیل رشد جمعیت به‌ویژه در جنوب شرق آسیا، شاهد افزایش تقاضا برای گندم در این منطقه خواهیم بود.

زرگران درباره چشم‌انداز بازار جو نیز تامین‌کننده اصلی را اتحادیه اروپا و کشورهای روسیه و استرالیا معرفی کرد و درعین‌حال عربستان و چین را به عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان این محصول معرفی کرد. طبق اظهارات او پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۳۰ نیاز عربستان به جو تا ۸ میلیون تن در سال می‌رسد که ۲۵ درصد از تقاضای جهانی به این محصول را شامل خواهد بود

.عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از پیش‌بینی رشد ۲۵ درصدی مصرف ذرت در سطح دنیا تا سال ۲۰۳۰ خبر داد و گفت: درباره ذرت، کشورهای برزیل و آرژانتین و اوکراین و ایالات‌متحده بازیگران اصلی در سطح دنیا هستند که پیش‌بینی می‌شود، میزان صادرات ذرت از این کشورها نیز رشد قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت.

رییس انجمن غلات ایران در ادامه به صادرات جهانی دانه‌های سویا اشاره و تامین‌کنندگان اصلی این محصول را ایالات‌متحده آمریکا، برزیل و آرژانتین معرفی و عنوان کرد که طبق پیش‌بینی میزان تقاضای دانه‌های سویا نیز تا سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد یافت و با اشاره به پیش‌بینی usda این افزایش حدود ۲۶ درصد خواهد بود و سه کشور اصلی تا سال ۲۰۳۰ نود درصد صادرات دنیا را در اختیار خواهند داشت.

دولت در خصوص اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم اشتباه کرد؟

در این شرایط برخی بر این باورند که عدم اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت،‌ منجر به کاهش تولید این محصول در سال آینده می‌شود.

به بیان دیگر،‌ هر چند امسال شاهد افزایش حجم خرید گندم بودیم اما از یکسو عدم پرداخت سریع مطالبات کشاورزان و از سوی دیگر،‌اعتراض به قیمت خرید تضمینی منجر خواهد شد که سال آینده سطح زیر کشت گندم به شدت کاهش پیدا کند. موضوعی که با توجه به نااطمینانی‌های گسترده در بازارهای جهانی، می‌تواند کشور را سال آینده با مشکلاتی همراه کند.

اخبار برگزیدهکشاورزی
شناسه : 362797
لینک کوتاه :

۱۴ دیدگاه

    1. بخداقسم غلط کنم دیگه گندم بکارم ۲۰هکتار اهواز دارم میرم جو یاعلوفه میکارم دیگه نمی صرفه گندم بزار دولت با مدیریت غلتشون گندم وارد کنند صدرحمت به روحانی گفتیم رییسی بامظلومینه گفتیم باقشر ضعیفه ولی برعکس همش به ضرر مردم ظعیفه اقا من برادرم ودایی حدود ۲۰۰هکتار زمین داریم دیگه گندم نمیکاریم خیالتون راحت

    2. کلابرداری باملت همتون کلاهبردایت دروغگو هستید کومسول چند ماه است به مردم دروغ میگوید هی میگوید گندم انقد هَت اونقد هست مردم رو علاف کردید خجالت بکشید

  1. چرا این پول گنم مارانمیدین والاه زن بچه ماگشنه هستند؟ گندم ماراسرباسکول پول نقدکیلوی۱۷خواستن ندادم بشون دادم ب دولت ازبرج دوتاالان پولی ب من ندادین؟ من ازبانک کشاورزی وام می گیرم هرروزی که ازندادن وامم می گذره دیکرد زیادی دولت ازم میبره ولی نزدیک ب سه ماه پول من پیش دولته والاه من و زن بچه ام رازی نیستیم

  2. دولت دروغ گو هر چه از این دولت دیدیم، همین و بس.
    منتظر نا امنی غذایی در سال دیگه باشید.
    هرچه دولتهای قبل انجام داده بودند یک شبه این دولت رشته کرد. و اثرش سالها بر پهنه این کشور خواهد ماند.

  3. همه خوزستان از کشت گندم دست برداشتند وبا کاشت علوفه و… بجز کندم اقدام وشخم کردند بزار دولت از صادرات استفاده کند
    بعدآ اگه این قیمتتون چرا واریز نمیکنید همه مردم بدهکارند پولایی که واریز کردین فقط برای کرایه شخم وکود و… دادیم ونصف مونده بدهکاریم مردم درامون گرفتن باید چکار کنیم
    هروز یه دعوایی ویه کشتاری بخاطربدهکاری انجام میشه

  4. باسلام مسولین بی سواد هنوز هم دیر نشده قیمت گندم رو اصلاح کنید حداقل ۱۷هزار بزنید وگرنه اگر بخواهید قیمت سال آینده رو از الان اعلام وخیلی هم بالا بزنید بازهم بازنده آید چون برای ما الان مهم هست ویکی دیگه هم اگر الان قیمت سال آینده رو بزنید هم اجاره وهم مخارج طوری میشود که به صرفه نمیشه که کشت کنیم و مطمئن باشید سال آینده تولید اینقدر پایین میادو اولین کسانی که زیر سوال می‌ره خودتون هستید وعابرتون می‌ره ما در نهایت کشت نمی‌کنیم در کل بگم قیمت رو اضاف نکنید دودچشمتون رو کور وجایگاهتان رو پوچ می‌کنه مسولین یادتون باشه حرف من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا