بحران قیمت خرید تضمینی گندم به سال آینده هم کشیده شد

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی رغم آنکه به پایان تیر رسیده ایم، اما نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام نشده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، آقای مسعود اسدی گفت: براساس قانون تشکیل شورای قیمت گذاری تا پایان تیرماه، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی براساس ۴ فاکتور نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار، هزینه های تولید و سود متعارف، ارزش مبادله ای داخل و خارج وقیمت جهانی، نرخ تعیین می شود.

به گفته او، علی رغم آنکه به پایان تیرماه رسیدیم، نرخ خرید تضمینی محصولات از جمله گندم نه تنها قیمت گذاری نشده است، بلکه از آن مهم تر نرخ خرید گندم در سال زراعی فعلی هنوز تعیین تکلیف و اصلاح نشده است که کشاورزان نسبت به این موضوع انتقاد دارند.

اسدی ادامه داد: قبل از تصویب قانون شورای قیمت گذاری، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط شورای اقتصاد اعلام شد، اما در مجلس یازدهم با تصویب شورا، نرخ خرید تضمینی توسط ۳ نفر اعضای دولتی و ۶ نماینده غیردولتی بررسی و تعیین می شود که به نظر می رسد قانون گذار از این امر هدفی داشته است. حال جای این سوال مطرح است که اگر قرار بود دولت تعیین کننده باشد، سیستم سابق نیازی به تغییر نداشت.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: گرچه امسال کشاورزان در عمل انجام شده قرار گرفتند و مجبور به تحویل محصول به مراکز خرید هستند، اما جای این سوال مطرح است که آیا با این دورنما و تفکر از نحوه قیمت گذاری در سال زراعی آینده به کشت ادامه می دهد یا به سراغ تولید دیگر محصولات می رود.

او گفت: اگر دولت و شورای قیمت گذاری، نرخ پیشنهادی را به تصویب برساند، اما از طریق اعمال فشار قیمت غیرقابل قبول و ناعادلانه را مصوب کند، به نمایندگان کشاورزان اعلام می کنیم که از عضویت شورا انصراف دهند.

کشاورزی
شناسه : 363099
لینک کوتاه :

۱۹ دیدگاه

    1. آقای وزیر‌سلام‌.چرا‌‌با‌۵ماه‌تاخیر‌سود‌پول‌نمیدید‌وعده‌سر‌خرمن‌میدید‌.چه‌جوری‌میخواید‌جبران‌کنید.اگه‌راست‌میگید‌.بذر‌گندم‌به‌همین‌قیمت‌بدید

  1. سلام در مورد قیمت گلزار هم صحبت کنید چرا امسال قیمت را نسبت به پارسال کمتر زدن
    آیا مابقی پول گلزار هم می‌دهید

  2. کار دولت زورگوییست و هیچگونه منطقی ندارد ازطرفی خود را هم عقل کل میداند ،دولتی که مفت جایگاه خود رابدست بیاورد بالطبع هیچگونه کارایی هم ندارد امکان ندارد این دولت را با منطق و حساب وکتاب و جلسات متعدد بتوانی حالی کنی مرغش یک پا دارد کاملآ مخالف قانون حرکت میکند.

  3. وعده حق راستین به این مردان زحمت گش بدهید.نه وعده سر خرمن.گندم اولین ومهمترین نیاز مردم است.باید کشاورزان را تشویق بیشتر به گشت گندم.که نیاز به واردات نباشد. قیمت واقعی باید به کشاورزان گفته شود.که نیاز به کشور گدایی مثل روسیه دراز نکنید.

  4. سال دیگه برای گندم واویلاس هیچ کس نمی کار اگر هم مجبور باشن ومحصول دیگه ای نشه بکارن شاید اونا اونم بیست درصد نمیشه چون امثال هزینه کاشت وبرداشت رو نداده وپارسا هکتاری ده تن برداشت داشتیم امثال ۳تن شد

  5. کاش میر سلیم و چند تن از وزرا هم چندین هکتار زمین کشاورزی داشتند و گندم می کاشتند الان قیمت گندم از کیلویی ۵۰ هزار تومان فراتر رفته بود

  6. قیمت روز جهانی گندم به نرخ ارز آزاد کیلویی ۳۵تا ۴۵هزار تومان است که با احتساب حمل و بارگیری هزینه ها به بالای کیلویی ۴۵هزار تومان میشود و کشورهای حاشیه خریدار هستند، ولی دولت گندمکار را در عمل انجام شده قرار داد و راههای فروش و صادرات را بر کشاورز بست و به قیمت مجانی از کشاورز خرید کرده و مابقی پول گندمکاران را متناسب با تورم و سود و دیرکرد طبق قانون خودشون بعد از چهار ماه پرداخت نمینماید،و هیچ نهاد رسیدگی کننده ای هم آنها را بازخواست نمیکند این چه معنی دارد؟!!
    خدا ازتون نگذره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا